۰ نفر

رییس سازمان حج و زیارت مطرح کرد؛

فوت یک زائر و ۳۶مجروح در جریان تجمعات پشت مرزهای عراق

۵ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۱
کد خبر: 566102
فوت یک زائر و ۳۶مجروح در جریان تجمعات پشت مرزهای عراق

رییس سازمان حج و زیارت گفت: تجمعات زائران در پشت مرزهای عراق منجر به کشته شدن یک نفر، مجروحیت ۳۶زائر و روی مین رفتن یک نفر دیگر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، علیرضا رشیدیان در مصاحبه زنده افزود: ستاد اربعین حسینی در تمام طول سال مشغول تدارکات راهپیمایی و برگزاری مراسم اربعین حسینی است و ۱۶ کمیته در ستاد اربعین فعال هستند البته هر استان جداگانه برای خود کمیته‌ای مستقل دارد.
او ادامه داد: ستاد و کمیته‌ای هم در عراق توسط سفیر جمهوری اسلامی ساماندهی و هماهنگ شده است و استقرار دارد.
 رشیدیان تصریح کرد: جمع ویزا‌های زیارتی و زائرانی که با ویزای غیر زیارتی وارد کربلا شده اند حدود ۸۲ هزار نفر ثبت شده است و احتمال می‌رود ظرف دو روز آینده به این آمار اضافه شود.
رییس سازمان حج و زیارت گفت:​ امسال به دلیل اینکه دولت عراق دیر هنگام موافقت خود را 
 با ورود زوار حسینی اعلام کرد برای هماهنگی‌های این سفر زیارتی در ابتدا کمی دچار مشکل شدیم از طرفی با توجه به محدودیت تعداد و انحصار ورود زوار از مسیر هوایی و تاکیدات موکد به دارا بودن کارت واکسن کرونا، مقداری به مشکلات افزوده شد.
او به مشکلات موجود برای مواکب و اسکان زائران ایرانی اشاره کرد و افزود: بنا بود حدود ۵۰۰ موکب در خاک عراق برای ارائه خدمات به زوار ایرانی مستقر شوند، اما تا امروز حدود ۱۲۵ موکب در نجف و حد فاصل نجف به کربلا استقرار یافته البته از عصر امروز این تعداد رو به افزایش بوده است و از سویی مشکلاتی هم در خصوص ویزا داشتیم، زیرا ویزا‌های اخذ شده ما هوایی بود، اما بار‌هایی که ارسال می‌کردیم از طریق مرز‌های زمینی ارسال می‌شد و راننده‌هایی که مسئولیت حمل بار داشتند با ویزا‌های هوایی تردد می‌کردند و این ناهماهنگی کمی مشکل ساز بود.
رییس سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: برای راهی کردن زوار به کربلای معلی نیازمند ایجاد هماهنگی با مسئولان عراقی بودیم و پس از اخذ همانگی تقریباً مجوز ۵۰۰ هزار نفر زائر را دریافت کردیم و برای این تعداد قرار شد ۵۰۰ موکب با همکاری ۵۰ هزار نفر نیرو فعال شود، اما وقتی دولت عراق در اعلام بعدی در دو مرحله ۶۰ هزار نفر را مجوز داد ما این میزان سهمیه را میان استان‌هایی که در سال‌های اخیر در راهپیمایی روز اربعین حضوری فعالتر داشتند تقسیم کردیم و پس از آن تلاش شد تا بلیت‌های هوایی این سفر ارزانتر شود.
 رشیدیان اضافه کرد: پیش از این، هزینه بلیت این مسیر، در یک سر سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان الی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با تلاش‌های ما و سازمان هواپیمایی این رقم، به صورت رفت و برگشت روی پنج میلیون تومان آرام گرفت هر چند در روز‌های اول فروش بلیت‌ها با تخلفاتی روبرو شد و به این منظور وزیر راه و شهرسازی پس از پیگیری‌های فراوان اعلام کرد کسانی که بلیت را بالاتر از مقدار مصوب تهیه کرده اند، ته بلیت خود را نگه دارند تا پس از برگشت به ایران، تفاوت را دریافت کنند.
رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ما وقتی می‌توانیم بگوییم زائران به سمت مرز حرکت کنند که اطمینان داشته باشیم در آن سوی مرز امنیت و کرامتشان فراهم است، اما وقتی باز و بسته شدن مرز مبنی بر مجروح شدن ۳۶ نفر یا فوت یک نفر می‌شود باید توصیه کرد که مردم به سمت مرز‌های زمینی نروند، حتی دولت عراق هم همچنان بر روی بسته بودن مرز‌های زمینی تاکید دارد و برای برگشت زوار فقط مرز مهران را پیشنهاد می‌کند.
او پیشنهاد کرد؛ گرچه تعداد مراجعه به مراکز درمانی در میان زائران بسیار کمتر از سال‌های قبل است، اما باز هم توصیه می‌شود که پس از بازگشت از مراسم اربعین به ایران، ​دید و بازدیدی صورت نپذیرد و حتی الامکان از طریق فضای مجازی و به صورت تصویری دید و بازدید شود.