۰ نفر

ایست اروپا به توریست‌های آمریکا

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۰۵
کد خبر: 558282
ایست اروپا به توریست‌های آمریکا

اتحادیه اروپا در جدیدترین گزارش «نحوه جذب توریست خارجی»، ایالات متحده را از لیست مبادی ایمن توریست‌فرست خود حذف کرد و توصیه کرد که سفرها را برای گردشگران آمریکایی واکسینه نشده، محدود کند و به ۲۷ کشور عضو خود اعلام کرده به‌دلیل افزایش شیوع کرونا در آمریکا مسافران آمریکایی را نپذیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، انتشار این خبر که سفر آمریکایی‌ها به اروپا ممنوع شده است، منجر به سردرگمی بسیاری از مردم آمریکا شد. اما منظور از این تصمیم، ممنوعیت برای تمام آمریکایی‌ها نیست و آمریکایی‌ها صراحتا از رفتن به جایی منع نشده‌اند، اما وضعیت واکسیناسیون احتمالا بر سفر تاثیر بگذارد حتی بیشتر از قبل. البته تا پیش از این، اتحادیه اروپا از ماه ژوئن آمریکا را در لیست امن خود برای سفر قرار داده بود که راه را برای بازدید مسافران آمریکایی از بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا باز کرد. همچنین اتحادیه اروپا علاوه بر آمریکا کشورهای دیگری همچون اسرائیل، کوزوو، لبنان، مونته نگرو و مقدونیه شمالی را نیز از لیست خود حذف کرد.

اتحادیه اروپا به مسافران واکسینه‌شده با واکسن مورد تایید اتحادیه اروپا اجازه ورود به اروپا را داده و شرایط برای این مسافران تغییری نکرده است، اما به کشورهای عضو اتحادیه اروپا این اجازه داده شده  که با توجه به شرایط خاص خود محدودیت‌های جدیدی اضافه کنند. اما درباره مسافران واکسینه نشده آمریکایی علنا اعلام بر ممنوعیت سفر به اروپا کرده‌اند و از آنها خواسته سفرهای خود را لغو کنند. البته اسپانیا اعلام کرد شهروندان آمریکایی را در وضعیت خوب قرار داده است و تا ۵ سپتامبر آمریکا همچنان جزو کشورهای «کم‌خطر» به‌شمار می‌رود و شهروندان آمریکایی برای ورود به اسپانیا نیاز به آزمایش کرونا ندارند. ایتالیا اما اعلام کرده مسافران آمریکایی باید ۴۸ ساعت پیش از ورود به آمریکا به طور کامل واکسینه شده و تست کرونا بدهند. حتی برخی از خطوط هوایی همچون دلتا، ممکن است از مسافران واکسینه شده آمریکا قبل از پرواز بخواهند تست کرونا بدهند. برخی کشورها هم اگرچه تابع الزامات جدید هستند، اما توصیه‌های اتحادیه اروپا را بلافاصله اجرایی  نکردند.

اتحادیه اروپا سیاست گردشگری یکپارچه‌ای برای کرونا ندارد و به دولت‌ها اختیار داده تا خود برای ممنوعیت سفر آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند. محدودیت‌های احتمالی می‌تواند شامل قرنطینه، آزمایش بیشتر هنگام ورود یا حتی ممنوعیت کامل تمام سفرهای غیرضروری از آمریکا باشد. قبل از بحران کرونا سالانه بیش از ۱۵ میلیون آمریکایی از اروپا دیدن می‌کردند و محدودیت‌های جدید سفر می‌تواند میلیاردها  هزینه برای اروپا داشته باشد. البته این توصیه بریتانیا را دربرنمی‌گیرد، زیرا به‌طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک و مرزهای خود را به روی مسافران واکسینه شده آمریکا در اوایل ماه جاری باز کرده است. در مقابل، آمریکا هنوز هم مرزهای خود را به روی گردشگران اتحادیه اروپا باز نکرده است. مبادی توریستی جهان لیست ایمن خود را با دو ضربه کرونا تغییر داد. ضربه اول ناشی از سویه‌های جدید ویروس کرونا است و دیگری واکسن‌نزن‌ها در کشورهایی همچون آمریکا است که با وجود تولید انبوه واکسن و مازاد آن،  به مخالفت با آن برخاستند که منجر به نگرانی اتحادیه اروپا و توقف سفر به این منطقه شده است.

اتحادیه اروپا به ۲۷ عضو خود به‌ویژه فرانسه، آلمان و ایتالیا توصیه کرده محدودیت‌های کرونایی را بازگردانند و ورود گردشگران آمریکا به پنج کشور دیگر را متوقف کنند. اروپا از ماه مه با توجه به وابستگی به دلارهای گردشگران سراسر اقیانوس اطلس و به‌منظور جبران خسارت‌های سنگین ناشی از قرنطینه‌های متوالی، مرزهای خود را به روی گردشگران آمریکایی گشوده و از ماه ژوئن محدودیت‌های سفرهای غیرضروری برای ۱۴ کشور از جمله آمریکا را لغو کرده بود، اما به دلیل افزایش ناگهانی ابتلا به کووید-۱۹ به‌ویژه نوع جهش‌یافته آن و نگرانی از اوج‌گیری مجدد این ویروس در اروپا، محدودیت‌های جدید اعمال شد.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا بیش از ۵۲درصد از مردم این کشور به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، اما جهش جدید کرونا منجر به افزایش آمار ابتلا به کرونا شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. زیرا  در برخی از ایالات همچون کارولینای جنوبی، لوئیزیانا و تگزاس کمتر از ۵۰درصد واکسینه شده‌اند و به‌دلیل افزایش افراد مبتلا بیمارستان‌ها با کمبود منابع مواجه شده است و افراد واکسینه نشده بزرگ‌ترین بحران برای کنترل کرونا به‌شمار می‌روند. کانادا در جدیدترین تحقیقات خود اعلام کرده که تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا برای افراد واکسینه شده بیش از ۵ برابر و همچنین ابتلای این افراد به کرونا چندین برابر کاهش یافته است.