۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

برندگان و بازندگان اقتصادی سفرهای تابستانی

۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۱۱
کد خبر: 519591
برندگان و بازندگان اقتصادی سفرهای تابستانی

همزمان با فراگیری کووید 19 در سراسر جهان، گرایش به تعطیلات داخلی طی ماه‌های آینده باعث رقابت جدی کشورها خواهد شد.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ همه گیری ویروس کرونا، محدودیت‌های گسترده‌ای را برای دولت‌ها در حوزه صدور یا عدم صدور اجازه سفرهای داخلی و خارجی برای افراد به وجود آورده است. یکی از آخرین موارد آن که از 29مارس، توابع انگلیس اگر بدون عذر معقول به خارج از کشور بروند، 5000 پوند (6900 دلار) جریمه می‌شوند (قانونی که در واقع تعطیلات خارجی را به جرم کیفری تبدیل می‌کند). این موضوع موجب بروز اثرات اقتصادی نابرابر در سراسر جهان خواهد داشت.

برندگان و بازندگان اقتصادی سفرهای تابستانی

نمودار سفرهای داخلی (آبی پررنگ) - سفرهای خارجی (آبی کم‌رنگ)
در شش کشور نمونه (آمریکا، انگلیس، برزیل، استرالیا، ژاپن و چین)

انگلیس تنها کشوری نیست که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را در سفرهای مرزی اعمال می‌کند. آمریکا هنوز هم اروپاییان را از ورود به این کشور منع می‌کند. قوانین قرنطینه نیز تأثیرات دلهره‌آور بر مسافران توریستی دارد. قوانین کشور هنگ کنگ - از جمله سخت‌ترین‌ها در جهان - مسافران ورودی را به مدت 21 روز در هتل قرنطینه می‌کند تا تلاش شود واردات انواع جدید بیماری، متوقف شود. قابل درک است که چنین اقداماتی باعث فشار بر روند سفرهای تفریحی می‌شود چرا که کسانی که فقط دو یا سه هفته مرخصی استحقاقی در سال دارند قطعا کارهای مهم‌تری نسبت به انتظار در هتل و قرنطینه شدن، دارند.

در آغاز همه گیری کرونا، سفرهای خارجی و داخلی با بسته شدن مرزها و محدودیت‌های سفر، از بین رفت. در اولین قرنطینه، تقاضا به قدری کم بود که فعالیت رایان ایر، بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا تقریباً کاملاً متوقف شد. با این حال، از بهار گذشته سفرهای داخلی به طور مداوم رشد کرد، به ویژه در آمریکا که قوانین قرنطینه سریعتر از سایر نقاط سست شده است. طبق گفته OAG ظرفیت پروازهای داخلی آمریکا در پایان ماه مارس، 23 درصد کمتر از ژانویه سال گذشته بود. در استرالیا 19 درصد کاهش ثبت شده است. در همین حال ، سفرهای مرزی همچنان در رکود باقی مانده است. در چین ، جایی که ترافیک مسافران داخلی بهبود یافته است ، سفرهای بین المللی 93درصد کمتر از قبل از همه‌گیری است با موج سوم موارد covid-19 که در قاره اروپا ، آمریکای لاتین و هند رخ می‌دهد ، روند تابستان می‌تواند به سمت محدودیت های مرزی بیشتر باشد ، نه تعداد کمتر. روند تعطیلات بیشتر در نزدیکی خانه به طرق مختلف نقاط گردشگری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به احتمال زیاد جزایری که می توان با ماشین به آنها دسترسی داشت، آسیب جدی می بینند. جزیره هایی مانند Cozumel در مکزیک که 70درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق عبور از کشتی های تفریحی بدست می‌آورد و باهاما که قبلاً سهم مشابهی از درآمد خود را از جهانگردی به دست می آورد، بهبودی طولانی مدت خواهد داشت. آتلانتیک سیتی، نزدیک نیویورک و فیلادلفیا و مارگیت، در شرق لندن ممکن است بار دیگر از سواحل آفتابگیر و خارجی که مدتها پیش آنها را تحت الشعاع قرار داده بودند ، برتری داشته باشند.

در مجموع به نظر می‌رسد؛ چین ، که اقتصاد آن در حال حاضر بیشتر از قبل از همه گیری کرونا، رونق داشته، بزرگترین برنده باشد و یونان، ایسلند و پرتغال که اقتصاد آنها طی یک سال گذشته به شدت رنج برده است، بزرگترین بازنده‌ها.