۰ نفر

طولانی‌ترین رکود در کدام بازار؟

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
کد خبر: 460475
طولانی‌ترین رکود در کدام بازار؟

برخی کسب‌وکارها در بازارهای مختلف از حدود دو ماه پیش به شرایط «فعالیت قبل از شیوع کرونا» برگشتند و برخی هم تا حدودی از «تعطیلی یا عدم فروش در ماه‌های اولیه شیوع ویروس» فاصله گرفته‌اند اما بازار گردشگری هنوز در کما قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌‌دهد کسب‌وکارهای گردشگری تا حداقل دو فصل بعد از پایان قطعی ابتلا به کرونا، با وضعیت تعطیلی یا شبه‌تعطیلی درگیر خواهند بود. احمد تجری مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: در دوران شیوع کرونا استان گلستان حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آسیب مالی دید که البته این خسارت مربوط به ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت سال جاری است. هر سال به‌طور میانگین در اسفند ماه ۳۵درصد و در نیمه اول فروردین ۹۰ درصد از ظرفیت‌های اقامتی این استان توسط گردشگران پر می‌شد.

همچنین در نیمه دوم فروردین و اردیبهشت نیز حداقل ۳۵ درصد از ظرفیت مراکز اقامتی که شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و متل‌های استان گلستان توسط مسافران استفاده می‌شد، اما با شیوع کرونا و توقف سفرها، این حوزه از بخش گردشگری بیش از ۸۶۰ میلیارد ریال خسارت را تجربه کرد. علاوه بر آن مشاغل دیگری که در رتبه دوم به جهت خسارت وارده ناشی از توقف سفرها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند شامل دفاتر خدمات مسافرتی، واحدهای پذیرایی، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، سفره‌خانه‌ها، مهمانپذیرها، راهنمایان گردشکری و مراکز آموزش گردشگری هستند.وی افزود: واحدهای تولیدی بعد از رفع بحران کرونا می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند، اما خساراتی که تاکنون به تاسیسات گردشگری به‌دلیل بار روانی و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه به‌وجود آمده به راحتی از بین نمی‌رود، بلکه این ترس تا مدت‌ها باعث کاهش اهمیت سفرها شده و تا مدت‌ها نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین از بین رفتن بار منفی کرونا پس از مهار این بیماری و بازگشت رونق مجدد به گردشگری، حداقل یک‌سال به طول خواهد انجامید که در این دوره رکود باید با ارائه راهکارهای مناسب از حجم ضرر وارده به فعالان این حوزه کم کرد.تجری عنوان کرد: در دوران کرونا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان تلاش خود را کرد تا با اجرای طرح‌های حمایتی مانند پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای افراد شاغل به سمت از دست رفتن شغل پیش نروند، زیرا کارکنان تاسیسات گردشگری این استان به‌دلیل حادثه سیلاب نوروز ۹۸ و همچنین شیوع ویروس کرونا در پایان سال ۹۸ دوران سختی را سپری کرده‌اند. با این وجود فعلا آمار دقیقی از تعداد بیکاران فعال در بازار گردشگری که به علت ویروس کووید-‌‌۱۹ شغل خود را از دست داده‌اند موجود نیست. اقامتگاه سنتی با وجود اینکه به تازگی پا به عرصه بازار گردشگری نهاده‌اند اما با استقبال قابل‌توجهی از سوی گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی مواجه شده‌اند.

زیرا این گروه از اقامتگاه‌ها هم از نظر مالی دارای قیمت مناسبی برای توریست‌ها هستند و هم از نظر ظاهری دارای دکور سنتی و قابل‌توجهی هستند. بنابراین چنین اقامتگاه‌هایی برای گردشگران هم یک مکان در استطاعت بوده و هم به جهت ظاهری تنوعی در روحیه افرادی که در آنجا اقامت می‌کنند خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان نیز درباره اقامتگاه‌های سنتی موجود در این استان شمالی گفت: نوپاترین بخش بازار گردشگری بوم‌گردی‌ها هستند که به تازگی در کشور پا به عرصه بازار گردشگری گذاشته بودند و به همین دلیل با چنین مشکلات اقتصادی به سرعت فعالیت آنها متوقف شده از بین می‌رود. تا قبل از شیوع کرونا ویروس تعداد ۱۰۵ واحد اقامتگاه بوم‌گردی فعالیت می‌کردند که در حوزه جذب گردشگران تاثیرات مثبت قابل قبولی را به ثبت رسانده‌اند.

 علاوه بر آن با شکل‌گیری چنین اقامتگاه‌هایی شاهد ضریب اشغال بیش از ۸۰ درصدی قبل از شیوع کرونا ویروس بوده‌ایم. تاکنون نیز هیچ واحدی درخواست تعطیلی نکرده است و سعی و تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان بر این است تا با حمایت های قانونی که از سوی ستاد مبارزه با کرونا کشور برای حوزه گردشگری در نظر گرفته است، این واحد ها به سمت تعطیلی پیش نروند.