۰ نفر

پنج خط هوایی جهان رکود کرونایی را دور زدند

۲ مهر ۱۳۹۹، ۷:۵۸
کد خبر: 469077
 پنج خط هوایی جهان رکود کرونایی را دور زدند

بحران ناشی از کرونا و رکود سهمگین بازار گردشگری در سراسر جهان منجر به شکل‌گیری گونه جدیدی از توریسم با عنوان «توریسم بی‌مقصد» شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ گردشگری که تا پیش از شیوع کرونا به ۱۱گونه گردشگری تاریخی، فرهنگی، مجازی، ورزشی، بومگردی، طبیعت‌گردی، ماجراجویانه، سلامت، تجاری، رویداد و خوراک طبقه‌بندی شده بود پس از شیوع کرونا گونه دوازدهم توریسم را نیز ایجاد کرد تا از این طریق پنج کشور جهان رکود کرونایی را دور بزنند.

به گزارش پایگاه خبری سی‌ان‌ان (CNN) شرکت هواپیمایی کانتاس در استرالیا اقدام به فروش بلیت «پروازهای بدون‌مقصد» کرده است که مسافران به مدت ۷ ساعت از داخل هواپیما به مشاهده مقاصد و مناطق دیدنی استرالیا خواهند پرداخت. صف خرید سفرهای بی‌مقصد با استقبال بی‌نظیری همراه بوده است به‌گونه‌ای‌که در مدت ۱۰دقیقه تمام بلیت‌های پرواز به‌فروش رسید.‌ پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، پرواز تنها به‌عنوان روشی برای سریع‌تر رسیدن از یک مقصد به مقصد دیگر بود، اما با وجود محدودیت‌های ایجادشده در جهان، پرواز نه‌تنها به مقاصد دور بلکه خود تجربه پرواز که مملو از هیجان و مشاهده مناظر بی‌نظیر از پنجره هواپیما را دور از ذهن کرده است. براین اساس شرکت هواپیمایی کانتاس اقدام به ایجاد شکل جدیدی از توریسم کرده است که می‌توان آن را توریسم‌پروازی یا توریسم‌بی‌مقصد نامید. سفرهایی که صرفا با هدف سفر ایجاد شده‌اند و نه برای رسیدن به مقصد، که می‌توان آن را سفر بدون‌مقصد به‌شمار آورد.

محبوبیت این مدل جدید پروازها که هنوز این شکل از سفر در استرالیا ارائه نشده، آن‌چنان بالا است که در کمتر از 10 دقیقه تمامی بلیت‌ها به‌فروش رسیده است؛ مسافرانی که شدیدا علاقه‌مند به پرواز و سفر هستند اما باتوجه به پروازهای بین‌المللی گران‌قیمت امکان سفر برایشان وجود ندارد.

براساس اعلام مدیران این شرکت هواپیمایی این نوع پرواز سریع‌ترین پرواز در تاریخ کانتاس است. در شرایط کنونی مردم کاملا سفر و تجربه پرواز را از دست داده‌اند و در صورت وجود‌تقاضا این پروازهای زیبا افزایش خواهند یافت.

پرواز بدون‌مقصد به‌مدت 7 ساعت در آسمان‌های استرالیا و بر فراز کوئینزلند، گلدکوست، نیو‌سافت‌ولز و مناطق دورافتاده کشور انجام می‌شود. در این پروازهای توریستی می‌توان جاذبه‌های گردشگری معروف استرالیا از جمله بندر سیدنی، دیواره بزرگ مرجانی، اولورو و ساحل‌باندی را مشاهده کرد. این سفرهای داخلی با هواپیمای بوئینگ دریم‌لاینر 787 کانتاس انجام می‌شود که معمولا مختص سفرهای بین‌قاره‌ای در سراسر جهان است. این هواپیما به داشتن پنجره‌های بسیار بزرگ مشهور است که پرواز و سفر در ارتفاع مناسب را امکان‌پذیر می‌کند.

در حال‌حاضر به‌دلیل محدودیت‌های سفر پروازهای بسیار‌کمی به مقصد استرالیا انجام می‌شود که این امر منجر به زمینگیر شدن ناوگان هوایی بین‌المللی کانتاس شده است. این پرواز در 10 اکتبر به‌منظور سفر داخلی از فرودگاه سیدنی به‌مدت 7 ساعت با 134 مسافر انجام خواهد شد. بهای بلیت این نوع سفر باتوجه به کلاس پروازی آن بین 566 تا 2734 دلار برآورد شده است. بهای بلیت با توجه به حجم مسافتی و استفاده از یکی از بهترین هواپیماهای بین‌المللی ارزان محسوب می‌شود و بهای بلیت داخلی و برای فرود در یک مقصد خاص که در زمان کوتاهی اتفاق می‌افتد از 500 دلار آغاز می‌شود.  در سراسر آسیا و اقیانوسیه که اکثر مرزها بسته است و گردشگری و سفر محدود شده، پروازهای جدید بدون‌مقصد افزایش یافته است و علاوه بر استرالیا 4 کشور دیگر اقدام به دورزدن رکود کرونایی گردشگری کرده‌اند. کانتاس «سفر به هیچ‌کجا» را در تایوان نیز دنبال می‌کند و در هشتم آگوست‌(مرداد) سفر بدون مقصد را با هواپیمای A330 دریم با موضوع هلو‌کیتی (Hello Kitty) ارائه داده است.

در همین‌حال شرکت هواپیمایی آل‌نیپون ایروی نیز در ماه آگوست یک پرواز کوتاه و زیبا در ژاپن انجام داده است و این شرکت قصد دارد «تجربه سفر به هاوایی» را با 300مسافر با 5/ 1 ساعت پرواز تکرار کند. همچنین در 19‌‌سپتامبر، یک پرواز زیبا از فرودگاه تایپه با 120 مسافر تایوانی بر فراز جزیره ججو کره‌جنوبی به‌حرکت درآمده است. سازمان گردشگری و جهانگردی کره‌جنوبی نیز در سفرهای بدون‌مقصد خود تجربه مسابقات غذاهای محلی را نیز به پروازهای خود افزوده است. براساس گزارش روزنامه محلی استریت‌تایمز، هواپیمایی سنگاپور نیز درحال بررسی پروازهای بدون مقصد از ماه اکتبر هستند.

ایرادی که به این شکل از سفر وارد است آسیب‌هایی است که به محیط‌زیست به‌دلیل افزایش پروازها و حضور هواپیماها درآسمان وارد می‌شود و نگرانی‌هایی درباره استفاده از سوخت غیرضروری وجود دارد. البته براساس مطالعات علمی صورت‌گرفته این نوع سفر نگرانی‌ها درباره ابتلا به کووید-19 را کاهش می‌دهد زیرا وجود سیستم‌های تهویه هوا احتمال ابتلا را بسیار کاهش داده و همچنین تمامی شرکت‌های هواپیمایی پروازهای نمایشی خود را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ارائه می‌دهند.