۰ نفر

نمونه استانی خسارت کرونا به گردشگری؛

چند نفر روزانه در بازار گردشگری بیکار می‌شوند؟

۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبر: 453363
چند نفر روزانه در بازار گردشگری بیکار می‌شوند؟

بازار گردشگری استان قزوین همانند سایر استان‌ها به علت شیوع ویروس کرونا دستخوش آسیب‌های جدی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ بیشترین آسیب اقتصادی و شغلی از شیوع ویروس کرونا به حوزه گردشگری کشور وارد شده و بازار هدف گردشگری استان قزوین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با تعطیلی مسافرت‌های داخلی و خارجی و عدم پذیرش گردشگر در واحدهای اقامتی و پذیرایی، آسیب جدی و قابل توجهی به اقتصاد گردشگری استان قزوین وارد شده است. مسوولان استانی امیدوار هستند تا با برنامه‌های حمایتی دولت و تلاش مدیران تاسیسات گردشگری و همچنین به‌کارگیری روش‌های نوین بازاریابی باز هم چرخه گردشگری را همچون گذشته فعال و ارزش آفرین کنند.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین عنوان کرد: میزان خسارت وارد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا به بخش‌های مختلف گردشگری در سه ماه اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ در استان قزوین ۸۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان بوده است. بر اثر همین خسارت وارد شده هزار و ۳۹۵ نیروی کار فعال در حوزه‌های مختلف گردشگری تعدیل و بیکار شده‌اند؛ این یعنی روزانه ۱۵ نفر در این بازار بیکار می‌شوند. خزائلی در خصوص نحوه تخصیص سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به استان‌های کشور گفت: اعتبار مذکور باید برای تبلیغات و بازاریابی در قالب تور آشناسازی برای فعالان حوزه گردشگری اعم از راهنمایان، مدیران دفاتر خدمات مسافرتی، فعالان فضای مجازی و ... در نظر گرفته شود. همچنین برای برگزاری هفته فرهنگی استان‌ها در استان‌های هدف گردشگری برای توسعه گردشگری داخلی باید از این اعتبار تخصیص داده شود. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین عنوان کرد: در ایام کرونا تمامی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مناطق روستایی استان به اجبار فعالیت خود را متوقف کرده و تعطیل بوده‌اند. در تعطیلات مناسبتی تیر ماه و پس از ابلاغ دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی این نوع از اقامتگاه‌ها مجددا بازگشایی شده و پذیرش مسافر داشته‌اند.

 آمارها نشان می‌دهد در ۱۲ ماه سال ۹۸ تعداد گردشگران داخلی که وارد استان قزوین شده‌اند سه میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است که در سه ماه ابتدایی امسال ۲ هزار و ۵۱۹ نفر ثبت شده است. این در حالی است که تعداد گردشگران ورودی خارجی به این استان در سال ۹۸ بالغ بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر بوده که در سه ماهه ابتدای امسال به علت شیوع ویروس کرونا صفر شده است. با توجه به وقوع سیل در فروردین ۹۸ و شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و ادامه آن در خرداد ۱۳۹۹ و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد استانی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا  در خصوص ممنوعیت بازدید از جاذبه‌های گردشگری، آمار گردشگران و بازدیدکنندگان در آخرین ماه سال ۹۸ و دو ماهه ابتدایی سال ۹۹ کاهشی شده است. خزائلی افزود: بیشتر مسافرانی که به قزوین سفر می‌کنند از استان‌های تهران، البرز، گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان، همدان، اصفهان و ... هستند. همچنین براساس آمارها بیشترین گردشگر خارجی که استان قزوین را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند از کشورهای فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، سوئد، ترکیه، نروژ، آمریکا و ... هستند.