۰ نفر

کوچکترین کلیسای ایران کجاست؟ + عکس

۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۵۲
کد خبر: 680715
کوچکترین کلیسای ایران کجاست؟ + عکس

کلیسای «کانتور» کوچکترین کلیسای ایران است که توسط روس‎ها در جنگ جهانی دوم برای عبادت نیرو‌های نظامی خود در قزوین ساخته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کلیسای «کانتور» کوچکترین کلیسای ایران است، کلیسای ارتودکسی ‌ای که روس‎ها در جنگ جهانی دوم برای عبادت نیرو‌های نظامی خود (که بخش‎هایی از ایران را در تصرف خود داشتند) در قزوین ساختند. این کلیسا حتما شما را متعجب خواهد کرد چون این کلیسا بنایی پیچیده و چندضلعی دارد که با سایر بناها در قزوین بسیار متفاوت است. این کلیسای خوش ساخت با آجرهای قرمز و ملاط ساخته شده و ستون‌های و گچبری‌های زیبا، گنبدی با پوشش فلزی، برج و ناقوسی بلند و درخت اقاقیایی در حیاطش کلیسای کوچک  آن را بدل به کلیسایی دلفریب کرده است. دور حیاط کلیسا هم دیواری کشیده نشده و در واقع دیوارِ دورِ کلیسا، نرده‌هایی فلزی است و گویی مرزی بین کلیسا با خیابان‌ها و خانه‌های اطرافش نیست.

کوچک‌ترین کلیسای ایران

این کلیسای کوچک روسی ایوانی با ستون‌ های چوبی دارد که متاسفانه به دلیل مرمت نشدن، روبه پوسیدگی است. در ورودی کلیسا روی دیوارها صلیب‎هایی کشیده شده که با صلیب‎های معمولی فرق دارد و خطی کج بر پایین صلیب کشیده شده که  نشانه ارتودکسی بودن کلیساست و آن را از کلیساهای کاتولیک متمایز می‌ کند. ساختمان کوچکترین کلیسای ایران، یک تالار اصلی دارد که محرابی طاقی شکل و رو به شرق دارد و آنقدر کوچک است که بیش از 10 تا 12 نفر در آن جا نمی‌شوند. اتاق دیگر که کوچکتر هم هست، محل آماده شده کشیس برای ورود به تالار اصلی است و اتاق دیگر، محل اعتراف به محضر کشیش است. اتاق‎های کلیسا، سقف گنبدی و دیوارهای سفید دارد که با گچ بری‌‌های ظریف قهوه ‌ای تزیین شده‎اند، پنجره‎های کوچک چوبی به حیاط هم نور را وارد تالار کلیسا می‎کنند.

در حیاط کلیسا، دو مقبره هم هست. قبرهایی که صلیب‌ هایی بر آن‎ها قرار داده شده است. یکی از این قبرها متعلق به خلبانی روس است که هواپیمایش در جنگ جهانی اول در ایران سقوط کرده و او را به جای خانه در ایران و در حیاط این کلیسای کوچک به خاک سپرده‎اند. دیگری هم قبر  یک مهندس راهسازی روسی است که حیاط کوچکترین کلیسای ایران، خانه ابدی اش شده است.

کلیسا»

قزوین شهری با اماکن تاریخی و فرهنگی متفاوت است و بنابراین بعد از بازدید از این کلیسا می‌توانید از سایر اماکن تاریخی شاخص قزوین مثل بازار سنتی قزوین و سرای سعدالسلطنه، حمام قجر، حسینیه امینی‌ها، عمارت چهلستون، آب انبار سرداربزرگ و سردار کوچک، مسجد جامع قزوین، آرامگار حمدالله مستوفی و سایر اماکن تاریخی این شهر قدیمی دیدن کنید.