۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

زنگ خطر نابودی صنعت شیر و گوشت کشور به صدا درآمد/ کنترل تورم با فشار بر تولیدکننده

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 270970
زنگ خطر نابودی صنعت شیر و گوشت کشور به صدا درآمد/ کنترل تورم با فشار بر تولیدکننده

رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: تجار از عرضه نهاده های دامی خودداری می کنند تا قیمت ها را بالا ببرند و در این آشفته بازار ستاد تنظیم بازار نیز تصویب نرخ های جدید شیر و گوشت را به تاخیر می اندازد.

اقتصادآنلاین-سپیده قاسمی؛ احمد مقدسی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با یادآوری اینکه نرخ های جدید شیر و گوشت باید تا پایان فروردین ماه اعلام می‌شد، افزود: با وجود اینکه سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده و وزارت جهاد کشاورزی قیمت های جدید را محاسبه و به شورای اقتصاد ارائه کرده‌اند اما، این شورا تصویب قیمت ها را به تاخیر می‌اندازد.

وی با تاکید بر اینکه دولت با این کار سعی دارد تورم را از جیب تولیدکننده کنترل کند، ادامه داد: نتیجه کنترل تورم با فشار بر بخش تولید چیزی جز کاهش و توقف تولید نیست.

مقدسی قیمت پیشنهادی هر کیلو گرم شیرخام را یک هزار و 619 تومان عنوان کرد و گفت: هم اکنون میانگین کشوری خرید هر کیلوگرم خرید شیر خام از دامداران  با 319 تومان زیان، یک هزار و 300 تومان است.

وی یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت تمام شده شیرخام را افزایش قیمت نهاده های دامی‌عنوان کرد که به دلیل عدم نظارت بر بازار اتفاق افتاده است.

به گفته مقدسی؛ قیمت جهانی هر تن کنجاله سویا  470 دلار است که با ارز یارانه ای 3800 تومان هر کیلو گرم آن حدود 2150 تومان می‌شود اما، سودجویان این نهاده مهم را با قیمت دو هزار و 540 تومان تا دو هزار و 600 تومان به فروش می‌رسانند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه در این شرایط شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز از زیر بار وظایف خود شانه خالی می‌کند، اظهار کرد: بیش از دو هفته است که انجمن تقاضایی خرید 10 هزار تن کنجاله سویا را به شرکت پشتبانی امور دام کشور داده و شرایط بحرانی دامدارن را برای آن ها تشریح کرده است اما، این شرکت تا امروز پاسخی به ما نداده است.

مقدسی در پایان تاکید کرد: در بی توجهی دستگاه های ذی ربط ماه هاست که زنگ خطر نابودی صنعت شیر و گوشت کشور به صدا درآمده است اما، گوش شنوای برای شنیدن آن نیست.