۰ نفر

مهمترین موزه‌ های شمال تا جنوب ایران که ثبت جهانی دارند

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبر: 549899
مهمترین موزه‌ های شمال تا جنوب ایران که ثبت جهانی دارند

یکی از محبوب‌ترین اماکن دیدنی که جاذبه توریستی فراوانی نیز دارد. ایران یک کشور با تمدن باستانی است، به لحاظ فرهنگی و هنری نیز کشوری غنی و سرشار منابع مختلف محسوب می‌شود به همین دلیل انواع موزه‌های تاریخی، هنری، فرهنگی و... از شمال تا جنوب ایران پراکنده اند. در این مقاله به معرفی مهمترین موزه‌های شمال تا جنوب ایران خواهیم پرداخت.

کندلوس شمال و موزه های این خطه

موزه کندلوس موزه‌ای بسیار مشهور در خطه مازندران است، روستای کندلوس از توابع شهرستان نوشهر است، این موزه در سال‌های 1360 تا 1368 و با همت " دکتر علی اصغر جهانگیری" تاسیس شد و یک موزه باستان‌شناسی محسوب می‌شود. این موزه دارای آثار منحصر به فردی از تاریخ و هنر باستانی تا معاصر در حوزه‌های مختلف زمین‌شناسی، خوشنویسی، نقاشی و... است.

همچنین ابزارهای باستانی و لوازم معمولی زندگی در دوران تاریخی و معاصر نیز در کنار آثار مردم‌شناسی و کتاب‌های خطی و ابزارهای موسیقی نیز در این موزه نمایش داده می‌شود. بنابراین گردشگران برای اجاره ویلا در شمال می‌توانند مناطقی را انتخاب کنند که به این موزه دسترسی داشته باشند.

کاخ موزه‌های شهر تهران

بدون شک از زیباترین موزه‌های موجود در شهر تهران، کاخ موزه‌های این شهر است که از آن میان کاخ موزه گلستان به ثبت جهانی رسیده است. برای آشنایی بیشتر این کاخ موزه ها را به شکل مختصر معرفی می‌کنیم:

کاخ موزه گلستان

 این کاخ تنها میراث جهانی ثبت شده در تهران است که قدمت اولیه آن به دوره صفویه و شاه عباس صفوی باز می‌گردد. در دوره قاجار این کاخ محل اقامت همه پادشاهان قاجاری بوده است و خاندان پهلوی نیز در این کاخ تاجگذاری کرده اند.

 عمارت شمس العماره، عمارت تخت مرمر، خلوت کریمخانی، کاخ اختصاصی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، عمارت الماس، موزه مخصوص، موزه نگارخانه، موزه مردم‌شناسی، موزه عکاس‌خانه و موزه حوض‌خانه مجموعه‌های دیدنی کاخ گلستان هستند.

2

کاخ موزه سعدآباد

ساخت کاخ موزه سعدآباد در یکی از مناطق خوش آب‌وهوای تهران در دوران قاجار آغاز شد. اقامتگاه تابستانی رضاخان بوده و در دوره پهلوی دوم نیز مورد استفاده قرار گرفت. در مجموعه سعدآباد می‌توانید از کاخ موزه ملت، موزه آب، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح‌های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد نیز دیدن کنید.

کاخ نیاوران تهران

 این کاخ نیز یک مجموعه سلطنتی است و در دوره قاجار و پهلوی مورد استفاده قرار گرفته است. در زمان حکومت پهلوی دوم، تعدادی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن برای شاه و خانواده‌اش ساخته شد. بخش‌های دیدنی کاخ نیاوران شامل کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای سلطنتی و باغ کتیبه‌ها است.

گردشگرانی که برای دیدن کاخ موزه‌های تهران به این شهر سفر می‌کنند می‌توانند با اجاره آپارتمان مبله در تهران در یک منطقه مناسب به همه این کاخ موزه‌ها دسترسی داشته باشند.

 موزه کلیسای وانک اصفهان و ابنیه تاریخی این شهر

این کلیسا از جمله کلیساهای تاریخی ارامنه شهر اصفهان محسوب می‌شود. کلیسای وانک در منطقه جلفای اصفهان واقع شده است و ساخت آن به زمان شاه عباس دوم باز می‌گردد.

این کلیسا به واسطه معماری زیبا و تاریخی، نقاشی‌های دیواری و سقفی، کتابخانه و چاپخانه باستانی که دارد به شهرت رسیده است. برای این که در زمان اقامت در شهر تاریخی اصفهان و دیدن از اماکن دیدنی و گردشگری این شهر بهتر است به جای اقامت در هتل با اجاره روزانه خانه در اصفهان هزینه‌های مسافرت خود به این شهر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

3

شیراز؛ شهر موزه‌ها

شیراز یکی از قطب‌های گردشگری ایران به حساب می‌آید، در این موزه‌های مختلف تاریخی، هنری، مذهبی و... وجود دارد که از مهمترین آنها شامل باغ ارم، بازار و حمام وکیل، ارگ کریمخانی، مسجد نصیرالملک، موزه موسیقی، سرای مشیر، آرامگاه حافظ و سعدی، شاه چراغ و... می شود. از آنجایی که مکان‌های دیدنی در این شهر بسیار زیاد است و شیراز یک شهر کاملا گردشگری است، برای کاهش هزینه‌ها در سفر و اقامت بهتر است به فکر اجاره خانه ارزان در شیراز باشید تا بتوانید به خوبی هزینه‌ها را مدیریت کنید.

موزه آستان قدس رضوی در مشهد

مشهد یکی از شهرهای مهم گردشگری و مذهبی در ایران است. موزه‌های آستان قدس رضوی از جمله پربازدیدترین و  مهمترین موزه‌های ایران هستند که در مجموعه حرم امام رضا (ع) قرار دارند. موزه مرکزی آستان قدس با داشتن مجموعه‌هایی چون گنجینه سلاح، مدال، اسکناس یکی از این موزه‌ها است که در صحن کوثر قرار دارد.

4

این موزه مشتمل بر آثار بسیار نفیس و ارزشمند است. اگر قصد اقامت در شهر مشهد و بازدید از موزه‌ها و اماکن دیدنی مشهد را داشته باشید می‌توانید با اجاره روزانه خانه در مشهد هم در هزینه‌های اقامتی صرفه‌جویی کنید و هم با اجاره اقامتگاه در یک منطقه مناسب به همه موزه‌ها و حرم دسترسی خوبی داشته باشید.