۰ نفر

معاون صنایع‌دستی کشور :

میزان صادرات صنایع دستی ۹۸چقدر بود؟

۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱:۵۴
کد خبر: 451499
میزان صادرات صنایع دستی  ۹۸چقدر بود؟

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به مشکلات سال گذشته مانند سیل و شیوع کرونا و ...، از صادرات ۵۲۷‌میلیون دلار صنایع‌دستی و ۲۵۴‌میلیون دلار صادرات رسمی گمرکی و ۲۷۳‌میلیون دلار صادرات چمدانی در سال ۹۷خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پویا محمودیان عصر روز گذشته در جلسه ویدئوکنفرانسی با مدیران‌کل و معاونان صنایع‌دستی ۳۱ استان، گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده و در صورت کسب مجوزهای لازم از ستاد ملی مقابله با کرونا این نمایشگاه برگزار خواهد شد؛ که البته در کنار این، برای برگزاری نمایشگاه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و سعدآباد نیز برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حالی که سال گذشته با مشکلاتی مانند سیل و شیوع کرونا روبه‌رو بودیم با این حال موفق به صادرات ۵۲۷‌میلیون دلار صنایع‌دستی شدیم که ۲۵۴‌میلیون دلار صادرات رسمی گمرکی و ۲۷۳‌میلیون دلار صادرات چمدانی است. این در حالی است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز فروش داخلی داشتیم.

او در ادامه گفت: همچنین سال گذشته موفق به پرداخت ۳۹۰میلیارد ریال تسهیلات حمایتی از هنرمندان صنایع‌دستی شدیم که این تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد، تنفس شش ماهه و بازپرداخت ۲۴ ماهه است.

محمودیان در ادامه صحبت‌های خود به ماده ۱۴ و ۱۵ نیز اشاره کرد و گفت: ماده ۱۴ تقریبا مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی برای تصویب به صحن دولت ارائه می‌شود و ماده ۱۵ نیز در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت در حال بررسی است.

این مقام مسئول در ادامه به اقدامات مهم و تاثیرگذار در حوزه صنایع‌دستی در برخی از استان‌ها اشاره کرد و گفت: چندی پیش تفاهم‌نامه ایجاد ۳هزار شغل در استان خراسان جنوبی با استفاده از ظرفیت صنایع‌دستی با حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و استاندار خراسان جنوبی به امضا رسید که یک اتفاق بسیار مهم است و ۲۵‌میلیارد تومان نیز برای تحقق این مهم اختصاص یافته است.

او خاطرنشان کرد: این یک اتفاق بسیار بزرگ و مهم است و می‌تواند به الگویی برای سایر استان‌ها باشد که با استفاده از ظرفیت صنایع‌دستی بتوانیم برای ایجاد اشتغال گام‌های مهمی برداریم.

وی با اشاره به اهمیت حوزه صنایع‌دستی در سال جهش تولید، از تقویت حمایت‌ها از هنرمندان صنایع‌دستی خبر داد و گفت: سال گذشته با سیل آغاز شد و با کرونا به پایان رسید و به همین خاطر هنرمندان صنایع‌دستی با مشکلاتی روبه‌رو شدند که به همین منظور موضوع حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت.

او اضافه کرد: در این میان شاهد حمایت‌های خوب دولت از حوزه صنایع‌دستی بودیم به گونه‌ای که صنایع‌دستی جزو ۱۳ رسته‌ای است که می‌تواند از اقدامات حمایتی دولت در زمان شیوع کرونا از جمله تسهیلات استفاده کند و نکته حائز اهمیت این است که تولید، عرضه  فروش در حوزه صنایع‌دستی مشمول استفاده از این حمایت‌ها هستند که این یک امتیاز بزرگ است چرا که موضوع فروش تنها در حوزه صنایع‌دستی برای بهره‌مندی از تسهیلات حمایتی مورد قبول واقع شده است.

محمودیان ادامه داد:در کنار این شاهد حمایت از این حوزه با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها بودیم که از آن جمله می‌توان به بنیاد احسان و بنیاد کوثر اشاره کرد. این درحالی است که برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت از زنان سرپرست خانوار حوزه صنایع‌دستی در قالب اعطای تسهیلات بلاعوض آغاز شده است.

او همچنین از استان‌ها خواست تا تعاونی‌های برتر صنایع‌دستی و نیز انجمن‌هایی را که در حوزه آموزش، توانمندسازی و بازاریابی و کسب و کار موفق عمل کرده‌اند، معرفی کنند تا حمایت‌های لازم از این گروه‌ها نیز انجام شود.

پیام روشن استفاده از صنایع دستی در چیدمان محل سخنرانی مقام معظم رهبری

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود به چیدمان مکان‌های سخنرانی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در چیدمان محل‌های سخنرانی رهبر معظم انقلاب از صنایع‌دستی ایرانی استفاده می‌شود که به‌طور حتم این حرکت مهم در سال "جهش تولید" دارای پیام روشنی در خصوص ضرورت حمایت از تولیدات داخلی است.

او گفت: وقتی شخص اول کشور در چیدمان محل سخنرانی خود از صنایع‌دستی ایرانی استفاده می‌کنند، در حقیقت یک حرکتی است که در سال جهش تولید آغاز شده و بسیار پرمفهوم است.

او یادآور شد: در همین خصوص با برخی از نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها صحبت شده که آن‌ها نیز به تاسی از مقام معظم رهبری، آمادگی این را دارند که در چیدمان محل سخنرانی خود از صنایع‌دستی ایرانی استفاده کنند.

بهر اساس این گزارش، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در ادامه به برنامه‌های روز جهانی صنایع‌دستی و گرامی‌داشت هفته صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: به این مناسبت یک روز قبل از روز ۲۰ خرداد جهانی صنایع‌دستی تعدادی از فعالان حوزه صنایع‌دستی با همراهی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با معاون اول رئیس جمهوری دیدار داشتند و در استان‌ها نیز برنامه‌های خوبی اجرا شد که در همین خصوص از سه استان برتر که برنامه‌های مناسبی را به مناسبت این روز و این هفته انجام داده‌اند، قدردانی می‌شود.