۰ نفر

افزایش تعطیلات در حوزه گردشگری؛

اشتغال در استان کویری سقوط کرد

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۶:۱۰
کد خبر: 451247
اشتغال در استان کویری سقوط کرد

تا کنون بر اثر شیوع ویروس کرونا تاسیسات گردشگری در کشور آسیب‌های جدی را تجربه کرده‌اند و هرچه شیوع این ویروس گسترش یابد میزان خسارتی که به این بازار وارد می‌شود نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ از همین‌رو هرچه زمان بیشتری را در دوران کرونا به سر می‌بریم خسارت‌های آن جبران‌ناپذیرتر می‌شود. بازار گردشگری استان سمنان نیز در این چرخه دستخوش آسیب شده‌ است به‌طوری‌که سرپرست معاونت گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میزان خسارت تاسیسات گردشگری این استان را حدود ۵۶ میلیارد تومان برآورد کرده و عنوان کرد: بازار گردشگری استان سمنان برای بازگشت به شرایط قبل از کرونایی خود حدودا به یک تا دو سال زمان نیاز دارند.

محمد طاهریان گفت: در اقامتگاه‌های گردشگری این استان قبل از شیوع ویروس کرونا میزان اشتغال حدودا ۷۰ درصد بوده است. اما طی سه ماه اول امسال این میزان به زیر ۶ درصد سقوط کرده است و کلیه تاسیسات گردشگری اعم از اقامتی، پذیرایی و دفاتر خدمات مسافرتی از اسفند سال گذشته تا دست کم پایان بهار امسال تقریبا غیرفعال و تعطیل بوده‌اند که این به معنای زیان مالی برای صاحبان کسب‌وکارها است. در همین راستا دولت به جهت حمایت از فعالان حوزه گردشگری تسهیلاتی با نرخ کارمزد ۱۲ درصد در اختیار کلیه رشته‌های صنایع‌دستی، واحدها و تاسیسات گردشگری تحت پوشش اداره میراث فرهنگی استان‌ها قرار داده است. متقاضیان می‌توانند جهت ثبت‌نام و بهره‌مندی از تسهیلات مذکور به سامانه کارا مراجعه کنند که پس از بررسی‌های لازم متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد.

 بوم‌گردی‌ها یکی از حوزه‌هایی هستند در استان‌های مختلف اشتغال قابل توجهی را ایجاد کرده‌اند. این نوع از اقامتگاه‌ها تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۱۵ درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده بودند که در دوران شیوع ویروس کرونا به جهت جلوگیری از شیوع غیرفعال و تعطیل شدند. درحال‌حاضر نیز به‌دلیل رونق نگرفتن سفر در سطح کشور همچنان با وضعیت مشابه در سال گذشته بسیار فاصله دارد. در این میان، تعطیلات موثر در طول ماه می‌تواند رونق سفر ایجاد کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کل تعطیلات ایران ۷۸ روز است که ۲۶ روز آن تعطیلات مناسبتی و ۵۲ دیگر شامل روز تعطیل جمعه می‌شود در صورتی که کل تعطیلات آخر هفته و مناسبتی در اکثر کشورهای جهان ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است. سرپرست معاونت گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخصوص علت تصویب نشدن «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» عنوان کرد: احتمالا یکی از دلایل اصلی اجرایی نشدن این طرح تصور زیاد بودن مجموع تعطیلات ایران نسبت به سایر کشورها است زیرا با وجود اینکه این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس بارها بررسی شده اما هنوز به تصویب نرسیده است.

طاهریان گفت: مجموع تعطیلی‌های مناسبتی ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها بیشتر است. اما باید این را نیز درنظر گرفت که بهره‌وری و افزایش راندمان کاری متاثر از ساعات فراغت منظم و پایدار خواهد بود و در نظر گرفتن تعطیلات پایدار آخر هفته بیش از یک روز با وجود اینکه راندمان کاری را افزایش خواهد داد منجر به صرفه‌جویی حامل‌های انرژی در سطح کشور نیز خواهد شد. در واقع «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» پدیده مهم‌تری را با خود به ارمغان خواهد آورد که آن افزایش سفر و رونق گردشگری داخلی است که ارزشمندترین دستاورد آن تزریق امید و نشاط در جامعه خواهد بود و در نهایت موجب خواهد شد که بخش‌خصوصی بیش از پیش ترغیب به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شود. زیرا پیش‌بینی تعطیلات آخر هفته بیش از یک روز به‌‌صورت مستمر و پایدار منجر به برنامه‌ریزی هدفمند برای خانوارها و توزیع مناسب سفر، ایجاد تعادل و امنیت در بارگذاری متناسب راه‌ها، حمل‌ونقل کشوری و افزایش کیفیت خدمات در تاسیسات گردشگری خواهد شد.