۰ نفر

همزمان با روز جهانی گردشگری اعلام شد؛

ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۲
کد خبر: 566159
ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران

صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی پس از ۱۹ماه توقف، با دستور رییس‌جمهور از آبان‌ماه امسال از سر گرفته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ این خبر را همزمان با روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه اعلام کرد. او در توئیتر نوشت: «از آقای رییس‌جمهور به دلیل مواضع عالمانه و حمایتگرانه نسبت به صنعت گردشگری در جلسه دولت (چهارم مهرماه) و دستور تسریع در صدور ویزای گردشگری تشکر می‌کنم. دیروز استانداران پیشنهادی، همه در مورد گردشگری برنامه ارائه کردند. این خیلی خوب است.»

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری این وزارتخانه نیز گفت که مصوبۀ ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران صادر و به تمام دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

در تبصره چهار بند ج مصوبه هشتاد و ششم ستاد ملی مدیریت کرونا که با امضای غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر رییس‌جمهور به تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تمام گذرگاه‌های مرزی ابلاغ شده، آمده است: صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین‌المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت امور خارجه بلامانع است.

بند ج این مصوبه تاکید می‌کند که ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم (گروهی ـ انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از/به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول آبان‌ماه سال جاری بلامانع است.

تبصره یک این بند قانونی یادآور می‌شود: این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از/به کشورهای پرریسک اعلامی سازمان بهداشت جهانی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخواهد شد.

تبصره دو نیز تاکید می‌کند: چنان‌چه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجع تخصصی مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد.

مطابق تبصره سه این مصوبه، به منظور مدیریت روند بیماری در داخل، تردد مسافری (انفرادی ـ گروهی) با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم است از تاریخ یادشده (اول آبان ماه) آغاز خواهد شد: شلمچه در استان خوزستان (عراق)، مهران در استان ایلام (عراق)، پل‌دشت در استان آذربایجان غربی (نخجوان)، پرویزخان در استان کرمانشاه (عراق/اقلیم کردستان)، تمرچین در استان آذربایجان غربی (عراق)، بازرگان در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، سرو در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، باشماق در استان کردستان (عراق/ اقلیم کردستان)، جلفا در استان آذربایجان شرقی (نخجوان)، نوردوز در استان آذربایجان شرقی (ارمنستان)، بیله سوار در استان اردبیل (جمهوری آذربایجان)، آستارا در استان گیلان (جمهوری آذربایجان)، دوغارون در استان خراسان رضوی (افغانستان)، میلک در استان سیستان و بلوچستان (افغانستان) و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان (پاکستان).

تبصره پنج نیز تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از این مرزها از تاریخ اعلام‌شده بدون مانع می‌داند.

صدور ویزای توریستی ایران از فروردین‌ماه ۱۳۹۹ با همه‌گیری ویروس کرونا و توقف بیشتر پروازهای بین‌المللی و بسته شدن مرزهای زمینی با مصوبه ستاد ملی کرونا متوقف شد، اما ویزای درمان، تجارت و تحصیل همچنان بدون توقف صادر می‌شد. در ۱۹ ماه گذشته بارها در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ازسرگیری صدور ویزای گردشگری ایران تایید و مصوبه گرفته بود، اما بنا به گفته مسئولان گردشگری در صحن ستاد ملی مدیریت کرونا با مخالفت و وتو وزارت بهداشت مواجه می‌شد. در روزهای گذشته، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از گشایش‌هایی درباره از سرگیری صدور این ویزا خبر داده بود.

پیش‌تر، سیدابرهیم رییسی، رییس‌جمهور به دنبال سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران گفته بود: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.