۰ نفر

مودیز چشم‌انداز ۲۰۲۱ صنعت هوایی را بررسی کرد؛

ماموریت اضطراری فرودگاه‌های جهان

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۷:۱۱
کد خبر: 498809
ماموریت اضطراری فرودگاه‌های جهان

شرکت خدمات مالی مودیز با ارزیابی زیرساخت‌های حمل و نقل جهانی و چشم‌انداز صنعت هوایی جهان در سال ۲۰۲۱، بهبود صنعت هوایی جهان به‌ویژه در بعد بین‌المللی را بسیار کند و نامطمئن برآورد کرد که در اروپا و آمریکا بسیار مشهود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  در واقع موج شیوع کرونای انگلیسی برآوردهای بازار پرواز را تغییر داده است. اما با این حال‌ تسریع روند بهبودی در بخش داخلی، عامل تحرک صنعت هوایی پس از سقوط چشمگیر سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

چشم‌انداز مودیز- شرکت خدمات مالی آمریکایی فعال در حوزه ارائه خدمات تجزیه و تحلیل بازار اوراق قرضه و بهادار، مدیریت بحران و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری- از آینده صنعت هواپیمایی آمریکا و اروپا منفی ارزیابی شده است. وخیم شدن شرایط شیوع ویروس در آمریکا تهدیدی برای بهبود سفرها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود و احتمال بهبودی در نیمه دوم سال باتوجه به گستردگی توزیع واکسن وجود دارد. بهبودی صنعت هوایی آمریکا می‌تواند باتوجه به تحولات به حداقل رساندن میزان سوخت روزانه شرکت ‌هواپیمایی که منجر به کاهش خطر ساختار محدودسازی مسیر می‌شود و همچنین با توجه به پیشرفت‌های پزشکی و گستردگی توزیع واکسن امکان‌پذیر شود. اما با این حال چشم‌انداز فرودگاه‌های آمریکا برای سال ۲۰۲۱ به دلیل عدم اطمینان به افزایش ترافیک و درآمد شرکت‌های هواپیمایی منفی ارزیابی می‌شود.

بهبود در برنامه‌ریزی صنعت هوایی آمریکا همچنان نامشخص است زیرا احتمال افزایش محدودیت‌های سفر یا کاهش تقاضای مسافران باتوجه به افزایش موارد کووید-۱۹ وجود دارد. باتوجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن متقاضیان و محدودیت‌های محلی و بین‌المللی سفر برنامه‌ریزی دقیقی برای ارزیابی تولید ناخالص داخلی همچون گذشته وجود ندارد. اما با وجود این انتظار می‌رود فرودگا‌ه‌های آمریکا باتوجه به گرم‌شدن هوا و توزیع واکسن در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵ تا ۴۵ درصد از حجم ۲۰۱۹ را به دست خواهند آورد.

خطوط هوایی که منبع اصلی درآمد اکثر فرودگاه‌ها هستند در صورت عدم بهبود در جذب مسافران همچنان از نظر مالی تحت فشار خواهند بود که این امر خطر کاهش یا حذف خدمات هواپیمایی در فرودگاه‌ها را افزایش می‌دهد. خطوط هوایی قدرتمند بزرگ‌ترین منبع درآمدی فرودگاه‌های آمریکا حتی بدون افزایش بهای بلیت‌ها به‌شمار می‌روند بنابراین شرکت‌های هواپیمایی باید به‌دنبال روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها جهت بهبودی حداقلی حتی در صورت از دست دادن خدمات باشند. فرودگاه‌های بزرگ در ترافیک بین‌المللی و تجاری در سال ۲۰۲۱ بیشترین مشکل را خواهند داشت. در این راستا مرکز کمک، امداد و امنیت اقتصادی کرونا (CARES) نقش مهمی را در جایگزینی درآمدهای از دست رفته این صنعت و همچنین جلوگیری از افزایش نرخ خطوط هوایی خواهد داشت.

در اروپا نیز مسیر بهبود ترافیک هوایی مسافران باتوجه به شیوع مجدد ویروس کرونا بسیار نامشخص است و چشم‌انداز آینده فرودگاه‌ها برای سال ۲۰۲۱ منفی ارزیابی شده است. مسیر بهبودی ترافیک هوایی اروپا کاملا نامشخص است و بازگشت محدودیت‌های سفر، تعداد سفرها را بسیار کاهش داده است و چشم‌انداز بهبودی را تعدیل می‌کند. با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد باتوجه به دسترسی گسترده و جهانی واکسن برای عموم مردم تا اواسط سال ۲۰۲۱، فرودگاه‌های اروپا به‌دنبال کاهش ۷۵ درصدی در سال ۲۰۲۰، میزان تردد مسافران را در سال ۲۰۲۱ تا کاهش ۵۵ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ خواهند رساند. این صنعت در اروپا تنها با رشد ترافیک تجاری، مهار کامل بیماری کووید-۱۹، بازگشت کامل اطمینان مسافران برای سفرهای هوایی و لغو دائمی محدودیت‌های سفر به بهبود چشم‌اندازهای اقتصادی دست خواهد یافت.

نگرانی‌ها درباره امور مالی شرکت‌های هواپیمایی و مشاغل، چشم‌انداز این صنعت در سال ۲۰۲۱ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در صورت کندتر شدن روند بهبود، فرودگاه‌ها در کاهش هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای محدودتر خواهند بود. مشکلات پیش روی خطوط هوایی، آنها را مجبور به سازماندهی مجدد مسیرها و محافظت از نقدینگی می‌کند که این امر منجر به افزایش خطر از دست دادن درآمد برخی فرودگاه‌ها می‌شود و همچنین باتوجه به سازگاری شرکت‌ها با شرایط دورکاری، سفرهای تجاری ممکن است به‌طور کامل بهبود نیابد. از این رو فرودگاه‌های جهان ماموریت جدیدی در جهت بهبودی شرایط خود درنظر گرفته‌اند که براساس آن انتظار می‌رود فرودگاه‌ها در سال ۲۰۲۱ فعالیت‌های خود را به تعمیر، نگهداری و تست‌های مربوط به ویروس کرونا اختصاص دهند که بهبود ترافیک هوایی را تسریع بخشند. همچنین فرودگاه‌ها ضمن کاهش نقدینگی نیازمند حمایت بیشتر ذی‌نفعان خواهند بود. باتوجه به سقوط قابل توجه درآمد، بسیاری از فرودگاه‌ها با مشکل بازپرداخت وام‌ها مواجه می‌شوند که نیازمند مذاکره با بانک‌ها خواهند بود. محدودیت سود سهام که منجر به کاهش سود سهم‌ها شده نیازمند پشتیبانی مالی از سهامداران صنعت هوایی است.

اما فرودگاه‌های استرالیا در مقایسه با دیگر کشورها شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد و از حالت منفی در جهت پایداری حرکت می‌کند. همه‌گیری کرونا اگرچه منجر به کاهش درآمد و رسیدن به رشد تک‌رقمی در این صنعت شده است اما باز شدن مرزهای ایالتی منجر به بهبود ترافیک مسافران داخلی تا پایان سال ۲۰۲۱ خواهد شد که احتمال بازگشت به حدود ۷۵ درصد از سطح ۲۰۱۹ وجود دارد. با این حال، بهبود سفرهای بین‌المللی باتوجه به کنترل مرزها و اعمال محدودیت‌ها همچنان نامشخص است و احتمال بازگشت آن برای ۲ تا ۳ سال آینده برآورد می‌شود. افزایش تفاوت عملکرد فرودگاه‌ها نشان‌دهنده بهبودی سریع بازارهای داخلی و کندتر شدن بهبودی بازارهای جهانی است. استرالیا محدودیت‌های سفرهای داخلی خود را به‌جز در منطقه استرالیای جنوبی کاهش می‌دهد که این امر در درآمد کل تاثیر گذاشته و آن را به رشد تک‌رقمی در اواسط سال ۲۰۲۱ می‌رساند. اما ترافیک بین‌المللی با سرعت کمتری و در صورت توزیع عمومی واکسن در نیمه دوم سال بهبود می‌یابد. ازسرگیری سفرهای هوایی در نیمه اول ۲۰۲۱ به عوامل مختلفی همچون گشایش تدریجی ایالات، مهار کرونا در ایالات، افزایش ظرفیت هواپیما‌ها و نشانه‌هایی از سفرهای محدود بین‌المللی بستگی دارد. استرالیا شرایط سفر به کشورهای اطراف و امن خود همچون نیوزیلند، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی را فراهم خواهد کرد.

اگرچه بازگشت صنعت هوایی آمریکا چندان رشد مثبتی نخواهد داشت اما این امر در دیگر صنایع حمل و نقل این کشور همچون کشتیرانی و جاده‌ای به سمت پایداری در حرکت است و انتظار رشد ۵ درصدی در حجم محموله‌ها در سال ۲۰۲۱ با توجه به انعقاد قرارداد در سال ۲۰۲۰ می‌رود. اگرچه این صنعت به‌دلیل بحران کرونا در حد قابل توجهی ضعیف شده اما سفرهای دریایی بهبودی تدریجی خود را آغاز کرده‌اند. کاهش سوخت بر کاهش فشار در کل زنجیره حمل و نقل اثرگذار خواهد بود. این امر در حمل و نقل جاده‌ای آمریکا در حال حرکت به سمت پایداری است و میزان ترافیک مسافران و درآمد به‌دست آمده احتمال رشد ۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی و رشد ۶ درصدی اشتغال را نشان می‌دهد. همچنین حجم ترافیک سفرهای تجاری ثبات درآمدی را تا زمان بهبودی ترافیک مسافران در نیمه دوم ۲۰۲۱ فراهم می‌کند. تردد سفرهای جاده‌ای منجر به افزایش درآمدی شده است.ایجاد مجدد محدودیت و ممنوعیت سفر در چند کشور اروپایی می‌تواند منجر به تضعیف شرایط اقتصاد کلان و تاخیر در بهبود فعالیت‌های اقتصادی ‌شود که البته با برداشتن محدودیت‌ها یا کاهش آنها حجم ترافیک جاده‌ای با سرعت بازمی‌گردد که این امر می‌تواند به بهبود اقتصاد قدرتمند و بازگشت به نرخ پایین بیکاری منجر شود. حجم ترافیک سفرهای جاده‌ای در اروپا نیز در سال ۲۰۲۱، پس از کاهش بیش از ۲۵ درصدی در سال ۲۰۲۰به کاهش ۲۰ درصدی خواهد رسید. این امر به‌دلیل محدودیت‌های عبور وسایل نقلیه سبک است اما در مقابل ترافیک وسایل نقلیه سنگین پایداری درآمدی را ایجاد می‌کند. برخی فعالان راهداری عوارض نقدینگی را افزایش داده که این امر بر روند بهبودی بازپرداخت‌ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت.ترافیک جاده‌ای در استرالیا و برزیل نیز به سرعت در مسیر بهبودی قرار خواهد گرفت که بر این اساس، مدیریت چشمگیر استرالیا در مهار ویروس کرونا منجر به تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای و بهبود گسترده ترافیک جاده‌ای باتوجه به افزایش عوارض جاده‌ای در سال ۲۰۲۱ خواهد شد و همچنین میزان حجم تجارت در بنادر استرالیا نیز رشد خواهد کرد و در سال ۲۰۲۱ رشد بیشتری تجربه می‌کند. همچنین چشم‌انداز عوارض جاده‌ای برزیل در جهت پایداری پیش می‌رود. حجم ترافیک جاده‌ای در سال ۲۰۲۱ حدود ۷ تا ۱۲ درصد رشد خواهد داشت که این امر منجر به رشد ۳/ ۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد شد. میزان نقدینگی برزیل باتوجه به نیاز بیشتر به بازپرداخت در سال ۲۰۲۱ برای حفظ اعتبار کافی است که این امر ناشی از میزان بهره پایین وام‌ها است.