۰ نفر

مرزهای هوایی ایران باز می‌شود؟

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۰۰
کد خبر: 439007
مرزهای هوایی ایران باز می‌شود؟

در حالی که از اسفند ماه سال گذشته کشورهای مختلف مرزهای خود را به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به روی یکدیگر بستند و هواپیماهای بسیاری زمین‌گیر شدند، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که مذاکرات دو و چند جانبه بین کشورهای مختلف دنیا برای بازگشایی تدریجی مرزهای هوایی و تردد مسافران در حال انجام است و این اتفاق برای ایران نیز افتاده و به تدریج شاهد اعلام نتایج آن و آغاز شدن پروازها خواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از اسفند ماه سال گذشته و با شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف سخت گیری دولت‌ها برای تردد مسافران و حتی انجام هر گونه پرواز غیرضروری بیشتر شد تا جایی که کشورهای مختلف مرزهایشان را به روی یکدیگر بستند.

حالا پس از گذشت بیش از دو ماه به نظر می‌رسد که مذاکرات دو و چندجانبه‌ای بین کشورهای مختلف آغاز شده تا مرزهای هوایی به تدریج بازگشایی شده و ترددهای مسافری و تبادلات تجاری از این طریق از سر گرفته شود که البته در این میان رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا در اولویت برای همه دولت‌ها  قرار دارد.

مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی و مذاکرات برای بازگشایی تدریجی مرزهای هوایی گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته کشورهای مختلف قوانین و پروتکل‌های برای خود تعریف کردند تا ضمن جلوگیری  و گسترش شیوع ویروس کرونا در کشورهای خود مرزهایشان را برای تردد مسافران به صورت تدریجی و البته با رعایت شرایط و مقررات سختگیرانه بازگشایی کنند.

وی افزود:این اتفاق برای ایران نیز افتاده و مذاکرات در جریان است که در این راستا از فردا پرواز به مقصد آمستردام هلند آغاز می‌شود و هر هفته پنجشنبه این پرواز انجام خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: براساس مذاکرات صورت گرفته بین ایران و هلند در تاریخ مذکور پروازهای تهران – آمستردام از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد و مسافران با شرایط و ضوابطی که دو کشور به توافق رسیده‌اند می‌تواند مسافرت‌های هوایی خود را  آغاز کنند البته همه مسافران ضمن داشتن گواهی بهداشت باید پروتکل‌ها و مقررات توافق شده را به دقت اجرایی کنند.

وی گفت: برخی دیگر از پروازهای اروپایی نیز به صورت موردی انجام می‌شود و درباره قطر نیز سفرهای هوایی به صورت موردی توافق شده است. اما پرواز به مقصد دوبی تنها به صورت باری امکان پذیر است.

اسعدی سامانی با بیان این که پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی به مقصد پاریس، لندن، بانکوک و کوالالامپور طبق روال سابق و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توافق شده ادامه دارد اظهار کرد: مذاکرات ایران با کشورهای مختلف همچنان انجام می‌شود و کشورها به تدریج محدودیت‌ها و پروتکل های مورد نظر خود را اعلام می‌کند اما پس از رسیدن به توافق نتایج مذاکرات اعلام خواهد شد و همه ایرلاین‌های داخلی آمادگی کامل برای رعایت این ضوابط را در پروازهای خود دارند.