۰ نفر

بسته سفر ارزان در گلستان؛

ظرفیت خالی هتل‌های شمال به ۹۵درصد رسید

۱۷ دی ۱۳۹۹، ۸:۱۹
کد خبر: 495880
ظرفیت خالی هتل‌های شمال به ۹۵درصد رسید

با توجه به برخورداری استان گلستان از شرایط اقلیمی گوناگون و مطلوب و همچنین وجود پتانسیل در حوزه‌هایی نظیر کشاورزی سال‌ها است که گردشگران داخلی و خارجی این استان را به‌عنوان مقصد نهایی سفرهای خود انتخاب می‌کنند به‌طوری که استان گلستان یکی از مناطق گردشگرپذیر در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ شیوع ویروس کرونا برای این استان خسارتی بیش از ۵۰ میلیارد تومان را به همراه داشت، از همین رو متولیان بازار گردشگری این استان راهکاری را برای جبران زیان مالی کرونا در نظر گرفته‌اند.

احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان در این باره  گفت: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اغلب کسب و کارهای گردشگری از اسفند گذشته تا پایان آذرماه سال‌جاری 52 میلیارد و 635 میلیون تومان خسارت مالی به فعالان بازار توریسم تحمیل شد که بیشترین خسارات آن به تاسیسات اقامتگاهی همچون هتل، متل و هتل‌آپارتمان‌های این استان بوده است. آمار و اطلاعات مربوط به زیان مالی در ایام شیوع کووید-19 برای این بخش از حوزه گردشگری 37 میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین دفاتر خدمات مسافرتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی، سفره‌خانه‌ها، مهمان‌پذیر و پانسیون از جمله بخش‌هایی هستند که در دوران کرونا متضرر شده‌اند. علاوه بر آن کسب و کارهایی مانند واحدهای پذیرایی، خانه مسافرها، راهنمایان گردشگری، موسسات آموزشی حوزه گردشگری و مزرعه گردشگری کشاورزی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی میزان برآورد خسارت وارده ناشی از توقف سفرها را به خود اختصاص داده‌اند.

بسته‌های حمایتی که درحال‌حاضر اعلام‌شده تنها می‌تواند بخشی از خسارات حوزه گردشگری را جبران کند. درحال‌حاضر40 واحد هتل، متل و هتل‌آپارتمان، 19 واحد پانسیون و مهمان‌پذیر، 22 واحد خانه‌مسافر، 116 اقامتگاه بوم‌گردی، یک مزرعه گردشگری دارای مجوز بهره‌برداری، 44 واحد پذیرایی، 22 سفره‌خانه، چهار موسسه آموزشی گردشگری، 77 واحد دفتر خدمات مسافرتی و 101 راهنمای گردشگری دارای کارت شناسایی در استان گلستان فعالیت می‌کنند.

تجری عنوان کرد: از فعالیت‌هایی که می‌تواند موجب رونق گرفتن بازار گردشگری شود برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین با حضور سفرای کشورهای هدف، نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی، گروه‌های موسیقی، وبینارهای آموزشی و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان است. اما با توجه به شرایط موجود می‌توان جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام را که از جمله برنامه‌های شاخص استان گلستان به‌شمار می‌رود در بهمن ماه سال‌جاری به‌صورت مجازی برگزار کرد. تولید محتوا با همکاری تاسیسات گردشگری و ظرفیت راهنمایان گردشگری جوان و با انگیزه از جمله برنامه‌هایی است که در اداره‌کل در راستای رونق گردشگری استان گلستان در دوران کرونا انجام داده است. علاوه بر آن درحال برنامه‌ریزی برای بسته‌های سفر ارزان‌قیمت و اجرای طرح سفر سلامت با اجرای کامل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این دوران هستیم تا بازار گردشگری این استان را از رکودی که بر آن حاکم است خارج کنیم. ترغیب سایت‌های فعال در حوزه گردشگری برای دریافت مجوز و بهره‌مندی از آنها در راستای معرفی و بازاریابی گردشگری گلستان یکی دیگر از اقدامات ما در دوران شیوع کرونا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: در دوران شیوع کرونا اغلب دفاتر خدمات مسافرتی استان گلستان تعطیل بودند و سفرهای داخل استانی نیز با کاهش 90 درصدی مواجه بود. همچنین ضریب اشغال هتل‌ها در این استان قبل از شیوع کرونا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و مراکز بوم‌گردی حدود ۸۰ درصد بود اما محدودیت سفر و منع ورود خودروهای غیربومی به گلستان و جلوگیری از فعالیت تور و گروه‌های گردشگری، ضریب اشغال واحدهای اقامتی گردشگری استان را ۵ تا ۱۰ درصد کاهش داده است.