۰ نفر

بیداری غول کرونا و خواب دوباره گردشگری

۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبر: 452077
بیداری غول کرونا و خواب دوباره گردشگری

غول کرونا دوباره بیدار شد و ایران را به روزهای خطرناک‌تر نزدیک کرد. آمارهای منتشر شده از وضعیت ابتلا به کرونا و پیش‌بینی‌ها از آینده شیوع کووید-19در ایران سطح هشدارها را افزایش داد و بار دیگر موضوع قرنطینه و تعطیلی کامل شهرها مطرح شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ استان‌های سفید، زرد و نارنجی ایران در هفته‌های اخیر به رنگ قرمز درآمدند تا مسئولان کشوری نیز متوجه بیداری دوباره غول کرونا در ایران شوند. در این شرایط اما بیشترین زیان نصیب فعالان صنعت گردشگری کشور می‌شود و بار دیگر گشایش‌های اندک ایجاد شده در این صنعت را که با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا ممکن کرد به باد می‌دهد و چرخه گردشگری ایران به خواب دوباره خواهدرفت.

صنعت گردشگری ایران از 2 سال و نیم قبل تاکنون به‌طور کامل مختل شده است. نوسان نرخ دلار در سال 97، زنجیره رویدادها و حوادث داخلی و خارجی سال 98و سرانجام اتفاقات 99همگی چرخه گردشگری ایران را از تحرک بازداشته و حدود 5هزار شرکت خدمات مسافرتی کشور، نزدیک به 4هزار هتل و اقامتگاه بومگردی ایران را با رکود مواجه کرده و چرخه ناوگان پروازی ایران را تعطیل کرده ‌است. زیان‌های وارد شده به شرکت‌های خدمات مسافرتی و هتل‌ها اما در 6ماه ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از 60هزار میلیارد تومان برآورد شده است. خسارات وارد شده به نیروی کار در این بخش‌ها و همچنین زیانی که به مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری ایران وارد شد، بخش دیگری از خساراتی است که ویروس نافرمان کرونا به زنجیره اقتصاد خانوارهای ایرانی در بخش گردشگری وارد آورد. اکنون اما غول کرونا بار دیگر از خواب برخاسته است و مرحله سخت‌تری در مواجهه با بیماری کرونا در ایران آغاز شده است. آمارها می‌گویند: ایران در آستانه ابتلای بیشتر به کرونا و بالاتر رفتن میزان تلفات ناشی از این بیماری ایستاده است. پس چاره‌ای جز ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای سفر و حتی مسدود شدن مسیر گردشگری در برخی استان‌های کشور باقی نمی‌ماند. فرصت گردشگری ورودی ایران براساس آنچه فعالان این صنعت  اعلام کرده‌اند تا 2 سال آینده به‌طور کامل از دست رفته است. در این میان گردشگری داخلی نیز با رکود بیشتری مواجه می‌شود و مسیری تاریک پیش روی فعالان صنعت گردشگری می‌گذارد.

اواخر هفته گذشته بود که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  گفت که 50درصد شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور شامل 2500آژانس گردشگری تعطیل شده و برخی از آنها ترجیح داده‌اند به جای فعالیت در این صنعت به زانو درآمده در مواجهه با کرونا سرمایه‌شان را به بازار ارز و دلار و بورس منتقل کنند. مهدی رضایی، دبیر کنسرسیوم ترکیه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز همین دیروز تأیید کرد که اروپایی‌ها متاثر از حساسیت‌های ویروس کرونا، احتمالا تا 2 سال دیگر به ایران سفر نکنند و به همین دلیل باید کشورهای دیگر را جایگزین کرد و حتی به دل ترکیه زد.

تنها امید باقی‌مانده برای فعالان صنعت گردشگری کشور نگاه به مرزهای همسایه است. عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان سال گذشته بیشترین تعداد گردشگران خود را به ایران فرستادند و در ردیف 10کشور نخست گردشگرفرست به ایران ثبت شدند. اما حالا با پاندومی کرونا در جهان به‌نظر می‌رسد امید فعالان صنعت گردشگری به مرزهای همسایه نیز چندان دوام نداشته باشد. ترکیه همچنان مرزهای گردشگری خود را با ایران مسدود کرده است. افغانستان نیز با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا مواجه است. عراق و آذربایجان هم وضعیت چندان مساعدی ندارند و در پاکستان هم شرایط چندان مناسب سفر نیست.