۰ نفر

پنج پیوند توریستی ایران و ایتالیا

۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۸:۰۴
کد خبر: 485878
پنج پیوند توریستی ایران و ایتالیا

با توجه به اینکه صنعت گردشگری جهان به علت شیوع ویروس کرونا آسیب‌های جدی را تجربه کرده است. بازار توریسم در ایران نیز در رکود فرو رفته به‌طوری که صاحبان کسب‌وکارهای مرتبط با این بازار اغلب متضرر شده و برخی به علت ورشکستگی شغل خود را تغییر داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، از همین رو مشورت با کشورهایی که در دوران قبل از شیوع ویروس کووید-۱۹ درحوزه گردشگری جزو فعالان مطرح بوده‌اند یکی از بهترین اقدامات مهم در این دوران که حجم سفر‌ها کاهش داشته و مسوولان و متولیان این حوزه زمان فراغت بیشتری دارند محسوب می‌شود. یکی از کشورهای مطرح و موفق در بازار توریسم ایتالیا است که از نظر برخی جنبه‌ها به‌خصوص جذابیت‌های گردشگری و میراثی به ایران نزدیک است بنابراین ما می‌توانیم در این راستا با آنها مشارکت‌هایی داشته باشیم.

در همین راستا وبینار «گردشگری و اقتصاد» با میزبانی اتاق مشترک ایران و ایتالیا برگزار شد که در این جلسه اینترنتی درخصوص استفاده از تجربیات ایتالیا و مشارکت و گسترش همکاری بین ایران و ایتالیا مباحثی مطرح شد که در آن احمد پورفلاح رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ایران- ایتالیا گفت: ما قصد داریم با هم‌اندیشی و تبادل اطلاعات فرصت‌های از دست رفته درحوزه گردشگری را زنده کرده و حتی در همین شرایط محدود‌کننده تحریم و کرونا نیز زیرساخت‌‌‌های لازم برای دوران پساکرونا را بهره‌برداری کنیم. بنابراین با توجه به تجربه‌های زیاد و موفق ایتالیا، بی‌تردید کمک‌های آنها می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی‌های درست و اجرای صحیح آنها شود تا ایران به سهم خود از گردشگری جهانی دست پیدا کند.

همچنین حمید بیات، سفیر ایران در ایتالیا در این وبینار گردشگری عنوان کرد: همه ما کاملا به این موضوع واقف هستیم که صنعت گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی بوده که موفق شده به‌عنوان یک صنعت پاک جایگاهی ویژه پیدا کند. این صنعت نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورها دارد و تاکنون تاثیرات مثبت اقتصادی بازار گردشگری در بخش‌های افزایش درآمد ارزی، افزایش اشتغال و تنوع اقتصادی نمایان شده است. امروزه توسعه این صنعت برای کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بسیار مهم شده است زیرا می‌تواند مزایای اقتصادی بالقوه بسیاری را به همراه داشته باشد. درحقیقت صنعت جهانگردی، علاوه بر مشارکت‌های اقتصادی، عامل اصلی در ارتقای تعاملات فرهنگی و اجتماعی است که ملت‌ها و فرهنگ‌ها را به هم نزدیک و دوستی‌ها را در جهان تقویت می‌کند.

وی افزود: ایران با ۳۳ هزار سایت که ثبت ملی شده، ۲۴ سایت که به ثبت جهانی رسیده و با بیش از یک میلیون سایت تاریخی، تمدن، جهانگردی و اکوتوریسم به‌عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر جهان، یکی از بالقوه‌ترین مقاصد گردشگری به‌شمار می‌رود که دارای یک بازار گردشگری جذاب و امن برای بازدیدکنندگان از کشورهای دیگر است. علاوه بر آن ایران دارای تنوع فرهنگی با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز است که متاسفانه برخی رسانه‌های خارجی تصویری ناخوشایند و ناامن از ایران را برای اهداف خاص سیاسی ارائه می‌دهند، اما گردشگران خارجی هنگام سفر به ایران، با تصویر و جوی کاملا متفاوت از آنچه در تبلیغات رسانه‌های خارجی دیده‌اند روبه‌رو می‌شوند.

سفیر ایران در ایتالیا گفت: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی ایتالیا است چراکه دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شمار و بی‌نظیری است و سالانه میلیون‌ها بازدید‌کننده از سراسر جهان برای لذت بردن از مناظر خیره‌کننده، تاریخ غنی، هنر عالی، فرهنگ جالب و غذاهای لذیذ به این کشور سفر می‌کنند.

وی به روابط دوستانه و دیرینه دو کشور بزرگ و تاریخی ایران و ایتالیا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این دو کشور همیشه یک شریک قابل اعتماد برای یکدیگر بوده‌اند و تا کنون همکاری‌هایی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. به‌طوری‌که تعامل با ایتالیا و بازار آن برای شرکای ایرانی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ایتالیا اولین شریک تجاری ایران در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. در سال ۲۰۱۹، به‌رغم تشدید تحریم‌ها و عدم فروش نفت‌خام، حجم تجارت بین دو کشور به‌گونه‌ای بود که اگرچه رضایت‌بخش نیست، اما نشان دهنده علاقه و وجود زمینه‌های بالقوه برای توسعه روابط دوجانبه است.

بیات عنوان کرد: متاسفانه تحریم‌های تحمیل شده بر ایران، صنعت گردشگری را نیز به‌شدت تحت‌‌تاثیر قرار داده است، که از میان آنها تحریم معاملات بانکی و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و توقف سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های اروپا از جمله تاثیرات مستقیم تحریم‌ها در همکاری متقابل گردشگری می‌باشند.

بیات افزود: علاوه بر ظرفیت تبادل گردشگری متقابل، ایران و ایتالیا می‌توانیم در زمینه‌های دیگر مربوط به صنعت گردشگری نیز همکاری داشته باشیم و همان‌طور که اشاره شد یکی از ظرفیت‌های موجود در ایران، گردشگری سلامت است. توسعه این بخش در ایران مستلزم توسعه زیرساخت‌های مربوط به آن است. ایران در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۵۰ هزار گردشگر سلامت پذیرفته است و این تعداد حتی می‌تواند با ظرفیت موجود تا ۵ برابر افزایش پیدا کند. تعرفه‌های پایین پزشکی، کیفیت بالای خدمات پزشکان متخصص ایرانی، حضور ۱۵ کشور در همسایگی ایران با بیش از ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، ایران را برای گردشگران سلامت، جذاب کرده است. بنابراین توسعه این بخش با همکاری سرمایه گذاران ایتالیایی و شرکت‌های دارویی و پزشکی می‌تواند زمینه مهمی برای همکاری بین دو کشور محسوب شود.

بیات عنوان کرد: علاوه بر زمینه‌های سنتی همکاری بین ایران و ایتالیا در محصولاتی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع سنگین و فولاد چندین موضوع جذاب برای تعامل بیشتر نیز وجود دارد که زمینه‌های مختلف همکاری در بازار گردشگری یکی از این موارد به‌شمار می‌رود. انتقال تجارب، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری، هتل‌ها، اسکان و مشارکت فعال در نمایشگاه‌های گردشگری متقابلا فرصت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های گردشگری خواهد بود که سفارت ایران در ایتالیا از چنین اقداماتی بسیار استقبال کرده و پشتیبانی می‌کند.

سفیر ایران در ایتالیا با یادآوری اینکه سال آینده (۱۴۰۰ و سال ۲۰۲۱ میلادی) مصادف با صد و شصتمین سال برقراری روابط رسمی دیپلماتیک بین ایران و ایتالیا است، این موضوع را یک فرصت عالی برای بهره‌گیری از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در راستای توسعه بیشتر روابط دوجانبه از جمله در زمینه گردشگری با برگزاری برنامه‌های گوناگون دانست.

بیات افزود: به‌دلیل محدودیت‌های ناخواسته ویروس کرونا فضای مجازی فرصت خوبی را برای برگزاری چنین جلساتی در مورد چگونگی ارتقا و توسعه همکاری‌های گردشگری بین ایران و ایتالیا فراهم کرده است و همچنین برای از سرگیری همکاری در این زمینه و از طریق تعامل دوجانبه می‌توان بر محدودیت‌های کووید-۱۹ و حتی تحریم‌ها نیز غلبه کرد.

دی‌جاچینتو، مدیر بخش توسعه اقتصادی و تجاری سفارت ایتالیا در ایران(ایچه)، ارتقای اطلاعات، کمک و تسهیل روابط بین شرکت‌های ایتالیایی و ایرانی را بخشی از وظایف این نهاد در راستای اجرای اهداف خود در ایران دانست و گفت: استراتژی جدید تبلیغاتی یکپارچه در بازار ایران برای حمایت از شرکت‌های ایتالیایی در سال ۲۰۲۱، رویکردی با مدت متوسط (۳ سال) را در برخواهد داشت. همچنین می‌توان با مشارکت در نمایشگاه‌های مختلف در تهران و شهرستان‌ها پنج استراتژی اساسی را اجرایی کرد که از جمله آنها حمایت از صادرات «سنتی» ایتالیا به ایران (کالاهای سرمایه‌ای، ماشین‌آلات)، بهبود و کمک به بخش‌های مربوط به نوآوری، فعالیت در مناطق مختلف ایران، ایجاد پلت‌فرم‌های E commerce و تسهیل سرمایه‌گذاری است. علاوه بر آن ایچه کارهای دیگری نیز در ایران انجام داده است که شامل پروژه‌های تسهیل‌کننده بین شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی در بخش صنعت غذا، محیط‌زیست، انرژی تجدیدپذیر، فناوری نانو، استارت‌آپ‌ها و SME‌های مبتکر می‌شود.

مدیر بخش توسعه بازرگانی و اقتصادی ایتالیا در ایران عنوان کرد: مجموعه ایچه در برگزاری نمایشگاه‌ها و ایجاد پاویون شرکت‌های ایتالیایی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد، کرمانشاه و... بسیار موثر بوده و درحمایت از شرکت‌های ایتالیایی در زمینه همکاری با فعالان اقتصادی ایران بسیار موفق عمل کرده است. همچنین پس از پاندمی کرونا تصمیم به گسترش بخش‌های تجاری و اقتصادی در شهرهای بزرگ و صنعتی ایران نیز داریم.

دی‌جاچینتو اظهار کرد: پروژه همکاری ایتالیا و ایران برای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌صورت پروژه یکساله با پشتیبانی کامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سال ۲۰۱۹ کلید خورده است که یک سال پیش، هیاتی از کارشناسان بزرگ ایتالیایی در بخش میراث فرهنگی طی سفر به ایران، با نهادهای مختلف ایرانی در زمینه میراث فرهنگی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند و راجع به همکاری‌های مشترک نیز به توافق رسیده‌اند. در این سفر، کارشناسان ایتالیایی از استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، خوزستان و فارس بازدید و تحت‌تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفتند، ولی به‌دلیل پاندمی کووید-۱۹ درحال‌حاضر این پروژه به تعویق افتاد؛ اما قرار است در سال ۲۰۲۱، نهادهای کارآفرینی و مسوولان ایرانی در بخش میراث فرهنگی، استادان اقتصادی و فرهنگی دانشگاهی به ایتالیا سفر کرده و از بخش‌های میراث فرهنگی و گردشگری این کشور جهت همکاری‌های آتی بازدید کنند.

پیر لویجی داگاتا دبیرکل اتاق بازرگانی ایتالیا- ایران گفت: ایتالیا، ایران  و چین جزو کشورهایی محسوب می‌شوند که دارای بیشترین تعداد سایت‌های شناخته شده است که به‌عنوان میراث جهانی توسط یونسکو، سازمان آموزش، علوم و فرهنگ سازمان ملل که در ۴ نوامبر در پاریس تاسیس شده به ثبت رسیده است. در واقع بسیاری از آثار ایتالیا که در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند مانند شهرهای توریستی ایران مثل اصفهان، تخت جمشید، کاخ گلستان و... که بخشی از شگفتی این کشور محسوب می‌شود دارای جاذبه‌های گردشگری قابل‌توجهی است که در یونسکو به ثبت رسیده است. علاوه بر آن با توجه به اینکه مهمان‌نوازی ایرانیان زبانزد خاص و عام است گردشگری بدون شک می‌تواند یکی از اولویت‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری‌ها و تسهیل همکاری دو جانبه در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، صنعت حمل‌ونقل و... موجود در این دو کشور شود.

داگاتا اظهار کرد: جهانگردی در دوره بعد از کووید-۱۹ که باید روی آن تمرکز کنیم با گذشته متفاوت خواهد بود و نیازمند فعالیت بیشتر و حساسیت‌های خاصی است که باید در آن بر پایداری، دیجیتال‌سازی و انعطاف پذیری توجه بیشتری داشته باشیم. گردشگران و بازدیدکنندگان ایرانی بسیاری به بازدید و سفر به ایتالیا علاقه‌مند هستند به‌طوری‌که تاکنون شاهد ارقام و آمار رو به رشدی در این حوزه بوده‌ایم. پر بازدیدترین منطقه در ایتالیا شمال آن است که تجارت و گردشگری را با یکدیگر به همراه دارد، البته نباید فراموش کرد که شهرهای هنری همواره جایگاه ویژه خود را در بازار توریسم دارند. نقش سفارتخانه‌ها‌ و اتاق‌های بازرگانی ایران- ایتالیا و ایتالیا- ایران، در جهت اطلاع‌رسانی و به‌روز کردن این اطلاعات تا زمانی‌که مشکل اپیدمی حل شود، بسیار موثر است.

وی گفت: پاندمی کووید-۱۹ فشار بسیار زیادی روی صنعت گردشگری وارد کرده به همین علت این صنعت هنوز مشکلات بسیاری را در پیش دارد. درحال‌حاضر عدم سفر توریست‌ها که تقریبا با ۸۰ درصد کاهش مواجه بوده از جمله مهم‌ترین آنها است. گردشگری محرک رشد اقتصادی محسوب می‌شود بنابراین دو کشور ایران و ایتالیا که هر دو از فرهنگ غنی، باستانی و هزاره برخوردار هستند می‌توانند از این منابع بهره‌برداری کنند چرا که اگر فرهنگ و سنت یک کشور شناخته نشود، کار در آن کشور را نمی‌توان آغاز کرد. با این‌حال گردشگری را باید پس از کرونا نیز تقویت کرد و ایران و ایتالیا می‌توانند در زمینه‌های زیرساختی مانند صنعت هتلداری، پذیرایی و صنایع وابسته مرتبط با آن و دیگر زمینه‌های مرتبط، با یکدیگر همکاری داشته باشند.

دبیرکل اتاق مشترک ایتالیا- ایران تاکید کرد: با وجود اینکه ویروس کرونا مشکلاتی را ایجاد کرده می‌توان از آن بهره‌برداری مناسبی را انجام داد و ایران و ایتالیا باید با یکدیگر در انتقال دانش و فناوری و توانمندی‌های مشترک در جهت پشت سر گذاشتن این دوره همکاری کنند. لیدا شهابی، دبیرکل اتاق ایران-ایتالیا گفت: درحال‌حاضر شرایط حاکم بر کشورها به علت ویروس کرونا بحرانی است و بخش گردشگری از پرآسیب‌ترین بخش‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود که ضرر و زیان وصف ناشدنی را تجربه کرده است اما با توجه به خبرهای خوشایند اخیر در مورد کشف واکسن کرونا که در آینده منجر به عادی شدن نسبی شرایط اجتماعی و اقتصادی و به‌ویژه گردشگری و باز شدن مرزها به منظور تردد گردشگران خواهد شد، شرایط پساکرونا متفاوت از گذشته خواهد بود. طبق پیش‌بینی کارشناسان UNWTO در شرایط پساکرونا گردشگری داخلی سریع‌تر از گردشگری خارجی فعال خواهد شد و مقررات سختگیرانه و پیچیده‌ای که در گذشته در فرودگاه‌ها و مرزها اعمال می‌شدند در شرایط پساکرونا کمتر اجرا خواهند شد. همچنین مردم به سفرهای ارزان‌تر، موسسات متخصص‌تر و اقامتگاه‌های خصوصی و به دور از جمعیت علاقه بیشتری نشان خواهند داد.

وی افزود: با توجه به تغییراتی که پساکرونا بر گردشگری خواهد داشت و نقش کلیدی اتاق‌های مشترک اتاق ایران-ایتالیا، این اتاق آمادگی کامل دارد کلیه اطلاعات مرتبط با گردشگری ایران و ایتالیا را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. در واقع اتاق ایران-ایتالیا آمادگی دارد کلیه شرکت‌ها، دست‌اندرکاران و مسوولان گردشگری دو کشور را به یکدیگر مرتبط کند. همچنین از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه گردشگری خلاق فعالیت می‌کنند نیز حمایت خواهد کرد.