۰ نفر

هتل‌های اصفهان همچنان بدون گردشگر

۴ تیر ۱۳۹۹، ۶:۱۰
کد خبر: 448162
هتل‌های اصفهان همچنان بدون گردشگر

گردشگران از بازگشایی هتل‌های اصفهان استقبال نکردند. آمارهای مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان نشان می‌دهد ظرفیت اشغال اتاق‌های مراکز اقامتی اصفهان پس از برداشتن محدودیت‌های کرونایی به 40 درصد هم نرسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به گفته فریدون اللهیاری، شیوع کرونا به تعطیلی یک هزار و 250 مجموعه اقامتی این شهر منجر شده بود. او گفت: «این واحد‌ها که از اسفند ماه سال گذشته تعطیل شده بودند اواخر اردیبهشت به روی مسافران باز شدند.» به گفته او در حال حاضر تمامی این مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران هستند.

براساس آمارهای اللهیاری از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا ۲۳ فروردین ماه سال‌جاری تنها ۸ واحد متخلف با حکم قضایی تعطیل شد که عمدتاً هم از میهمانپذیرها و خانه‌ مسافرها بودند. به گفته او تغییر وضعیت مبتلایان به کرونا در اصفهان یکی از دلایلی است که اجازه نمی‌دهد تا مسافران در مراکز اقامتی ساکن شوند و مدام تعداد کسانی هم که به‌دنبال رزرو اتاق هستند تغییر می‌کند. او از استقبال مسافران از مناطق ییلاقی و خوش و آب و هوای استان خبر می‌دهد و تعداد آنها را بیشتر از ظرفیت این مناطق می‌داند. به گفته او در روزهای اخیر آمار مسافران به این مناطق بیشتر از حد برآورد شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماری کرونا مانع از حرکت رو به‌جلوی سفرها و حضور مسافرین در تأسیسات اقامتی و هتل‌ها می‌شود اظهار داشت: این بیماری باعث شده تا این صنعت خیلی به حرکت در نیاید. ضمن اینکه استان اصفهان با توجه به تاریخ و طبیعت آن برای گردشگری و سفر، شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد و در حال حاضر اولویت سلامتی مردم است.

اللهیاری در خصوص وضعیت بوم گردی‌ها نیز تصریح کرد: بوم گردی‌ها نیز در شرایط مشابه‌ای قرار دارد. چون بنا به شرایط اقلیمی، اکثر بوم گردی‌ها در مناطق کوهستانی و خشک قرار دارد که از فصل شهریور تا اردیبهشت میزبان مسافر هستند. امسال به‌خاطر شیوع بیماری کرونا این اماکن در اردیبهشت ماه نیز تعطیل بود و می‌توان گفت این بخش از گردشگری نیز آسیب جدی دیده است. البته معدود افراد خاص همانند پژوهشگران یا افراد علاقه‌مند به این مناطق سفر داشته‌اند اما تعداد آنها بسیار انگشت شمار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چه تسهیلاتی برای شاغلین این حرفه در نظر گرفته شده عنوان کرد: پرداخت تسهیلات بانکی برای متقاضیان آسیب پذیر در این شغل در نظر گرفته شده است که تا پایان خردادماه فرصت ثبت‌نام به آنان داده شده است. ضمن اینکه این تسهیلات بنا به شرایط افراد متفاوت در نظر گرفته شده است تا شاید بتواند بخشی از خسارات وارده را جبران کند و آنها بتوانند با بازنگری خود را سرپا نگه دارند.

وی در جواب این پرسش که این تسهیلات به فعالان بوم گردی نیز تعلق می‌گیرد یا خیر؟ افزود: بوم گردی و تأسیسات کوچک بیشتر به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود و اکثراً بیمه نیستند. یکی از شرایط دریافت تسهیلات بیمه بودن است، بنابراین متأسفانه این قشر از دریافت تسهیلات محروم هستند. ضمن اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که بازپرداخت آن برای صاحبان بوم گردی‌ها با مشکل همراه است. بنابراین به‌دنبال این هستیم تسهیلات ارزان قیمت را ایجاد کنیم تا افراد بیشتری در این حرفه از آن بهره‌مند شوند.