۰ نفر

با اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی آشنا شوید

۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۴۵
کد خبر: 675298
با اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی آشنا شوید

در سفر هوایی اعم از سفرهای داخلی و خارجی، اطلاع از وسایل مجاز و غیرمجاز در کابین هواپیما یا قسمت بار، به شما کمک می‌کند تا سفر بی‌دغدغه‌ای داشته باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بستن چمدان و وسایل سفر، یک هنر به حساب می‌آید؛ زیرا علاوه بر برداشتن وسایل ضروری باید مراقب باشید که الزامات خطوط هوایی و امنیت فرودگاه را رعایت کنید. برای هر سفر باید مطمئن شوید که اقلام مهم به‌راحتی در دسترس باشند و وسایلی را بردارید که باعث راحتی شما در پرواز می‌شوند. قوانین حمل بار مرتب تغییر می‌کنند و لزوم اطلاع از اقلام ممنوعه در پرواز بیش از پیش احساس می‌شود. نداشتن اطلاعات کافی گاهی اوقات دردسرساز است؛ چراکه باید چمدان‌تان را برای بررسی‌های امنیتی باز کنید و ضمن اتلاف وقت مجبور خواهید بود که نگاه آزاردهنده بقیه مسافران را تحمل کنید. قطعا هیچ‌کس دوست ندارد که سفر پردردسری داشته باشد؛ ازاین‌رو، تجربه و همین طور افزایش اطلاعات درباره اشیای ممنوعه در پرواز نقش بسزایی در اجتناب از چنین اتفاقاتی دارند.

اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی

اشیای تیز

حمل اقلامی همچون چاقو، اشیای فلزی، تیغ، کاتر، قیچی، ناخن‌گیر، ابزار خیاطی، اشیای منحنی با لبه تیز به‌عنوان بار دستی به داخل کابین ممنوع است؛ گرچه امکان حمل آن‌ها در بخش بار هواپیما وجود دارد. این مورد درباره پروازهای خارجی نیز صدق می‌کند و باید رعایت شود.

لوازم یدکی

اقلام مکانیکی نظیر اره برقی، قطعات و لوازم یدکی حجیم به‌عنوان بار تحویلی پذیرفته نمی‌شوند و باید به بخش محموله یا کارگو سپرده شوند.

دخانیات

استعمال دخانیات در تمامی پروازها ممنوع است و در نتیجه حمل کبریت یا فندک‌های گازی مجاز نیست و امکان حمل آن‌ها به‌صورت بار دستی وجود ندارد. برخی ایرلاین‌های داخلی مانند ماهان، حمل هرگونه کبریت و فندک گازی را در بار دستی ممنوع کرده‌اند.

مایعات

حمل مایعات، اسپری‌ها و ژل‌هایی با حجم بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر دارای ممنوعیت ورود به داخل کابین و حمل به‌عنوان بار دستی هستند و مسافر فقط می‌تواند آن‌ها را در قالب بار پذیرش‌شده وارد هواپیما کند. اگر حجم مایعات کمتر از مقدار ذکر شده باشد و در کیسه پلاستیکی شفافی با در زیپ‌دار قرار بگیرد، می‌توان آن را به‌صورت بار دستی وارد کابین کرد.

این موضوع درباره شیشه ادکلن یا عطر نیز صدق می‌کند و اگر مقدار آن کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر باشد، می‌توانید آن را در کیف دستی خود به داخل هواپیما ببرید.

تجهیزات غواصی

حمل بطری‌های هوای فشرده به‌شرطی به داخل هواپیما مجاز است که خالی باشند؛ با این حال، نمی‌توانید بطری‌های اکسیژن خالص را به داخل هواپیما ببرید.

چراغ مشعل غواصی یکی دیگر از اقلامی است که اگر باتری قابل شارژ آن‌ها جدا شده باشد، امکان حمل آن‌ها با هواپیما وجود دارد؛ زیرا در این صورت از هرگونه قطع و وصل غیرقابل پیش‌بینی جریان برق جلوگیری می‌شود.

اسلحه گرم و جنگ افزار

برای حمل هر نوع سلاح‌ گرم (ورزشی، شکاری و...) باید آن را به‌طور رسمی از قبل اعلام کنید تا به‌عنوان کالای امنیتی به‌شکل جداگانه حمل شود. برای این منظور، وزن سلاح باید کمتر از پنج کیلوگرم باشد که فقط با اطلاع کارکنان خدمات زمینی و مستندات مناسب، امکان حمل آن به‌صورت بار پذیرش‌شده وجود دارد. ضمن اینکه حمل این‌گونه اقلام با وزن بیش از پنج کیلوگرم در بخش بار ممنوع است. در صورتی که برای حمل آن‌ها اصرار دارید، می‌توانید کالای خود را به ترمینال باربری ببرید تا در قسمت انبار هواپیما حمل شود.

مسافرانی که بخواهند سلاح گرم را در پرواز خود حمل کنند، برای هماهنگی باید این موضوع را در طی فرآیند رزرو بلیط به شرکت هواپیمایی اطلاع داده و این کار را حداکثر تا دو روز کاری قبل از پرواز انجام دهند. هرچند در این صورت نیز، بردن آن‌ها به داخل کابین هواپیما مجاز نیست و در قسمت بار هواپیما حمل خواهد شد.

در نظر داشته باشید که انواع اسپری‌ها شامل گاز اشک‌آور، بی‌حس‌کننده و همچنین مواد سریع‌الاشتعال نظیر بنزین و کپسول‌های گاز مایع در سفر هوایی ممنوع است. لوازم دفاع شخصی و هنرهای رزمی نظیر اسپری فلفل، باتوم، پنجه بوکس و غیره نیز از جمله مواردی است که باید در چمدان قرار بگیرند و تحویل قسمت بار شوند.

سرنگ برای استفاده پزشکی

حمل سرنگ به داخل کابین فقط در صورتی امکان‌پذیر است که مسافر گواهی پزشکی مبنی بر ضرورت تزریق در طول پرواز را داشته باشد.