۰ نفر

درصورت تاخیر یا لغو پرواز چه کارهایی انجام دهیم؟

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 650186
درصورت تاخیر یا لغو پرواز چه کارهایی انجام دهیم؟

مشکلاتی مانند آب‌وهوای نامساعد، ایرادات نرم‌افزاری در سیستم‌های پروازی، کمبود نیروی انسانی و سردرگمی نیروهای فرودگاهی ممکن است باعث تأخیر یا لغو پروازها شود.

کنسلی بلیط هواپیما برای همه مسافران به‌ویژه آنهایی که از راه دور به فرودگاه آمده‌اند، تبعاتی را در پی دارد و تحمل این شرایط کار آسانی نیست. اگر شما هم یکی از مسافران بدشانسی هستید که بعد از رزرو آنلاین بلیط هواپیما و مراجعه به فرودگاه متوجه تأخیر یا لغو پروازشان شده‌اند، خونسردی‌تان را حفظ کنید! در این مقاله، ۶ راه برای مقابله با این مسئله معرفی می‌کنیم که می‌توانید آنها را امتحان کنید. 

۱. خودتان را در فرودگاه گرفتار نکنید 

 تاخیر پرواز

به‌هرحال، تأخیر یا لغو پروازها مشکلی است که گهگاه ممکن است پیش بیاید. شما هم اولین نفری نیستید که با این دردسر روبه‌رو شده‌اید. پس بهتر است برای راحتی بیشتر خودتان، اتاقی در یک هتل یا اقامتگاه نزدیک به فرودگاه رزرو کنید و از آنجا هماهنگی‌های لازم را انجام بدهید. از این طریق، از رفت‌وآمدهای غیرضروری به فرودگاه هم جلوگیری می‌کنید. 

بهتر است همیشه پیش از آنکه به سمت فرودگاه حرکت کنید، وضعیت پروازتان را بررسی کنید. معمولا لغو یا تأخیر پروازها از مدتی قبل اعلام می‌شود و فرودگاه‌ها آن را به لحظات آخر موکول نمی‌کنند. 

هنگام خرید بلیط هواپیما در سامانه‌های مربوط به اطلاعات پرواز هم ثبت‌نام کنید یا از برنامه‌هایی که این اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای نمایش می‌دهند، استفاده کنید. علاوه‌براین، می‌توانید شماره شرکت هواپیمایی و پرواز خود را در گوگل جست‌وجو کنید تا از آخرین وضعیت پروازتان مطلع شوید و تا حد امکان از دردسر کنسلی بلیط هواپیما دوری کنید. 

۲. در فرودگاه چه باید بکنید؟

ممکن است پس از رزرو آنلاین بلیط هواپیما و مراجعه به فرودگاه متوجه لغو یا تأخیر در پروازتان بشوید. در این مواقع چه باید کرد؟ 

اگر شما هم جزو آن دسته از مسافران هستید که بعد از تهیه آنلاین بلیط هواپیما، مستقیم به فرودگاه می‌روند و در برخی مواقع بلیطشان لغو می‌شود، نگران نباشید. به‌محض رسیدن به فرودگاه به‌سرعت به‌سمت میز کارگزاران هواپیمایی یا اطلاعات پرواز بروید و در حالی که در صف ایستاده‌اید، خودتان را برای انجام چند کار آماده کنید: 

  • در این مواقع، سرعت داشتن حرف اول را می‌زند. اینکه چه کسی زودتر به بخش اطلاعات پرواز برسد، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
  • پس از اینکه در صف انتظار ایستادید، با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید تا متوجه آخرین اطلاعات مربوط به پروازتان شوید. برای اینکه سریع‌تر به نتیجه برسید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های خرید بلیط هواپیما یا سایت شرکت هواپیمایی‌تان آخرین اطلاعات پروازتان را مشاهده کنید. 
  • علاوه‌براین، می‌توانید از کیوسک‌های الکترونیکی کنترل کارت پرواز استفاده کنید. این کیوسک‌ها در بیشتر فرودگاه‌ها وجود دارند و کار را برای مسافران سردرگم و خسته‌ای مثل شما راحت‌تر کرده‌اند.

۳. روی نگاه‌تان درباره مسئله کار کنید

 شرایط کنسلی پرواز

فرقی نمی‌کند که برای سفر هوایی از رزرو اینترنتی هواپیما استفاده کرده باشید یا به‌صورت حضوری بلیط خریده باشید، به‌هرحال آنچه مهم است نحوه برخورد شما با مسائل است. این طرز برخورد از ذهنیت‌تان ناشی می‌شود. 

سعی کنید خودتان را به‌جای خدمه پرواز بگذارید و از دید آنها به مسئله نگاه کنید. آنها از زمان شروع دوران اپیدمی کرونا تا‌به‌حال، اغلب با مشتریان خشمگینی سروکار داشته‌اند که از شرایط ناراضی بوده‌اند. 

از سوی دیگر، این خدمه بیشتر از همه می‌توانند به شما کمک کنند. به همین علت، بهتر است به‌جای آنکه با عصبانیت به‌سمت آنها بروید، ابتدا تلاش کنید آرامش‌تان را به‌دست بیاورید. سپس، با آرامی و مهربانی از آنها درباره آخرین جزئیات پرواز، شرایط کنسلی بلیط هواپیما و امکان خرید بلیط هواپیما با پروازی متفاوت سؤال کنید.

در صف انتظار بایستید. زمانی که نوبت به شما رسید، از کارمند مسئول اطلاعات پرواز درباره جزئیات جدید پرواز سؤال کنید. بهتر است پیش از آنکه نوبت‌تان فرا برسد، درباره آخرین اطلاعات پرواز در اینترنت جست‌وجو کنید.

۴. درخواست اقامتگاه بدهید 

تصور کنید که از طریق یک پلت‌فرم رزرو آنلاین بلیط هواپیما برای یک شب بلیط خریده‌اید، اما هنگام ورود به فرودگاه متوجه می‌شوید که پروازتان لغو شده یا تأخیر دارد. در چنین شرایطی که تا روز بعد نمی‌توانید به شهر مقصد خود برسید، چه می‌کنید؟ 

پیشنهاد ما به شما این است که در این شرایط از ایرلاین موردنظرتان بخواهید که برای شما هتل یا اقامتگاهی موقت تدارک ببینند. البته ممکن است شرکت موردنظر این کار را برایتان انجام ندهد چون انجام دادن این کار هیچ الزام قانونی‌ای ندارد. باوجود این، درنظر گرفتن این احتمال و امتحان کردن این راه خالی از فایده نیست. 

۵. پیش از خرید بلیط هواپیما از شرایط و قوانین شرکت هواپیمایی مطلع شوید

بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما از شرایط و قوانین شرکت موردنظرتان آگاه باشید، به‌ویژه اگر بلیط ارزان هواپیما تهیه کرده‌اید. به‌عنوان مثال، در برخی از شرکت‌های هواپیمایی اگر سفر هوایی بیش از ۴ ساعت تأخیر داشته باشد و زمان تأخیر از ساعت ۱۰ شب به بعد باشد، شرکت برای مسافران اقامتگاهی مهیا می‌کند. مسافران می‌توانند تا حداقل ساعت ۶ صبح در این اقامتگاه استراحت کنند. حتما از شرکت هواپیمایی درباره هتل یا اقامتگاه یا حتی غذایی که در مواقع ضروری در اختیار مسافران می‌گذارد، پرس‌وجو کنید. اگر هم بیمه مسافرتی دارید، از کارگزاری بیمه درباره امکاناتی که در چنین شرایطی برای مسافران مهیا می‌کنند، سؤال کنید. 

اگر تصمیم گرفته‌اید که به هتل بروید بهتر است نزدیک‌ترین هتل به فرودگاه را انتخاب کنید اما درصورتی‌که می‌خواهید در فرودگاه منتظر بمانید، بهتر است به سالن انتظار بروید. در سالن انتظار محلی برای استراحت چندساعته پیدا کنید و اجازه بدهید که تلفن‌همراهتان هم شارژ شود. 

۶. جریمه کنسلی بلیط هواپیما را بگیرید

طبق قوانین مربوط به حمایت از مسافران هوایی، درصورت کنسلی بلیط هواپیما یا تأخیر قابل‌ملاحظه در پروازها، شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند که مبلغی را به‌عنوان جریمه یا خسارت به مسافران بپردازند. این قانون درباره تمام خطوط هوایی در سراسر جهان اجرا می‌شود و تفاوتی ندارد که مسافر کدام شرکت هواپیمایی باشید. 

برای اینکه از قوانین و مقررات مربوط به تأخیر یا لغو پروازها مطلع شوید باید مقررات شرکت هواپیمایی مورد نظرتان را پیش از رزرو اینترنتی هواپیما به‌دقت مطالعه کنید. با وجودِ این، به‌طورکلی، در صورت لغو یا تأخیر پرواز، شما به‌عنوان مسافر این حق را دارید که غرامت یا خسارت مربوط به آن را دریافت کنید یا اینکه از آن سفر منصرف شوید و هزینه بلیط را پس‌ بگیرید. 

برای تأخیر قابل‌ملاحظه که به آن اشاره کردیم، معیار دقیق جهانی وجود ندارد و پرداخت غرامت به شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارت‌اند از: 

  • طول مدت تأخیر در پرواز؛ 
  • طول مدت سفر هوایی؛ 
  • شرایط خاص شما. 

تعیین غرامت برای شما و پرداخت آن توسط شرکت هواپیمایی به عواملی مانند اینها بستگی دارد. بنابراین، همیشه قبل از رزرو آنلاین بلیط هواپیما یا خرید حضوری حتما به این نکته توجه کنید. 

سخن پایانی 

هرچند لغو یا تأخیر پروازها مسئله‌ای است که ممکن است برای همه ما پیش بیاید، بهتر است همیشه پیش از خرید حضوری یا تهیه آنلاین بلیط هواپیما از شرایط و مقررات ایرلاین‌ها آگاه باشید. در این اوضاع و احوال، حفظ خونسردی و توجه به نکاتی که گفتیم، حرف اول را می‌زند. بهتر است در چنین شرایطی به دنبال بهترین راه برای حل مسئله باشیم و سعی کنیم با آرامش از حق خودمان دفاع کنیم.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.