۰ نفر

زمان احتمالی بازگشایی نمایشگاه‌های بین‌المللی؛

گردشگری تجاری هم سقوط کرد

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۱۹
کد خبر: 504630
گردشگری تجاری هم سقوط کرد

انجمن جهانی صنعت نمایشگاه‌ها تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر میزان درآمد حاصل از برگزاری نمایشگاه‌ها در سال ۲۰۲۰ را کاهش ۶۸ درصدی اعلام کرده است که ضمن به خطر انداختن ۴/ ۲ میلیون شغل حدود ۳۷۰ میلیارد دلار از محصولات نمایشگاهی در سال ۲۰۲۰ ارائه نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این در حالی است که این انجمن در اوایل سال ۲۰۲۰ برآورد خود از میزان کاهش درآمدی برای کل سال را ۳۹ درصد ارزیابی کرده بود. همچنین در ابعاد منطقه‌ای نیز سهم درآمدی آمریکای جنوبی در برگزاری نمایشگاه‌ها تنها ۲۳ درصد از درآمد ۲۰۱۹ را شامل شده است که این رقم برای خاورمیانه و آفریقا حدود ۲۴ درصد، منطقه آسیا و اقیانوسیه ۲۷ درصد، اروپا ۳۲ درصد و در آمریکای شمالی حدود ۳۶ درصد بوده است. این ارقام نشان‌دهنده کاهش چشمگیر درآمد مناطق ناشی از عدم برگزاری حضوری نمایشگاه‌ها در زمان همه‌گیری کرونا است. برگزاری نمایشگاه‌ها تاثیر مستقیمی بر بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه بازار گردشگری دارد که علاوه بر محور نمایشگاهی همچون محل برگزاری، برگزارکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات تمامی بخش‌های اقامتی، رستوران‌ها و حمل‌ونقل را نیز شامل می‌شود. نمایشگاه‌ها به‌عنوان زیرمجموعه گردشگری رویداد و تجاری یکی از منابع مهم درآمد کشورهای برگزارکننده به‌شمار می‌آید که سهم آن در کل مجموعه گردشگری حدود ۱۳ درصد است. برگزاری نمایشگاه‌ها منجر به جذب گردشگران بسیاری از سراسر جهان می‌شود که طی سال‌های اخیر به منبع مهم رقابت بسیاری از کشورها تبدیل شده است و برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها سود سرشاری از دایر کردن نمایشگاه‌ها و حضور توریست‌ها در این نمایشگاه‌ها به‌دست آورده‌اند. باتوجه به در نظر گرفتن تمامی این بخش‌ها حداقل ۲۲۴ میلیارد دلار از کل محصولات مربوط به نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار نگرفت که این کاهش درآمدی برای آمریکای شمالی ۹۰ میلیارد دلار، اروپا ۷۳ میلیارد دلار و در منطقه آسیا و اقیانوسیه معادل ۵۲ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه‌ها در جهان بیشترین بهره را از برگزاری رویدادهای حضوری و ایجاد تماس مستقیم چه در زمان برگزاری رویداد چه پس از آن به‌دست می‌آورند که این امر منجر به تعاملات تجاری آنها با شرکت‌کنندگان و ارائه دهندگان خدمات می‌شود. باتوجه به برگزار نشدن بیشتر نمایشگاه‌ها در سال ۲۰۲۰ میزان کاهش تجارت برای این شرکت‌ها حدود ۳۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است. اگرچه بخش کمی از این خسارت‌ها می‌تواند برای بخش‌های خاصی جبران شود اما باتوجه به دیجیتالی شدن نمایشگاه‌ها تاثیر خسارت‌ها بر این صنعت بسیار گسترده بوده است.  همه‌گیری کووید-۱۹ تاثیر قابل‌توجهی بر صنعت نمایشگاه‌ها و بخش‌هایی که از این رویدادها بهره‌مند می‌شوند، داشته است. این تاثیرات نه‌تنها روی برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها که به معرفی محصولات خود و فروش و توسعه آنها می‌پردازند، نمایان شده بلکه بر فعالان بخش گردشگری که در برگزاری این نمایشگاه‌ها شرکت دارند تاثیرات گسترده‌ای گذاشته است. زیرا پس از همه‌گیری کرونا در سطح جهان بخش عظیمی از نمایشگاه‌ها یا به‌طور کامل تعطیل شده یا همانند نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین به شکل مجازی برگزار شده است و تنها راه بازگشت اقتصاد این صنعت رفع محدودیت‌های کنونی است. از ماه مارس که فعالیت نمایشگاه‌ها به‌شدت کاهش یافته و به ۱۵ درصد رسید در ماه‌های آوریل و مه به اوج خود رسید و تقریبا تمامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و حتی ملی و محلی لغو شدند. باوجود اینکه پیش‌بینی می‌شد از نیمه دوم ۲۰۲۰ شرایط برای برگزاری نمایشگاه‌های ملی و محلی فراهم شود اما اوج‌گیری مجدد کووید-۱۹ از ماه اکتبر بیشتر نمایشگاه‌ها مجددا لغو یا به زمانی دیگر موکول شدند. اما شرایط برای برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنان امکان‌پذیر نیست و با توجه به محدودیت‌های پرواز و سفرهای خارجی و در صورت واکسیناسیون عمومی در سراسر جهان از نیمه دوم ۲۰۲۱ بازیابی خواهد شد.