۰ نفر

زیباترین آبشارهای ایران کجاست؟

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۵
کد خبر: 551663
زیباترین آبشارهای ایران کجاست؟

هر وقت از هیاهوی زندگی شهری خسته شدید به طبیعت پناه ببرید. جاذبه‌های طبیعی مثل کوه، دشت، بیابان، آبشار و غیره برای رهایی از روزمرگی زندگی بسیار مناسب هستند. سفر همیشه به گشت‌و‌گذار در شهر، پاساژ، آثار باستانی، موزه‌گردی و رستوران‌گردی خلاصه نمی‌شود. گاهی، مخصوصا در تابستان لازم هست که به طبیعت رفته و از صدای آب و لذت آبتنی بهره برد. با جاباما همراه باشید تا با ۶ آبشار زیبای ایران آشنا شوید.

ریزش آب از یک ارتفاع را آبشار می‌نامند که گاهی مناظر بی‌نظیری را خلق می‌کند. بزرگ‌ترین آبشار دنیا در کشور ونزوئلا قرار دارد. این آبشار آنجل نامیده می‌شود.  ارتفاع آن نزدیک به هزار متر است. اما نیاز نیست برای دیدن آبشارهای زیبا حتما به ونزوئلا یا کشورهای دیگر سفر کنید. ایران نیز آبشارهای زیبایی دارد.

آبشار یخی؛ کوه دماوند

در ارتفاع ۵۱۰۰ متری از سطح دریا آبشاری وجود دارد. آبشار یخی در قسمت جنوبی کوه دماوند واقع شده است. دلیل اینکه این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران است، یخ‌زدگی آن در کل سال است. فصل تابستان که فصل گرما است از این آبشار چند ساعت در روز آب جاری می‌شود. غیر از این ساعت‌ها بقیه سال آبشار یخی است و دمای آن زیر صفر می‌رود.

آبشار یخی ارتفاع بلندی ندارد. کمترین و بیشترین ارتفاع آبشار هفت و دوازده متر ثبت شده است. با وجود اینکه آبشار یخی دماوند ارتفاع نسبتا زیادی ندارد اما به علت دارا بودن بالاترین ارتفاع از سطح دریا در خاورمیانه رتبه اول را دارد. گودالی که در بالای آبشار است تمام سال از برف پوشیده شده است. برای رسیدن به این آبشار باید کمی هم کوهنورد باشید و از مسیر جبهه جنوبی از کوهپایه دماوند به سمت قله بروید. این آبشار در میان کوهنوردها، طرف‌دارهای زیادی دارد.

آبشار شوی؛ رشته‌کوه زاگرس

استان خوزستان در جنوب ایران طبیعت زیبایی دارد. یکی از زیباترین آبشارهای ایران آبشار شوی است. آبشار شوی دزفول بزرگ‌ترین آبشار طبیعی در خاورمیانه است. ارتفاع آن حدود ۱۰۰ متر و عرضش بالای ۴۰ متر برآورد شده است.

یکی از دلایلی که گردشگران و طبیعت‌گردان برای دیدن آبشار شوی به نزدیکی دزفول می‌روند، طبیعت بکر و دست نخورده منطقه است. ارتفاع ۱۰۰ متری آبشار شوی و بزرگی آن عظمت دلیل بعدی برای سفر به این منطقه است.

با سفر به این منطقه بکر یک روز خوش را سپری خواهید کرد. این قسمت از رشته‌کوه زاگرس برای توقف و کمپ در مسیر مناسب است. برای رسیدن به آبشار باید حدود یک ساعت پیاده‌روی و کوه‌نوردی داشته باشید. در قسمت پایین آبشار حوضچه‌هایی به وجود آمده است. می‌توانید تنی به آب زده و کمی آب‎بازی کنید. هیجان مسیر، وجود رودخانه‎ای نزدیک به آبشار است. برای رسیدن به شوی دزفول قطار می‌تواند بهترین گزینه شما باشد. مسیر قطار تهران-زاهدان که از دل رشته‌ کو‌های زاگرس می‌گذرد زیباهایی زیادی در خود جای داده است.

آبشار آسیاب خرابه جلفا؛ دامنه ‌کوه کیامکی

13

شهرستان جلفا در استان آذربایجان غربی قرار دارد. یکی دیگر از آبشارهای زیبایی ایران آبشار آسیاب خرابه جلفا است. نام آبشار به علت وجود یک آسیاب قدیمی در بالای آبشار = است. آب آبشار از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود. اگر اهل پیاده‌روی نیستند این آبشار انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. 

آسیاب خرابه جلفا مسیر ماشین‌رو دارد و نیاز نیست خیلی برای رسیدن به آبشار راه بروید. صخره‌های اطراف آسیاب خرابه پوشیده از خزه است. خزه‌های سبز رنگ، نمای زیبایی به این محیط داده است. در شهرستان جلفا وقتی به ۵ کیلومتری روستای مینجان‌آباد در کنار رود ارس برسید این آبشار خودنمایی می‌کند

اطراف آبشار آسیاب خرابه غرفه‌هایی فروش مواد غذایی را می‌بینید. هر موقع نیاز به استراحت داشتید از آلاچیق‌های آن‌جا استفاده کنید. برای رفتن به پایین آبشار از یک دره باریک گذر خواهید کرد. بهتر است لباس اضافه داشته باشید چون احتمال خیس شدن وجود دارد.

آبشار سمیرم؛ عروس زاگرس

شهرستان سمیرم یکی از زیباترین مقصدها برای علاقه‌مندان به طبیعت است. این شهرستان در استان اصفهان واقع شده است. آبشار سمیرم عروس زیبای رشته‌کوه‌های زاگرس لقب گرفته است. سمیرم یکی از جذاب‌ترین آبشارهای ایران است. کسانی که به این منطقه سفر کرده‌اند به بقیه دیدن آن را توصیه می‌کنند.

وارد جاده شهر آباده که شوید انتهای جاده به سمت چپ بروید تا آبشار رسیده‌اید. از شهر اصفهان ۱۶۰ کیلومتر تا سمیرم فاصله است. ارتفاع آبشار به ۴۰ متر نمی‌رسد. چشمه‌های مزارع جوزار و عزیزخان تامین کننده آب آن هستند. آب شیرین این آبشار یکی از دلایل جذب گردشگر به این منطقه است. در تابستان هم اگر قصد دارید به آبشار سفر و شب را در آنجا کمپ کنید، پیشنهاد سایت جاباما این است که حتما وسایل گرمایشی همراه داشته باشید.

در نزدیکی آبشار یک پارکینگ خودرو دارد که شما باید وسیله نقلیه خود را آن‌جا بگذارید و بقیه مسیر را پیاده طی کنید. اوایل فصل بهار حجم آب در بالاترین سطح خود قرار داد که دیدن از این آبشار را جذاب‌تر می‌کند و شاید بهترین زمان سفر به آن باشد.

آبشار اوگینک (گرپشت)

شاید کمتر کسی بداند استان سیستان‌و‌بلوچستان در جنوب ایران آبشارهای فراوانی دارد. یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای این استان آبشار اوگینک است. ارتفاع آن ۸۰ متر محاسبه شده است. اوگینک در میان بومی‌ها با نام «گرپشت» شناخته شده است.

جاده تزانزیتی که از چابهار به زاهدان می‌رسد راه دسترسی برای گردشگران است تا خود را به این آبشار برسانند. بیشتر دوست‌داران طبیعت و کوه‌نوردان ترجیح می‌دهند در فصل بهار از این آبشار دیدن کنند. آبشار در سه کیلومتری روستای اوگینک از بخش لاشار سیستان قرار گرفته است.

در مسیر رسیدن به آبشار انواع گیاهان دارویی و سبزیجات وجود دارد که منطقه را بسیار زیبا کرده است. این گیاهان نادر و کمیاب مناظر دیدنی منطقه را زیباتر کرده است.

آبشار پیران؛ آبشاری برای طرفداران صخره‌نوردی

14

در نزدیکی ویرانه‌های قصر یزدگرد ساسانی، آبشاری به نام پیران (ریژآو) قرار دارد. این آبشار بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد که آن را در فهرست بلندترین آبشارها قرار داده است. سر پل ذهاب در استان کرمانشاه که آبشار پیران را در دل خود جای داده است میان کوه‌نوردان و صخره‌نوردان از محبوبیت خاصی برخوردار است.

صخره‎های این آبشار برای صعود نیاز به تجهیزات صخره‌نوردی و تجربه دارد. اگر اهل صخره‌نوردی نیستید می‌توانید در منطقه پیاده‌روی کنید و از کوهستان و زیبایی‌های آن لذت ببرید. لذت قدم زدم در طبیعت آرامش زیادی به همراه خواهد داشت. از روستای پیران راحت‌تر به آبشار خواهید رسید، اما از روستای ژالگه هم می‌توانید به این آبشار برسید. بیشتر مسیر روستای پیران سنگ فرش دارد.

اگر به مناطق طبیعی مانند این آبشارها سفر کردید عکس یادگاری را فراموش نکنید. همچنین با گردشگری مسئولانه این مناظر زیبا و بکر را زنده و زیبا نگه‌داریم.

در صورتی که برای سفر به هر کدام از این آبشارها نیاز به اقامت داشتید برای اجاره ویلا می‌توانید از سایت جاباما کمک بگیرید.