۰ نفر

۵ چاشنی نو برای سفر خارجی

۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۶:۳۰
کد خبر: 456595
۵ چاشنی نو برای سفر خارجی

بازار توریسم تا پیش از توقف کرونایی سفرهای داخلی و خارجی در جهان، با انگیزه‌های جدیدی برای مسافرت همراه شده بود. به‌طوری‌که اکنون با تمرکز به این انگیزه‌های مدرن به‌عنوان ۵ چاشنی خروج از رکودتوریسم می‌توان مسافرت را احیا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، در کنار پنج هدف سنتی در انتخاب مقاصد گردشگری خارجی، ایجاد پنج انگیزه مدرن در توسعه صنعت گردشگری بین‌المللی نقش داشته است. گردشگری به‌عنوان ابزاری برای «دستیابی به اهداف توسعه پایدار» و «انگیزه‌های جدید» برای سفر و انتخاب مقاصد و همچنین «ایجاد آینده‌ای بهتر» برای همگان در نظر گرفته می‌شود. با توجه به آمار سازمان جهانی گردشگری مبنی بر رشد ۵ درصدی ورود گردشگران خارجی با رقم معادل ۴/ ۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۸ می‌توان گفت که بخش گردشگری به آن میزان از قدرت و پتانسیل دست یافته است که محرک اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی، اشتغال‌زایی و برابری تلقی می‌شود.  گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری خارجی خود اصولا «پنج هدف» اصلی یعنی گردشگری تفریحی، گردشگری برای دیدار اقوام و دوستان، گردشگری سلامت، گردشگری زیارتی و گردشگری تجاری در نظر می‌گیرند. در کنار این اهداف سنتی، «پنج انگیزه مدرن» یعنی تغییر و تحول، نمایش دادن، زندگی سالم، کسب درآمد و محیط زیست ایجاد شده است که بر رشد گردشگری بین‌المللی تاثیرگذار است. کارشناسان توریسم معتقدند این ۵ انگیزه مدرن می‌تواند به‌عنوان چاشنی سفر در پساکرونا مورد توجه مقاصد گردشگری قرار بگیرد.

براساس آمار منتشر شده سازمان جهانی گردشگری، شکل سفرها به دو صورت «مجردی» و «خانوادگی» است که براساس این شکل دهی، اهداف و انگیزه‌های انتخاب مقصد شکل می‌گیرد.  با بررسی آمار منتشر شده سازمان جهانی گردشگری، اولین هدف گردشگران بین‌المللی در انتخاب مقصد سفر، تفریحی و گذراندن اوقات فراغت بوده است و سهم سفرهای تفریحی از ۵۰ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۵۶ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. هدف دیگر گردشگران خارجی در انتخاب مقصد برای دیدار اقوام و دوستان شکل گرفته است. گردشگری سلامت در سال‌های اخیر بسیار گسترش یافته و هدف اصلی بخشی از گردشگران خارجی تبدیل شده است و همچنین گردشگری زیارتی به‌عنوان یک هدف برای سفر به کشورهایی با اماکن مذهبی و زیارتی در نظر گرفته شده است.

این سه هدف گردشگری دیدار اقوام، سلامت و زیارتی اصولا در بخش خاورمیانه اتفاق می‌افتد که سهم آن از اهداف گردشگری ۲۷ درصد است. گردشگری تجاری با هدف کسب‌و‌کار و اشتغال‌زایی، ۱۳ درصد از اهداف گردشگری را در بر می‌گیرد و حدود ۴ درصد از سفرها دلایل نامعلومی داشته است.گردشگران بین‌المللی با انگیزه‌های متعددی، مقاصد خود را انتخاب می‌کنند که ایجاد پنج انگیزه جدید در انتخاب مقاصد سفر، تاثیر بسیاری در رشد گردشگری خارجی داشته است. از عمده‌ترین این انگیزه‌ها ایجاد تغییر و تحول گردشگران در محل زندگی خود است که در پی انتخاب مقاصدی با آب و هوا و فرهنگ متفاوت هستند. تعدادی از گردشگران به‌منظور نمایش دادن و به اشتراک گذاشتن تجربیات و لحظات سفر خود در رسانه‌های مجازی به سفر می‌روند که این امر در بین چینی‌ها بسیار رایج است. تعدادی از گردشگران به‌دنبال یک زندگی سالم عمدتا مقاصد سفر خود را برحسب گردشگری پیاده‌روی، رفاهی و ورزشی انتخاب می‌کنند که اصولا برای شرکت در مسابقات ورزشی یا شرکت در تورهای کوهنوردی حرفه‌ای اتفاق می‌افتد. تعداد محدودی هم با گرایش افزایش درآمد و ایجاد کسب‌و‌کار تجاری به سفر می‌پردازند.  تشکیل نمایشگاه‌های بین‌المللی و حضور و شرکت در آن از کشورهای مختلف جهان برای درآمدزایی و معرفی برندهای گردشگران صورت می‌گیرد. و انگیزه پنجم برخی از گردشگران فعالیت‌های زیست محیطی است که با افزایش آگاهی درباره پایداری، بعضی از گردشگران با هدف زیست محیطی و تبلیغات پاکسازی زمین به مناطق مختلف جهان می‌روند.