۰ نفر

سقوط آزاد صنایع‌دستی

۶ آذر ۱۳۹۹، ۸:۰۸
کد خبر: 484885
سقوط آزاد صنایع‌دستی

با شیوع ویروس کرونا و به خواب رفتن بازار گردشگری کشور یکی از بخش‌های این بازار که صنایع‌دستی است نیز به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  به‌طوری‌که تولید‌کنندگان این حوزه به اندازه‌ای با کاهش مشتری مواجه شده‌اند که منجر به تعدیل نیروی انسانی فعال خود و همچنین تعطیلی کارگاه‌های تولیدی شده اند. در همین راستا محمدرضا داوودی تولید‌کننده سماورزغالی منقلی گفت: این نوع سماور تولید انبوه ندارد؛ زیرا این محصول کاملا دست‌ساز است و روی آن را با سیاه قلم طراحی می‌کنیم. بنابراین میزان تولید آن در ماه و سال به تعداد محدود است.

وی درخصوص میزان فروش محصولات تولیدی خود افزود: هر سال با شرکت در نمایشگاه‌هایی که در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شد موفق به فروش قابل‌توجهی از این محصول به علاقه‌مندان صنایع‌دستی؛ البته توریست‌های داخلی و خارجی می‌شدیم. به‌طوری‌که نه تنها تمامی محصولات تولیدی‌که با خود به نمایشگاه می‌بردیم به فروش می‌رفت؛ بلکه به علت اتمام موجودی، سفارش‌هایی هم از سوی مشتریان ثبت می‌کردیم. اما با شیوع ویروس کرونا در کشور نمایشگاهی برگزار نشد به همین دلیل میزان فروش ما افت قابل‌توجهی کرد و فروش فعلی این سماور درحال‌حاضر با ۸۰ درصد کاهش مواجه شده و ۲۰ درصدی که همچنان باقی مانده مشتریان قدیمی هستند که تماس گرفته و به شکل غیرحضوری و ثبت سفارش می‌دهند.

داوودی اظهار کرد: درحال‌حاضر میزان تولید خود را کاهش نداده‌ایم و همچنان به همان تعدادی که قبل از شیوع ویروس کووید-۱۹ بوده تولیدات خود را ادامه داده‌ایم و محصولات تولید شده را انبار کرده‌ایم تا در دوران پساکرونا و به محض برگزاری نمایشگاه‌ها در آنها شرکت کرده و این آثار صنایع‌دستی را به فروش برسانیم. تاکنون این محصول را به‌صورت تک فروشی به مشتریانی در آلمان، ایتالیا، فرانسه و آمریکا ارسال کرده‌ایم، اما این محصول می‌تواند در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای عربی مشتریان بالقوه‌ای داشته باشد از همین رو ایجاد شرایطی برای صادرات به این کشورها از سوی دولت می‌تواند در افزایش درآمد ارزی تاثیرگذار باشد. در واقع با ایجاد چنین بازارهایی میزان تولید نیز افزایش خواهد یافت و در نتیجه به نیروی کار بیشتری نیاز خواهیم داشت و اشتغال‌زایی نیز در کشور رونق خواهد گرفت.

محمدرضا جرجیسی نایب‌رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقوسازان استان زنجان نیز گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا همیشه درخصوص بازار صنایع‌دستی کشور مسوولان و متولیان این بخش اعلام می‌کردند که این حوزه در کما است و به زحمت فعالیت می‌کند، بنابراین با شیوع ویروس کووید-۱۹ این بخش از بازار گردشگری کاملا از بین رفته است.

وی افزود: درحال‌حاضر تولید چاقو در زنجان با یک سوم ظرفیت خود فعالیت دارد. این درحالی است که در زنجان حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کارگاه بزرگ و کوچک تولید صنایع‌دستی فعال دارد که حدود ۱۲ هزار چاقوساز در این کارگاه‌های تولیدی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌کار هستند.

کارگاه‌های بزرگی که صاحبان آنها از توان مالی بالایی برخوردارند در دوران کرونا وضعیت بهتری دارند به‌طوری‌که با وجود اینکه میزان تولید آنها نیز به‌شدت کاهش یافته است، اما همچنان کارگاه‌ها و پرسنل خود را حفظ کرده‌اند. زیرا توان پرداخت هزینه‌های ثابت مربوط به کارگاه(آب، برق، گاز، اجاره و...) و حقوق پرسنل خود را دارند. اما اغلب کارگاه‌های کوچک نیروی انسانی فعال خود را تعدیل و کارگاه‌های خود را نیز تعطیل کرده‌اند. برخی از صاحبان این تولیدی‌ها نیز به علت وضعیت نامساعد مالی توان پرداخت اجاره را نداشته و کارگاه استیجاری خود را تخلیه و به صاحب ملک بازگردانده‌اند.

جرجیسی درباره صادرات چاقو عنوان کرد: درحال‌حاضر مشتریان خارجی سفارش‌هایی به جهت خرید چاقو ثبت کرده‌اند، اما با وجود اینکه این سفارش‌ها را آماده و ارسال کرده‌ایم هنوز به‌دست سفارش‌دهندگان نرسیده است. زیرا برخی از مرزها به علت شیوع ویروس کرونا بسته است؛ بنابراین محصولاتی که توسط تولید‌کنندگان ایرانی صادر می‌شود تنها از سوی افغانستان، عراق و ترکیه پذیرفته می‌شوند.