۰ نفر

رییس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب و کار کشور؛

مردم ۸۵۵هزار درخواست مجوز کسب و کار ثبت کردند

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶
کد خبر: 466609
مردم ۸۵۵هزار درخواست مجوز کسب و کار ثبت کردند

رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب و کار کشور گفت: مردم در سامانه صدور مجوزهای کشور بیش از 855 هزار درخواست مجوز کسب وکار ثبت کردند که 51 درصد مجوز آنها صادر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی فیروزی با اشاره به سامانه صدور مجوزهای کشور اظهار داشت: سامانه سام به عنوان بخشی از پنجره واحد کسب و کار کشور در حوزه صدور مجوزهای کسب و کار یک سیستم اطلاعاتی تحت وب و قابل دسترسی در هر زمان و مکان است که به عنوان عامل توانمند ساز در گرفته شده است.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد افزود: دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از طریق این سامانه وظایف قانونی خود در زمینه نظارت بر زمان بندی و وضعیت فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار توسط دستگاه‌های اجرایی انجام می دهد.

رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به کارکرد این سامانه گفت: ضمن اطلاع رسانی به متقاضیان دریافت مجوزها، در صورت بروز مشکل در فرآیند صدور مجوز در مدت زمان تعیین شده توسط قانون اقدامات لازم برای رفع مشکلات موجود بر سر راه صدور مجوزهای کسب و کار انجام می‌شود .

فیروزی در مورد وظیفه سامانه صدور مجوزها گفت: این سامانه درخواست مجوز را از مردم گرفته و به دستگاه‌های اجرایی تحویل می‌دهد  و استعلامات اولیه مرتبط با مجوزهای بین دستگاه‌های اجرایی تبادل و نهایتاً مجوز صادر شده، به درخواست کننده مجوز می رسد.

به گفته وی، این سامانه به دنبال این است که متقاضیان مجوز بدون سردرگمی، مجوزهای خود و استعلامات مربوط به آن را از نقطه قابل پایش عمومی از حاکمیت درخواست کنند. با شناسایی گلوگاه ها و موانع موجود در شبکه مجوزدهی کشور که با شاخص‌های کمی نظیر مدت زمان صدور مجوز، هزینه صدور مدارک دریافتی از متقاضیان و تعداد استعلامات مرتبط برای مجوزها ضمن ایجاد وحدت رویه در صدور، عملکرد دستگاه‌های اجرایی سنجیده می شود.

رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۸۵۵ هزار درخواست مجوز ثبت شده که از این تعداد مجوز ۵۱ درصد آنها صادر شد. همچنین از این تعداد بالغ بر ۸۴۸ هزار درخواست مجوز صنفی ثبت شده که به ۶۳ درصد آن یعنی ۵۳۸ هزار و ۹۲۹ درخواست پاسخ داده شد. از این تعداد نیز بالغ بر ۴۴۳ هزار و ۷۸۴ درخواست صادر شده است.

وی تاکید کرد: تعداد استعلامات اخذ شده در راستای گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم بالغ بر ۴۲۳ هزار و ۷۸۳ مورد بوده که ۹۸ درصد آن در میانگین ۳.۴ روز پاسخ داده شده که مربوط به مرداد ۹۷ تاکنون است.