۰ نفر

گره کور پرداخت وام کرونا به کارگاه‌های صنایع‌دستی

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۵۱
کد خبر: 437922
گره کور پرداخت وام کرونا به کارگاه‌های صنایع‌دستی

تسهیلات 100میلیون تومانی برای حمایت از کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی که از شیوع کرونا در کشور به‌شدت آسیب دیده‌اند به بسیاری از کارگاه‌های صنایع‌دستی تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تازه‌ترین اظهارات تلویزیونی خود با اشاره به اینکه بخشی از تسهیلات 75هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از 10رسته شغلی که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل شدند به 3 حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز می‌رسد، گفته بود: 3 رسته از بین 10رسته شغلی مشمول تسهیلات حمایتی دولت با سود 12درصد می‌شوند.

اما این تسهیلات در بخش صنایع‌دستی که بیش از 2میلیون شاغل دارد چگونه توزیع خواهد شد؟ بررسی‌ها و پیگیری از هنرمندان صنایع‌دستی مشخص کرد که قرار است مبلغ 2میلیون تومان از این تسهیلات به کارگاه‌های دارای پروانه تولید انفرادی صنایع‌دستی و مبلغ یکصد میلیون تومان نیز به تولیدکنندگان دارای پروانه کارگاهی گروهی براساس تعداد کارگران بیمه شده برای3ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت اختصاص یابد.

تولیدکنندگان صنایع‌دستی اما از یک تناقض آشکار در اختصاص وام‌های 2تا 100میلیون تومانی حمایتی ناشی از کرونا به بخش صنایع‌دستی خبر می‌دهند. به گفته آنها، چند سال قبل، معاون وقت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شرط بیمه شدن هنرمندان و تولید‌کنندگان صنایع‌دستی را داشتن پروانه تولید انفرادی اعلام کرد و پس از آن بود که دارندگان کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی اقدام به تبدیل مجوز‌های کارگاهی خود به مجوز‌های انفرادی کردند تا نام‌شان در ردیف بیمه‌شدگان تامین اجتماعی قرار بگیرد و حالا این تصمیم گریبان‌شان را گرفته است و آنها را از دریافت وام یکصد میلیون تومانی محروم می‌کند.

فعالان صنایع‌دستی خبر داده‌اند که تقریبا بخش زیادی از کارگاه‌های گروهی تولید صنایع‌دستی تنها برای حل دغدغه بیمه‌شدن خود مجوز کارگاه‌های گروهی را به کارگاه انفرادی تغییر داده‌اند و حالا به‌رغم داشتن کارگاه گروهی، تنها به‌دلیل تصمیم اتخاذ شده در قبل و شرط تبدیل مجوز کارگاهی به انفرادی می‌توانند به جای یکصد میلیون تومان، تنها 2میلیون تومان با سود 12درصد از تسهیلات حمایتی از مشاغل آسیب‌دیده در کرونا دریافت کنند. برخی تولیدکنندگان صنایع‌دستی خبر داده‌اند که نه‌تنها معدود کارگاه‌های گروهی صنایع‌دستی که مجوزشان را تبدیل به کارگاه انفرادی نکرده‌اند که حتی تولیدکنندگان انفرادی صنایع‌دستی نیز حاضر به دریافت وام 2میلیون تومانی خسارت کرونا به مشاغل آسیب دیده نیستند. به گفته آن‌ها، این وام به درد تولیدکنندگان گروهی و انفرادی صنایع‌دستی نمی‌خورد، چون درصد سود تسهیلات برای هنرمندان صنایع‌دستی بالاست که با توجه به وضعیت وخیم فروش صنایع‌دستی و نبود درآمد، تولیدکننده‌ها را مقروض‌تر می‌کند و دیگر آنکه تبعیض صورت گرفته در تخصیص سقف وام برای مشاغل صنایع‌دستی آنها را از گرفتن این تسهیلات منصرف کرده است. براساس اظهارات فعالان صنایع‌دستی کشور، معاونت صنایع‌دستی همچنین به تولیدکنندگان و کارگاه‌هایی وام 2و 100میلیون تومانی با سود 12درصد را ارائه می‌کند که هنرمندان تولید‌کننده علاوه بر آنکه نام‌شان در فهرست بیمه است، کد اقتصادی هم داشته باشند. درحالی‌که به گفته آنها، باید از این معاونت پرسید کدام هنرمند تولید‌کننده صنایع‌دستی در کشور دارای کد اقتصادی است که چنین تصمیمی برای ارائه تسهیلات به آنها گرفته‌اند؟