۰ نفر

زمان اعزام زائران به عتبات اعلام شد

۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۰۳
کد خبر: 582932
زمان اعزام زائران به عتبات اعلام شد

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق از ۲۳ آبان آغاز می‌شود، گفت: امیدواریم این هفته به توافقات نهایی دست یابیم تا اعزام زائران به سوریه نیز هر چه سریع‌تر فراهم شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بعد از مراسم اربعین 1400 که بیش از 80 هزار ایرانی توانستند پس از مدت‌ها انتظار به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند، امید برای تداوم برقراری این سفر در دل بسیاری از عاشقان حسینی جان تازه‌ای گرفت و سرانجام سوم آبان ماه با اعلام خبر لغو ویزای سفر زائران ایرانی به عراق، ثبت‌نام از متقضیان اعزام به عتبات آغاز شد.

علیرضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت در این‌باره گفت: محوریت ثبت‌نام زائران را به دفاتر خدمات زیارتی داده‌ایم و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به یکی از 2500 دفتر زیارتی که در سراسر کشور وجود دارد، بسته‌هایی که بر اساس استانداردها و سلایق مختلف زائران تعیین شده را انتخاب کنند.

وی با اشاره به لغو روادید سفرهای زیارتی هوایی به عراق و آغاز اعزام کاروان‌های مجاز زیر نظر سازمان حج و زیارت، گفت: گروه‌هایی را برای فراهم کردن امکانات رفاهی و همچون اسکان‌، تغذیه‌، تردد‌، سلامت زائران کشورمان به عراق اعزام کرده‌ایم و از بیست‌و‌سوم آبان اعزام زائران به صورت هوایی آغاز می‌شود.

رشیدیان تصریح کرد: با توجه به اینکه مجوز بازگشت زمینی زائران عتبات نیز با پیگیری‌های صورت گرفته صادر شده است‌، شاهد کاهش هزینه‌های سفر خواهیم بود.

وی با اشاره به پیگیری سازمان حج و زیارت برای از سرگیری سفرهای زیارتی زمینی به عتبات عالیات، افزود: امیدواریم پس از آغاز اعزام کاروان‌های مجاز هوایی از اواخر این ماه و باتوجه به واکسیناسیون مردم علیه بیماری کرونا که به طور گسترده صورت گرفته است و ادامه دارد، سفرهای زمینی عتبات عالیات هم فراهم شود تا زائران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ظرفیت این نوع اعزام‌ها نیز بهره مند شوند.

کاهش هزینه سفرهای زیارتی عتبات

رییس سازمان حج و زیارت درباره بسته‌های زیارتی در نظر گرفته شده برای زائران در سفرهای پیش رو، اظهار کرد: در ماه نخست یک بسته زیارتی شامل 7 شب و 8 روز اقامت برای همه زائران در نظر گرفته‌ایم اما به دفاتر زیارتی در همه استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که هر زائری هر نوع زیارتی را که مد نظر داشت می‌تواند درخواست کند تا با برنامه‌ریزی و مدیریت درست بتوانیم خواسته زائران را با توجه به محدویت زمانی و مالی آنها فراهم کنیم و هر کسی با هر سلیقه و توان مالی به این سفر معنوی اعزام شود.

وی در ادامه به هزینه 9 میلیون و 200 هزار تا 9 میلیون و 600 هزار تومانی برآورد شده برای سفرهای هوایی زائران به عراق اشاره و اظهار امیدواری کرد که با صدور مجوز سفرهای زمینی این میزان برآورد نیز کاهش مناسبی داشته باشد.

 رشیدیان پیش از این اعلام کرده بود که ظرفیت دقیقی برای اعزام زائران و شرایط واکسن اعلام نشده است البته در ایام اربعین بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزیر عراق، زائران دارای ویزا، دو دوز واکسن و تست pcr منفی اجازه ورود به عراق داشتند اما توصیه ستاد ملی کرونا از هفته‌های گذشته این بود که همه پروازهای خارجی با در نظر گرفتن واکسینه‌ شدن افراد باشد با این حال تاکنون این شرط را از طریق ستاد کرونا و طرف عراقی دریافت نکرده‌ایم.

احتمال از سرگیری سفرهای عمره

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به رفع موانع کرونایی در مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) ، برگزاری نمازهای جماعت در مکه و مدینه و همچنین افزایش عمره‌گزاران از کشورهای مختلف در عربستان و از سویی واکسیناسیون وسیع در سطح جهان پیش بینی کرد، نه‌تنها حج تمتع آینده برگزار می‌شود بلکه با ایجاد شرایطی امکان اعزام عمره ‌گزاران کشورمان نیز به سرزمین وحی ممکن است.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌هد عربستان در حال آماده شدن برای برگزاری حج تمتع سال آینده است و اگر مشکل راه‌اندازی دفتر کنسولگری ایران در عربستان حل شود حتی برای اعزام عمره‌گزاران نیز مشکلی نخواهیم داشت.

رشیدیان اظهار کرد: طبق معمول، روال مذاکرات برای حج تمتع آینده در آذر ماه آغاز می‌شود و اگر تا آن زمان گروهی از کشورمان به عربستان برود و مذاکرات آغاز شود یعنی حج تمتع ان شاالله برگزار می‌شود.

وی پیش بینی کرد که مشکلی برای حضور زائران در حج تمتع 1401 نیست و با توجه به مبالغی که در گذشته از زائران دریافت شده است شاید با پرداخت هزینه نه چندان زیادی زائران بتوانند به سرزمین وحی برای به جای آوردن اعمال خود مشرف شوند.

رییس سازمان حج و زیارت در پایان از زائران خواست برای سفرهای زیارتی از طریق دفاتر حج و زیارت و کاروان‌های مجاز زیر نظر این سازمان اقدام کنند تا دچار مشکلات مختلف که متاسفانه همیشه شاهد آن هستیم، نشوند و سفری همراه با آرامش و امنیت و حفظ شأن و جایگاه خود داشته باشند.

احتمال از سرگیری اعزام زائران به سوریه

وی در ادامه گفت: به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی سفرهای زیارتی سوریه و زیارت حرم‌های مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) ،طی این هفته هیئتی از سازمان حج و زیارت به سوریه اعزام می‌شود تا مقدمات سفرهای زیارتی زائران دلداده و مشتاق زیارت را به این کشور فراهم کند.

رشیدیان گفت: همچنین دستورالعمل‌های بهداشتی از طریق وزارت خارجه کشورمان برای مقامات سوری ارسال شده است و در حال پیگیری هستند و امیدواریم این هفته به توافقات نهایی دست یابیم تا اعزام زائران به سوریه نیز هر چه سریعتر فراهم شود.