۰ نفر

وقت کشی در بازار گردشگری

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۴۱
کد خبر: 502496
وقت کشی در بازار گردشگری

با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ سرنوشت سفرهای نوروزی توسط ستاد مقابله با کرونا درحال تعیین تکلیف است اما برای رسیدن به یک سفر امن، سیاست‌گذاری‌های کلان متولیان گردشگری و طرح برنامه‌های عملیاتی در جهت ایجاد سفرهای ایمن و کنترل‌شده امری ضروری قلمداد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، همه‌گیری کرونا در اسفند سال گذشته در ایران منجر به تعطیلی سفرهای نوروزی سال ۹۹ شد که این امر منجر به وارد آمدن خسارات سهمگین بر بازار گردشگری ایران و از دست دادن بسیاری از مشاغل در این بخش شده است که آثار آن تا به امروز ادامه دارد و باتوجه به اوج‌گیری‌های چندباره شیوع کرونا سفرها به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و آینده بازار گردشگری ایران را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

ستاد مقابله با کرونا باتوجه به پایین آمدن آمار ابتلا به کووید-۱۹ و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا و زرد یا آبی شدن بسیاری از مناطق ایران درصدد تعیین تکلیف درباره سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ برآمده که براساس آن با تهیه پروتکل‌های سفر شرایط برگزاری سفرها در قالب تورها را فراهم کرده یا در صورت سفرهای شخصی، مقاصد امن درنظر گرفته شود.

البته برگزاری تورهای نوروزی منوط به شرایطی صورت می‌گیرد که درصورت رعایت آنها شرایط برقراری سفرهای نوروزی امکان‌پذیر می‌شود. درابتدا اینکه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و امکان سفر تنها به مناطق زرد و آبی وجود دارد که این امر برای سفرهای شخصی نیز صدق می‌کند و دیگر آنکه کلیه مسافران پیش از سفر از طریق تورها باید تست کرونای منفی خود را ارائه دهند و در صورت مثبت بودن تست از سفر فرد مبتلا جلوگیری شود و همچنین ساعت ترددها نیز یک ساعت کاهش یابد.

آژانس‌های مسافرتی و فعالان گردشگری درصورت رعایت کامل پروتکل‌های تعیین شده با برقراری تورهای نوروزی تا حدودی شرایط بازیابی و بهبود فعالیت و اقتصاد خود را فراهم می‌کنند و بخش کمی از خسارت‌های وارده جبران شده و از روند رکود کامل بازار گردشگری جلوگیری می‌شود.

اما رعایت و اجرای کامل این پروتکل‌ها نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان و حمایت متولیان این عرصه است که با برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و کاربردی و ارائه تسهیلاتی همچون ارائه وام‌های کم‌بهره، کاهش یا حذف مالیات برای سفرهای نوروزی، نظارت بر عملکرد فعالان مبتنی بر رعایت کامل پروتکل‌ها، ایجاد تسهیلات در مسیر جاده‌ها، اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری و ایجاد امکانات برای تمامی مناطق گردشگری مورد تایید ستاد مقابله با کرونا پخش شدن گردشگران و جلوگیری از تمرکز جمعیت در یک منطقه خاص امکان‌پذیر می‌شود.

مهم‌ترین نگرانی افراد برای سفرها ایجاد محیطی امن و به دور از جمعیت است که احتمال ابتلا به کووید-۱۹ بسیار کم باشد و در صورت برطرف شدن این نگرانی‌ها، سفرهای نوروزی به‌شکل عادی همراه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. اما در عمل شاهد بی‌تحرکی سیاست‌گذاران گردشگری برای سفرهای نوروزی هستیم و درصورت عدم نظارت و انجام اقدامات لازم برای ایمن‌سازی سفرها در نوروز ۱۴۰۰ با هجمه عظیم مسافران در مناطق خاص و پرخطر مواجه خواهیم شد که نتیجه آن آغاز پیک دیگر شیوع کرونا و افزایش مبتلایان و مرگ و میر شهروندان خواهد بود که مجددا تمامی مناطق را در مرحله خطر قرار می‌دهد و منجر به برقراری مجدد محدودیت‌های شدید سفر خواهد شد.

این امر سرنوشت فعالان گردشگری را با آینده‌ای تلخ روبه‌رو خواهد کرد. در شرایط حساس کنونی که بازار گردشگری بیشترین آسیب ناشی از بحران کرونا را متحمل شده است آماده‌سازی متولیان و سیاست‌گذاران این عرصه و همکاری آنان با بخش‌خصوصی در جهت ایجاد شرایط سفر امن و به دور از تجمع افراد، ضمن بازیابی توریسم از اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا پس از پایان سفرهای نوروزی جلوگیری خواهد کرد.