۰ نفر

درخواست ایران از عربستان برای افزایش ۵۰۰۰ نفری سهمیه حج تمتع

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۲
کد خبر: 631085
درخواست ایران از عربستان برای افزایش ۵۰۰۰ نفری سهمیه حج تمتع

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به سهمیه ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفری ایران برای حضور در حج تمتع سال جاری، گفت: درخواست اختصاص سهمیه اضافی به میزان ۵ هزار نفر برای وزارت حج عربستان ارسال خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،‌ در نشست مسئولان حوزه حج و زیارت بر لزوم هوشمندی و مدیریت دقیق در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج تمتع ۱۴۰۱ برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی تاکید شد.

نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب تشکیل و آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات سازمان حج و زیارت در حج آینده و شرایط اعلامی وزارت حج و عمره عربستان برای پذیرش زائران بررسی شد.

در این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه بعد از یک وقفه دو ساله بیش از ۳۹ هزار نفر امسال به سرزمین وحی مشرف می‌شوند از مسئولان این حوزه خواست که در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج پیش‌رو هوشمندانه و با تدبیر و مدیریت دقیق عمل کنند و با توجه به کاهش سهمیه زائران نسبت به حج ۹۸ تقلیل نیرو در پست‌های مختلف را مدنظر قراردهند.

نواب بر لزوم تقسیم کار و نظارت دقیق‌تر مسئولان برای پیشبرد برنامه‌ها در فرصت کم باقی مانده تا برگزاری حج تاکید کرد و از معاونین فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و امور حج و عمره سازمان حج و زیارت خواست تا با تعامل و هماهنگی بیشتر برنامه ریزی‌ها و اقدامات مورد نظر در حوزه مسئولیت خود را پیش برده و اجرایی کنند.

اکبر رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بنابر اعلام عربستان سهمیه ایران در حج پیش رو ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر خواهد بود، گفت: درخواست اختصاص سهمیه اضافی به میزان ۵ هزار نفر برای وزارت حج عربستان ارسال خواهد شد.

رضایی با اشاره به اینکه کارگروه‌های مختلف حج فعال شده و در حال پیگیری امور محوله هستند، افزود: نیمه دوم خرداد ماه اولین پروازها به مقصد سرزمین وحی انجام خواهد شد و در این خصوص در حال رایزنی با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران  "هما" هستیم.

وی از متقاضیان تشرف به سرزمین وحی که در سال ۹۹ ثبت‌نام و هزینه را واریز کرده‌اند خواست به اطلاعیه‌ها و نکاتی که سازمان حج و زیارت توسط منابع رسمی خبری درباره حج آینده منعکس می‌کند توجه داشته باشند تا فرآیند شکل‌گیری کاروان‌ها و شروع آموزش‌ها برای دست اندرکاران و زائران هرچه زودتر اجرایی شود.

در ادامه این جلسه سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت گزارش مبسوطی از سفر اخیر خود به عتبات عالیات و مذاکرات انجام شده با رئیس جمهور، وزیران بهداشت، گردشگری و کشور، رئیس شورای عالی حج و عمره و مسئولان اعتاب مقدسه در عراق ارائه کرد و فضای این مذاکرات را مثبت و در راستای ارائه خدمات مناسب و مطلوب به زائران هر دو کشور دانست.

وی ابراز امیدواری کرد که با رایزنی ها و تدابیراتخاذ شده یادداشت تفاهم میان سازمان حج و زیارت و وزارت گردشگردی و آثار باستانی عراق امضا و مرز زمینی هم به روی زائران ایرانی گشوده شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب  همچنین از معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت خواست مواردی را که ممکن است در روند شکل‌گیری کاروان‌های حج و اعزام زائران مشکل ایجاد کند هرچه سریعتر احصاء و برای تصمیم‌گیری نهایی در جلسه آینده شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج مطرح کند.

این گزارش حاکیست، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ابتدای این جلسه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی کارگزاران نظام با ایشان اشاره کرد و برخی از مصوبات جلسه شورای عالی حج و زیارت به ریاست رئیس جمهوری را خاطرنشان ساخت.