۰ نفر

برای سفر به ارمنستان، دلار ببریم یا درام؟

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبر: 545325
برای سفر به ارمنستان، دلار ببریم یا درام؟

ارمنستان، کشوری با پیشینه‌ای ۳۰۰۰ ساله در شمال ایران است که به‌دلایل مختلفی از جمله هزینه‌های سفر ارزان، گردشگران زیادی را به‌سمت خود جلب می‌کند.

ارمنستان، کشوری در قفقاز جنوبی است که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان، مرز مشترک دارد. صنعت گردشگری، یکی از منابع اصلی درآمد در این کشور است و نقش مهمی را در اقتصاد ارمنستان ایفا می‌کند.

ارمنستان با وجود جاذبه‌های تاریخی، چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، هزینه‌های پایین سفر و تفریحات جذاب در سال‌های اخیر، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر در میان گردشگران خارجی و ایرانی تبدیل شده است. بر اساس آمار، ۴۴ درصد گردشگران ارمنستان از روسیه، ۲۸ درصد از گرجستان، ۱۲ تا ۱۴ درصد از اتحادیه اروپا و هفت درصد از ایران هستند.

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که ذهن گردشگران و مسافران تور ارمنستان را به خود مشغول می‌کند، هزینه سفر و پول رایج در این کشور است. پیش از سفر به ارمنستان، بهتر است اطلاع دقیقی از هزینه‌های لازم برای اقامت، خورد و خوراک، حمل و نقل و غیره داشته باشید تا بدانید باید چه‌مقدار پول به‌همراه ببرید؛ پس این مقاله را تا انتها بخوانید تا علاوه بر آشنایی با واحد پول ارمنستان، اطلاع دقیقی از هزینه‌ها به دست بیاورید.

واحد پول ارمنستان چیست؟

واحد پول ارمنستان، درام (Armenian dram) است؛ پولی که به‌طور رسمی در بازارها و معاملات این کشور، توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. درام ارمنستان با نشان بین‌المللی AMD شناخته می‌شود. نرخ ارز و ارزش پول همواره در حال تغییر است و نوسان‌های بسیاری دارد؛ اما در حال حاضر در تیرماه سال ۱۴۰۰، ارزش هر یک دلار آمریکا، معادل ۵۱۳٫۰۷ درام ارمنستان است. پول رسمی ارمنستان شامل اسکناس‌ها و سکه‌هایی با ارزش‌های مختلف می‌شود که بهتر است پیش از سفر به ارمنستان، با آن‌ها آشنا شوید تا کار شما در ارمنستان آسان‌تر شود و در ضمن از کلاهبرداری نیز جلوگیری کنید.

واژه درام از «درم» در زبان پارسی میانه، وارد زبان ارمنی شده است. خود واژه «درم» نیز برگرفته از «دراخما» در زبان یونانی است. در گذر سال‌ها تلفظ‌ها و گویش‌های گونانی از این واژه مانند درم، درهم و درام در خاورمیانه رایج شده است و همان طور که می‌دانید، واحد پول برخی از کشورهای عربی نیز درهم است.

ارمنستان، قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بخشی از این کشور به شمار می‌آمد و واحد پول مورد استفاده در آن، روبل شوروی بود؛ به همین دلیل، پول فعلی ارمنستان پیشینه طولانی مدتی ندارد. سران کشور ارمنستان پس از فروپاشی شوروی و دستیابی به استقلال، تصمیم گرفتند تا یک واحد پول جداگانه برای خود تعریف کنند. آن‌ها در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۹۳ از واحد پول جدید خود رونمایی کردند؛ در آن زمان، اسکناس‌هایی به ارزش ۱۰، ۲۵، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ درامی در ارمنستان چاپ می‌شد.

2

ارزش سکه‌های ارمنستان

سکه‌های ۱۰ درامی، کوچک‌ترین واحد پول ارمنستان هستند و پول ارمنستان را می‌توان در قالب سکه‌های ۲۰ درامی، ۳۰ درامی، ۱۰۰ درامی و ۵۰۰ درامی مبادله کرد. 

اسکناس‌های رایج ارمنستان

به غیر از سکه‌ها، اسکناس‌ها در ارمنستان با رنگ‌های مختلف چاپ می‌شوند که ارزشمندترین آن‌ها، اسکناس ۱۰۰ هزار درامی و کم ارزش‌ترین آن‌ها اسکناس ۵۰۰ درامی است. در ادامه اسکناس‌های رایج در ارمنستان را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • ۵۰۰ درامی: کم ارزش‌ترین اسکناس با رنگ خاکستری

  • ۱۰۰۰ درامی با رنگ سبز

  • ۵۰۰۰ درامی با رنگ زرد

  • ۱۰،۰۰۰ درامی با رنگ ارغوانی

  • ۲۰،۰۰۰ درامی با رنگ قهوه‌ای

  • ۵۰،۰۰۰ درامی با رنگ قرمز

  • ۱۰۰،۰۰۰ درامی: ارزشمندترین اسکناس کشور با رنگ آبی

آیا داشتن دلار در ارمنستان الزامی است؟

یکی دیگر از سوال‌های مهم گردشگران در سفر به ارمنستان یا هر کشور خارجی دیگری این است که چه ارزی به‌همراه داشته باشند؛ آیا از ارزهای بین‌المللی دلار و یورو استفاده کنند یا پول را در کشور خود به واحد پول مقصد تبدیل کنند. در سفر به ارمنستان، مانند بیشتر مقاصد خارجی دیگر، بهتر است که دلار، یورو یا پوند به‌همراه داشته باشید؛ زیرا این ارزها به‌دلیل اعتبار بین‌المللی‌شان در هر مقصدی قابل تبدیل به پول آن کشور هستند. 

از طرف دیگر تهیه درام ارمنستان در ایران، کار ساده‌ای نیست. شما می‌توانید به‌محض رسیدن به ارمنستان به نزدیک‌ترین صرافی بروید و ارزهای خود را تبدیل کنید. به خاطر داشته باشید که حتما در روزهای آخر سفر، درام اضافه خود را دوباره به دلار یا یورو تبدیل کنید و به ایران برگردید؛ زیرا درام ارمنستان در ایران، به‌سختی فروش می‌رود. فراموش نکنید که ارزهای بین‌المللی دچار سقوط ارزش نمی‌شوند و شما در حین سفر می‌توانید با خیال راحت، پول خود را تبدیل کنید.

واحد پول رایج در کشور ارمنستان، درام است و شما نمی‌توانید در این کشور از دلار استفاده کنید. برای تبدیل ارز خود به درام به صرافی‌های معتبر در فرودگاه و سطح شهر و بانک‌ها مراجعه کنید؛ البته برخی از هتل‌های ایروان، به‌ویژه هتل‌های پنج ستاره، خدمات تبدیل ارز را به شما ارائه می‌کنند. اگر پول خود را در صرافی‌های فرودگاه تبدیل کنید، نیازی به پرداخت مالیات هم ندارید.

3

هزینه‌های سفر در ارمنستان

هزینه‌های سفر به ارمنستان، بسته به اینکه با تور به این کشور می‌روید یا خودتان برنامه‌ریز سفر هستید، متفاوت است. قیمت تور ارمنستان که به دو صورت زمینی و هوایی برگزار می‌شود، بسیار مقرون به‌صرفه است و شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی کجارو و مقایسه قیمت آژانس‌های گردشگری، تور موردنظر خود را انتخاب کنید. ارزان‌ترین فصل سفر به ارمنستان، فصل زمستان است؛ در حالی که قیمت تورهای ارمنستان در فصل بهار و تابستان افزایش می‌یابد.

هزینه سفر به ارمنستان شامل عوارض خروج از کشور، بلیط هواپیما یا هزینه سفر زمینی، هزینه هتل و اقامتگاه، خورد و خوراک، حمل و نقل و گشت و گذار در این کشور می‌شود. به‌طور حتم، نمی‌توان هزینه دقیقی برای سفر به ارمنستان تعیین کرد؛ زیرا تمام هزینه‌ها بسته به فصل و نوع سفر شما متغیر هستند.

در تاریخ نگارش این مقاله در تابستان سال ۱۴۰۰، متوسط هزینه یک روز سفر برای یک نفر در کشور ارمنستان، حدود ۱۰ هزار درام (حدود ۲۰ دلار) است؛ این هزینه برای یک سفر نه خیلی لوکس و نه خیلی اقتصادی عنوان شده است. هر گردشگر برای اقامت در یک هتل یا اقامتگاه متوسط، حدود ۴۰۰۰ درام (حدود هشت دلار)، برای خورد و خوراک، ۴۰۰۰ درام (حدود هشت دلار) و برای حمل و نقل، حدود ۲۰۰۰ هزار (حدود چهار دلار) در یک روز هزینه می‌کند.

هزینه تفریحات در ارمنستان بسیار ارزان است و هر گردشگر معمولا در یک روز، برای بازدید از موزه‌ها و جاهای دیدنی ارمنستان و تورهای روزانه به حدود ۵۲۵ درام (۱٫۰۲ دلار) پول نیاز دارد. میانگین هزینه حمل و نقل بین شهری در ارمنستان، حدود ۴۰۰۰ درام (هشت دلار) است؛ البته این مبلغ، بسته به مسافت سفر و نوع وسیله مورد استفاده مانند تاکسی و اتوبوس یا مترو ممکن است تغییر کند.