۰ نفر

طرح «ویکند دوروزه» در مثلث طلایی

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۲۴
کد خبر: 467934
طرح «ویکند دوروزه» در مثلث طلایی

مقامات محلی یکی از توریستی‌ترین شهرهای کشور، نسخه آزمایشی «آخر هفته ۲ روزه» را به دولت ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  براساس این طرح دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته در مثلث طلایی گردشگری - یزد، اصفهان و شیراز - بازار سفر و گردشگری سه استان را رونق می‌دهد و ۵ آثار مثبت اقتصادی دارد. مدیران یزد، آخر هفته دو روزه را بهترین و تنها راهکار رونق گردشگری می‌دانند.

طی گفت‌وگوی مجازی اخیر محمد ابراهیم لاریحانی، مدیر سابق دفتر معاونت برنامه‌ریزی بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی با مجموعه‌ای از کارشناسان به مساله خروج از بحران کرونا با دستیابی به تعطیلات دو روزه آخر هفته اشاره شده است. براساس این گفت‌وگو، خبر از بهترین راهکار برای رهایی بازار از این رکود بی‌سابقه داده شده است که با همکاری مقامات و کارشناسان محلی و ملی به منظور توسعه گردشگری داخلی ویکند دو روزه برای 3 شهر اول توریستی کشور درنظر گرفته شده است که برای تحقق آن مدیران گردشگری و مقامات محلی و ملی طرح‌ها و دلایل تحقق این امر را برای اسحاق جهانگیری که پیش از آن با مخالفت مواجه شده بود، فرستادند که ضمن اهمیت ویکند دو روزه در گردشگری جهان به ارائه نقشه جدیدی برای توضیح درباره آثار ثبت شده جهانی و توسعه گردشگری داخلی بنا بر 5 دلیل اقدام کرده‌اند.

مقامات و کارشناسان محلی یزد، شهر تاریخی ثبت شده در جهان پیشگام ارائه طرح ویکند دو روزه برای مثلث طلایی گردشگری یعنی سه استان یزد، اصفهان و فارس شده‌اند و پس از استفاده از این فرصت برای این سه استان آن را برای کل کشور بسط دهند. در بیش از 102 کشور جهان تعطیلات آخر هفته، دو روزه است و اکنون برخی کشورها به سمت 3 روزه شدن تعطیلات پیش رفتند که این امر تاثیرات گسترده‌ای روی توسعه کل بازار توریسم به‌ویژه گردشگری داخلی آن کشورها داشته است. تحقق این امر در ایران می‌تواند به 5 اتفاق مهم در امر گردشگری بینجامد. 

نخستین اثر ویکند دو روزه منجر به افزایش سفر داخلی و رونق خدمات گردشگری می‌شود که این امر روی افزایش اشتغال اثرگذار است و در نتیجه منجر به رشد و رونق اقتصادی کشور می‌شود و این امر به افزایش سرمایه‌گذاری می‌‌انجامد.

 تاثیر بعدی تعطیلات دو روزه آخر هفته به جهش و تولید اقتصادی بازمی‌گردد که منجر به کارآفرینی و نوآفرینی در بازار توریسم و دیگر بخش‌های مرتبط می‌شود. همچنین تحقق این اتفاق بر بازدهی نیروی کار اثر گذاشته و بنا بر تجربه دیگر کشورها، بازدهی کارکنان افزایش یافته و این امر بر رونق اقتصادی بیشتر کشور تاثیر می‌گذارد. با شیوع کرونا و بحران ناشی از آن بر بازار توریسم که به حالت نیمه تعطیل درآمده در حال حاضر بهترین و تنها راهکار نجات این بازار برای تحرک بازار گردشگری به شمار می‌آید و در نهایت توسعه گردشگری داخلی منجر به اعتماد‌سازی برای توریست‌های خارجی می‌شود و به جذب بیشتر گردشگران خارجی به ایران کمک می‌کند. 

اوایل سال 98 و در ایام نوروز که بحران کرونا شدیدتر بود گردشگری با شوک عظیمی مواجه شد، زیرا آن بازه زمانی بیشترین فعالیت گردشگری را به خود اختصاص می‌داد. فعالان و مسوولان یزد راه نجات گردشگری پس از بحران کرونا را در تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌دانند که در حال حاضر در تهران به شکل شبه تعطیل و ناقص است و برای بخش‌های خصوصی درنظر گرفته نشده است. تحقق این امر با تبدیل شدن به مطالبه عمومی و بررسی تاثیرات آن بر تمامی زوایا و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم امکان‌پذیر است. این امر که از یزد آغاز شده اینک مورد استقبال دیگر استان‌ها نیز قرار گرفته است و حتی حوزه‌هایی که ارتباط کمتری با بخش گردشگری دارند این امر را به‌عنوان یک فرصت درنظر گرفته‌اند. براین اساس در صورت تصویب و تایید دولت، ویکند دو روزه در سه شهر توریستی ایران یعنی یزد، اصفهان و شیراز مورد آزمایش قرار می‌گیرد و خیز محلی گسترده‌ای برای تعطیلات دو روزه آخر هفته برداشته می‌شود.

در این امر تمامی رسانه‌ها در کلیه استان‌ها با آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق و تبدیل کردن این امر به یک مطالبه عمومی می‌توانند در تحقق این امر کمک کنند و همچنین با بهره‌گیری از استادان دانشگاهی و نخبگان که با مطالعه و دانش کامل و جامع فرصت اقناع‌سازی دولت برای بازگرداندن گردشگری را دارند می‌توان به توسعه گردشگری داخلی و رونق بازار خارجی دست یافت.