۰ نفر

وزیر میراث فرهنگی؛

تبدیل امکانات دستگاه‌ها به اقامتگاه نوروزی ممنوع است

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۳۴
کد خبر: 509814
تبدیل امکانات دستگاه‌ها به اقامتگاه نوروزی ممنوع است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ایجاد چادر و کمپین در مقاصد گردشگری در سفرهای نوروزی و اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری ممنوع شده است، تاکید کرد: هیچ دستگاهی حق ندارد امکانات خود را به محل اقامت گردشگران تبدیل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان عصر یکشنبه در حاشیه امضا تفاهم‌نامه همکاری مشترک با وزارت راه‌وشهرسازی در جمع خبرنگاران درباره سفرهای نوروز ۱۴۰۰ گفت: جلسه‌ای در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور وزارتخانه‌های  کشور، بهداشت و درمان و سایر دستگاه برگزار و موضوع سفر نوروزی در آن بررسی شد و در نهایت برای برگزاری سفرهای نوروز۱۴۰۰ تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله کرونا هستیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به دسته‌بندی سفرها نوروز ۱۴۰۰، گفت: نوع اول، سفرهایی است که در قالب تورهای گردشگری انجام می‌شود که از نقطه شروع تا اقامت و برگشت گردشگران به مبدا مطابق با شیوه‌نامه‌های بهداشتی سفرها کاملا کنترل و مدیریت می‌شود و وزارت بهداشت هم کمترین دغدغه را نسبت به این مدل سفر دارد.

مونسان افزود: دسته دوم،‌ سفرهایی است که گردشگران در مراکز اقامتی مجاز در مقصد با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی حضور خواهند داشت، رفت و برگشت آنها با تورها نیست، اما از ناوگان هوایی، ریلی و زمینی تردد می‌کنند که کارشناسان وزارت راه‌وشهرسازی در این زمینه کنترل و نظارت بهداشتی دقیق دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه وزارت بهداشت نسبت مدل اول و دوم سفر نوروزی دغدغه و نگرانی ندارد، افزود: اما بخش سوم، سفرهایی هستند که خود مردم انجام می‌دهند و  روی آن خیلی نمی‌توان مدیریت و نظارت کرد؛ در این بخش نگرانی وجود دارد، اما در حال بررسی راه های کنترل و نظارت بهداشتی این گروه از سفرها هستیم.

چادر زدن در محیط عمومی در نوروز ممنوع  

مونسان با اشاره به تصمیمات انجام شده برای اعمال نظارت بهداشتی بر سفرهای نوروزی گفت: ایجاد چادر و کمپین در مقاصد گردشگری در سفرهای نوروزی و اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری کاملا ممنوع شده است، از طرفی هیچ دستگاهی هم حق ندارد امکانات خود را به محل اقامت گردشگران تبدیل کند، این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز امیدواری از اینکه موج چهارم کرونا در چند هفته پایان سال شکل نگیرد، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم در این مدت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا را دقیق و کامل حتی بیشتر از گذشته رعایت کنند تا بتوانیم ایام نوروز سفرهایی تحت کنترل و مدیریت شده را برگزار کنیم.

اشغال صندلی مسافران در اتوبوس‌ها و قطارها به صورت شطرنجی

مونسان با اشاره به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سیستم مسافربری و ناوگان حمل‌ونقل،خاطرنشان کرد: هواپیماها حق ندارند بیش از ۶۰ درصد مسافرگیری کنند و صندلی اتوبوس‌ها و قطارها باید به صورت شطرنجی توسط مسافران اشغال شود.

وی گفت: تاکنون هیچ گزارش‌ منفی از کرونا از سفرهای مسئولانه هوشمند و تحت کنترل نداشتیم و این گزارش‌ها مورد تایید وزارت بهداشت است؛در هتل‌ها یک شیوه‌نامه بسیار سخت‌گیرانه اجرا می‌شود تا جایی که این شیوه‌نامه‌ها به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اعلام شده و آنها هم به عنوان اولین شیوه‌نامه‌ها و نمونه در دنیا منتشر کردند و مورد تایید وزارت بهداشت هم قرار گرفته است.

وزیر میراث‌فرهنگی افزود: در سفرهای نوع اول و دوم به دلیل آنکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت و نظارت می‌شود کمترین دغدغه و نگرانی را داریم، اما در سفرهای نوع سوم در حال برنامه‌ریزی محدودیت‌ها و اعمال کنترل‌های شدید هستیم که وقتی نهایی و تصویب شد، اعلام می‌شود و تلاش می کنیم این نوع سفرها را مدیریت کنیم.

مونسان با اشاره به امضا تفاهم‌نامه مشترک با وزارت راه و شهرسازی گفت: امیدوارم با امضا این تفاهم‌نامه بتوانیم از ظرفیت‌ بزرگ سواحل شمال و جنوب کشور برای توسعه بخش جذاب گردشگری تفریحی و دریایی استفاده کنیم تا این بخش از ظرفیت گردشگری هم فعال و شکوفا شود.

به گزارش گروه فرهنگی، آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع  دستی و راه و شهرسازی روز یکشنبه دهم اسفندماه ۹۹ در سالن فجر وزارتخانه میراث فرهنگی برگزار شد.

توسعه فعالیت‌‌های گردشگری ساحلی و دریایی در قالب طرح‌‌ها و برنامه‌‌های سازگار با محیط زیست، ایجاد زمینه‌های لازم برای همکاری و تبادل دانش و اطلاعات و نیز کمک به تولید محتوا به‌منظور توسعه منابع گردشگری ساحلی و دریایی کشور و همکاری در راستای ارتقای فرهنگ استفاده گردشگری از دریا به‌عنوان ابزاری برای افزایش نشاط اجتماعی، تنوع‌بخشی به درآمد ساحل‌نشینان و معرفی ظرفیت‌‌های بالقوه و بالفعل دریا از موضوعات این تفاهم‌نامه است.

در این مراسم که علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، ولی تیموری معاون گردشگری و محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند، مسائل مربوط به همکاری‌های دو جانبه در راستای تحقق اهداف سند راهبردی توسعه گردشگری و توسعه فعالیت‌های گردشگری ساحلی و دریایی مطرح شد.