۰ نفر

کرونا نفس گردشگری را گرفت

۳ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۰۴
کد خبر: 515345
کرونا نفس گردشگری را گرفت

اگر چه با نوروز آهنگ سفر نواخته شد اما کرونا نفس گردشگری را بند آورد و این صنعت به این زودی ها قامت راست نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بازی با رنگ‌ها در زیر سایه کرونا سبب شد تا سفرهای شمال دوباره آغاز شود اما سیاست‌های یک زرد به رو و دوتا قرمز به زیر اعمال شده توسط متولیان امر، گردشگری را از نفس انداخت.

اتخاذ سیاست‌های نامناسب در حوزه گردشگری هم مسافران و هم فعالان این صنعت را با چالش روبرو کرد و این حوزه را بلاتکلیف کرده است. گردشگری و کرونا سر ناسازگاری دارند و محدودیت‌های پیش روی به دلیل شیوع بیماری سبب شده تا صنعت ضربه دیده گردشگری همچنان در حاشیه قرار گیرد.

یک فعال حوزه گردشگری و تورهای داخلی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، رزرو مسافر و سفارش برای سفر کاهش یافته است، افزود: طی یکسال گذشته این صنعت خسارت‌های زیادی را دیده است و سیاست‌های مقطعی و موقتی نتوانسته چرخ این صنعت را به حرکت درآورد.

محمد اباذری با عنوان اینکه بیشتر تورهای گروهی و تفریحی تعطیل شده است، افزود: در ایام نوروز نیز به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی، برپایی تورهای گروهی و دسته جمعی منع شده و بیشتر مسافران و گردشگران به صورت انفرادی و خانوادگی اقدام به سفر کرده‌اند.

در ایام نوروز نیز به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی، برپایی تورهای گروهی و دسته جمعی منع شده و بیشتر مسافران و گردشگران به صورت انفرادی و خانوادگی اقدام به سفر کرده‌اند

وی با اظهار اینکه اقامتگاه‌های بومگردی و هتل‌ها نیز با ظرفیت محدود مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: کرونا ضربه نهایی را بر پیکره نحیف و بی جان گردشگری وارد کرده است و باید برای دوران پساکرونا برنامه جامعی طراحی شود.

در حالی ترددهای جاده‌های مازندران رو به افزایش است و مسافران برای سفر به مازندران و شمال قدم در راه گذاشتند که سهم مجموعه‌های اقامتی تفریحی و گردشگری از این شمار مسافران اندک است.

بیشترین مسافران شمال و مازندران دارای خانه‌های دوم و ویلایی هستند که در ایام نوروز در این مکان‌های اقامت می‌کنند و سهم اقامتگاه‌های عمومی و تفریحی استان از خیل مسافران چندان زیاد نیست.

یک مسافر تهرانی که برای بهره مندی از ساحل دریا به تنکابن آمده بود می‌گوید: در سال‌های گذشته سعی می‌کردیم با اجاره ویلا و سوئیت چند روزی در منطقه اقامت داشته باشیم اما امسال به منزل یکی از دوستان که با هم به سفر آمده‌ایم، می‌رویم.

مجید زاهدی افزود: هم اجاره سوئیت‌ها بالا است و علاوه بر این به دلیل محدودیت‌های کرونایی و شیوع بیماری، اقامت در ویلاهای اجاره‌ای دارای ریسک است و خانواده حاضر به اقامت در این اماکن نیستند.

طی یکسال گذشته سعی شده با دستورالعمل بهداشتی و تدوین بسته‌های سفر، صنعت گردشگری جان بخشیده شود اما هر بار با اوج گیری کرونا، همه نقشه‌ها و برنامه‌ها بهم خورد و در ایام نوروز حجم سفرهای خارجی و سفر با تورهای گردشگری کاهش یافته است.

ظرفیت اقامتگاه‌ها خالی مانده است

احمدی فعال در زمینه گردشگری با عنوان اینکه سال‌های قبل از کرونا از دو ماه قبل نسبت به پیش فروش بلیت‌ها و رزرو هتل‌ها و واحدهای بومگردی اقدام می‌کردیم، افزود: اکنون کرونا سبب خالی ماندن ظرفیت‌ها شده و در هفته تعداد کمی بلیت به فروش می‌رسانیم.

وی افزود: به دلیل شرایط کرونایی هم فعالان گردشگری و مسافران در بلاتکلیفی به سر می‌برند درحالی که باید بسته‌ها و دستورالعمل‌های مناسبی برای گردشگری تدوین و طراحی شود.

وی افزود: باید مصوبات و برنامه‌ها به صورت شفاف باشد و برای حمایت از فعالان گردشگری و گردشگران مقررات درستی تدوین شود و اکنون در این بخش دارای ضعف‌هایی هستیم.

این فعال گردشگری با بیان اینکه به رغم اینکه سال گذشته سفرهای تورگردی لغو شده بود اما برخی از آژانس از عودت وجه خودداری کردند و این مسئله سبب نارضایتی مسافران شده است.

فعالیت چهار هزار مجموعه گردشگری در مازندران

نبود قوانین و مقررات شفاف درباره بازگشت وجه مسافران در صورت لغو سفرها و نبود دستورالعمل‌های مناسب در حوزه گردشگری، فعالان این حوزه را با چالش‌های عدیده ای روبرو کرده است. سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه با تمام توان نظارت‌های شبانه‌روزی را در دستور کار قرارداده‌ایم، افزود: با وجود بیش از ۴ هزار تأسیسات گردشگری و لزوم نظارت دقیق در دوران مهم همه‌گیری کرونا، با بسیج تمام امکانات استان، نظارت‌های مستمر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادیم.

وی با اشاره به دغدغه‌های به‌حق مسئولان بهداشتی کشور و استان گفت: مجموعه‌های گردشگری استان، اعم از اقامتی و پذیرایی، پروتکل‌های بهداشتی را در بهترین حالت ممکن اجرا خواهند کرد و با هرگونه تخلف بدون چشم‌پوشی برخورد قاطع خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: ۲۷۰ مورد بازدید از مراکز اقامتی و ۱۹۷ مورد بازدید از رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی در ۴ روز پایانی سال ۹۹ صورت پذیرفته است.

فرزانه با اشاره به تشدید نظارت‌ها در روزهای آینده گفت: از تمام امکانات استان برای اجرای یک سفر مسئولانه در نوروز ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد. درحالی برای سفر به مازندران منعی وجود ندارد که ورودی بسیاری از مناطق گردشگری، پارک‌ها و مناطق تفریحی به روی مسافران بسته شده است و خدماتی در این مناطق ارائه نمی‌شود.