۰ نفر

رییس قوه قضاییه:

لایحه مرتبط با شورای حل اختلاف به‌زودی در دولت نهایی می‌شود

۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۱
کد خبر: 469448
لایحه مرتبط با شورای حل اختلاف به‌زودی در دولت نهایی می‌شود

رییس قوه قضاییه گفت: لایحه مرتبط با شوراهای حل اختلاف برای رفع مسائل و مشکلات آنها طبق گفته وزیر دادگستری طی یک تا ۲ هفته آینده از کمیسیون لوایح دولت خارج شده و در مجلس بررسی خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در دیدار قضات و کارکنان قضایی استان اردبیل بیان کرد: ایجاد پلیس قضایی نیز در دستور کار است و آن را یک ضرورت می‌دانیم. چنانچه به هر دلیلی امکان ایجاد پلیس قضایی فراهم نشد اعتقاد داریم که باید پلیس از هر حیثی اعم از دانش حقوقی و قدرت اجرا برای اعمال دستورات قضایی، مجهز و آماده باشد.

وی بر لزوم نظارت مستمر بر نظام اداری نیز تأکید کرد و گفت: نظارت برای تداوم اعتماد به مدیران و اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور امری ضروری است که مدیران را در انجام بهتر مسئولیت هایشان و همچنین شناسایی و رفع موانع کار یاری می دهد و به معنای مچ گیری نیست.

او  اجرایی شدن طرح کاداستر و ثبت را برای کشور ضروری دانست و خاطر نشان کرد: تعیین حدود مالکیت و صدور سند رسمی که در قوانین و برنامه های توسعه و برنامه های سنواتی مورد تأکید قرار گرفته، کاهش دهنده دعاوی حقوقی است و باید با جدیت دنبال شود.

وی درباره رسیدگی به مسائل و مشکلات کارکنان دستگاه قضا نیز گفت: تصمیم گرفته شده تا با شرایط ویژه کارمندان تبدیل وضعیت شوند و علاوه بر آن جانشین‌پروری و کادرسازی هم در دستگاه قضا مد نظر قرار دارد و باید در دستور کار قرار بگیرد.

رییس قوه قضاییه یادآور شد: برای غلبه بر مشکلات باید جهادی عمل کنیم و با همین امکانات موجود، با روحیه بسیجی و شبانه‌روزی، در جهت رفع مشکلات مردم اقدام کنیم.

آیت‌الله رییسی افزود: نظام جمهوری اسلامی، که در راس آن، ولی فقیه قرار دارد به جایگاه ولایت و قدسیت اتصال دارد لذا دستگاه قضایی نظام نیز از تقدس برخوردار است و این تقدس باید با رفتار قضات و همکاران قضایی ما حفظ شود.

وی اظهارداشت: هر رای که صادر می‌شود باید مطابق با قانون اساسی و با در نظر گرفتن عدل و انصاف و با لحاظ بی طرفی صورت بگیرد و لازم است قضات دادگستری در این زمینه دقت داشته باشند.

آیت الله  رئیسی اظهار داشت: خدمت گذاری به مردم و تلاش برای تأمین آسایش و امنیت آنها توفیقی بزرگ برای همه کارگزاران نظام است.

وی  از مردم استان اردبیل به عنوان مردمی مخلص و غیور یا کرد و با اشاره به ایستادگی و رشادت های مردم این دیار در برابر مهاجمان روس و عثمانی تصریح کرد: تقدیم سه هزار و چهارصد شهید و هزاران ایثارگر در دوران دفاع مقدس سند افتخار مردم اربیل است که در طول تاریخ کارنامه درخشانی داشته اند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه اعلام نواقص و کاستی‌ها باید به اصلاح آنها منجر شود، گفت: افرادیکه به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند، دردمند و دغدغه‌مند هستند و نباید بر رنج و نگرانی آنها افزوده شود. اگر به هردلیلی امکان پذیر نیست یا نباید نمیشود خواسته یک مراجعه کننده به عدلیه‌ اجرا شود، اگر منشاء یک تصمیم یا رأی به درستی تبیین شود که چرا حق با او نیست، حتماً این رفتار اثرگذار خواهد بود

آیت الله رئیسی با اشاره به تقدس کار در نظام اسلامی تصریح کرد: هیچ جایگاه، زمان و مکان و شخصی قداست ندارد مگر آنکه در پرتو ارتباط با خدا و قدوس به قدسیت برسد و آنچه یک نظام قضایی را مقدس می کند، اجرای فرامین الهی و حق و عدالت است.

رئیس قوه قضاییه، رمز تقدس نظام جمهوری اسلامی و امور مرتبط با آن را اتصال به وحی ذکر کرد و گفت: ما معتقدیم که در رأس این نظام ولی فقیه جامع الشرایطی قرار دارد که متصل به قدوس است و در زمان غیبت امام عصر (عج)، در جایگاه نبی و امام می نشیند.  

آیت الله رئیسی افزود: همه بخش های نظام باید به حرف خدا عمل کنند و دین و آموزه های دینی اجرا شود و در قانون اساسی هم تصریح شده که هیچ قانونی نباید در کشور بدون ارتباط با شرع تصویب شود و شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر، انطباق قوانین با شرع را تأیید می کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تکلیف قوه قضاییه برای اجرای عدالت بر اساس موازین شرع، گفت: قوه قضاییه و رئیس دیوان عالی کشور مأموریت دارند که مراقب باشند هیچ رأیی خلاف شرع صادر نشود و اگر رأیی در هر کجا و در هر زمان خلاف شرع صادر شد، از درجه اعتبار ساقط است.

آیت الله رئیسی از عوامل اجرایی به عنوان سومین رمز قدسیت بخشی به نظام یاد کرد و گفت: مجریان در نظام باید باید قدسی بیاندیشند و قدسی عمل کنند؛ در غیر این صورت چه نماینده، چه قاضی و چه مدیر یا کارمند قدسی عمل نکند، مانند کسی هستند که به بیان پیامبر اسلام به دلیل آنکه برای خدا کار نمی کنند، نمره قابل قبولی نخواهند داشت.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر این که قاضی در جایگاه ممتازی می نشیند که متعلق به انبیاء و اولیاء است، خطاب به قضات گفت: قاضی نباید به کار به عنوان یک شغل اداری صرف نگاه کند بلکه باید وحیانی بیاندیشد، وحیانی تصمیم بگیرد و وحیانی عمل کند و تصمیم گیری بر خلاف شرع و دستورات الهی با جایگاه خطیر قضاوت سازگاری ندارد.

آیت الله رئیسی از دفاع مقدس به عنوان نسخه و تابلوی روشن و نورانی پیش روی همکاران دستگاه قضا یاد کرد و گفت: روحیه جهادی و ایثارگرانه رزمندگان اسلام برای ما الگویی است که اگر می خواهیم بر مشکلات فائق آییم باید جهادی عمل کنیم و کمبودها و موانع نباید ما را از انجام مسئولیت بازدارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره آثار خیر گره کشایی از کار مظلوم در زندگی شخصی قضات و کارکنان دستگاه قضا، تصریح کرد: هر که در دستگاه قضایی خدمت می کند، باید خود را صاحبخانه بداند و نسبت به مشکلات درون سیستم حساس باشد و برای رفع آنها تلاش کند و اگر کسی را دیدید که مظلوم واقع شده اما دستش به جایی نمی رسد، او را مسئولانه در احقاق حق یاری دهید.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش با تقدیر از اقدامات دادگستری استان اردبیل در حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران و تلاش هایی که برای حل اختلافات و رسیدگی به پرونده های معوقه صورت گرفته، رفع نیازها و مشکلات همکاران دستگاه قضا را مورد تأکید قرار داد.

نشست با  کارکنان دستگاه قضا در استان، نخبگان و کارآفرینان و حضور در جلسه شورای عالی قوه قضاییه و شورای اداری استان از جمله برنامه‌های آیت‌الله رییسی در سفر یک روزه خود به اردبیل است.