۰ نفر

بازگشایی تدریجی مراکز گردشگری

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۱۰
کد خبر: 437702
بازگشایی تدریجی مراکز گردشگری

اعلام پروتکل بهداشتی مراکز گردشگری، خسارت زلزله به قلعه فلک‌الافلاک، درگذشت رئیس اسبق موزه ملی و بازگشایی تدریجی مراکز گردشگری از جمله خبرهای گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در این هفته همزمان با شیوع ویروس کرونا برخی از مراکز تفریحی و گردشگری پس از دوماه باز شدند نمونه آن طاق بستان در کرمانشاه بود که به دلیل داشتن فضای تاریخی و محوطه باز، امکان بازگشایی آن وجود داشت.

از آنجا که روند تدریجی بازگشایی تأسیسات گردشگری آغاز شده است، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی از تهیه دستورالعمل سفر هوشمند یعنی سفر همراه با سلامت خبر داد و گفت که قرار است از این به بعد طبق پروتکل اعلامی وزارت میراث فرهنگی موارد بهداشتی در هر یک از تأسیسات گردشگری و مکان‌هایی که امکان حضور گردشگر وجود دارد، رعایت شود تا مردم به صورت ایمن سفر کنند.

پس از اعلام تردد بین استانی تقریباً سفرهای ضروری مردم نیز آغاز شده است بنابراین باید بتوان برای این افراد شرایط سفر ایمن را فراهم کرد.

طبق پروتکل اعلام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، هر مسافر باید بداند که در هر یک از محوطه‌های راه‌آهن، قطار، فرودگاه، هواپیما، هتل، رستوران و … چه خدماتی باید دریافت کند و به چه صورت. از طرفی مدیران این تأسیسات نیز باید موارد اعلامی را رعایت کنند هرچند که بیشتر این موارد همان موارد بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت است.

خسارت زلزله به بناهای تاریخی لرستان

اگرچه زلزله تهران که شب گذشته رخ داد؛ خسارتی به بناهای تاریخی این شهر وارد نکرد اما زلزله‌ای که این هفته در استان لرستان آمد، موجب شد تا امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از وارد شدن خسارت به برخی از ابنیه تاریخی لرستان در پی وقوع زمین لرزه خبر دهد. او گفت: متأسفانه در اثر این زلزله برخی از ترک‌های موجود در دیواره این بنای ارزشمند که از قبل وجود داشت عمق بیشتری پیدا کرده استوی، گفت: بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه نسبتاً شدید در لرستان، بررسی‌های لازم برای تعیین خسارت ابنیه تاریخی لرستان صورت گرفت.

اشیای سفالی هزاره اول پیش از میلاد کشف و ضبط شدند

این هفته سردار امیر رحمت اللهی از کشف و ضبط اشیای تاریخی سفالی با قدمت هزاره اول پیش از میلاد و دوره اسلامی با تلاش نیروهای یگان استان گلستان خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گفت: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان گلستان به محض کسب اخبار به دست رسیده از دوستداران میراث‌فرهنگی مبنی بر خرید و فروش اشیای تاریخی در شهرستان بندر گز، تیمی مجرب از نیروهای حفاظت با هماهنگی مقام قضائی و عوامل انتظامی به محل موردنظر اعزام کرده و ضمن رعایت موازین شرعی و قانونی در بازرسی از منزل یکی از قاچاقچیان عتیقه، چهار قلم شیء تاریخی شامل سه عدد خمره و یک عدد کوزه سفالی کشف و ضبط کردند.

فعالان میراث فرهنگی، مسجد تاریخی را از تخریب نجات دادند

این هفته خبر رسید اهالی یک روستا در منطقه دشتیاری چابهار قصد داشتند «مسجد گزانی» را که می‌گفتند، سه نسل در آن نماز خوانده‌اند، تخریب کرده و به جای آن مسجد جدید بسازند. این مسجد از آنجا که سال‌ها پیش با مصالح قدیمی مانند خشت و گل ساخته شده، دیگر باب میل روستاییان نبود، آنها می‌خواستند مسجدی با بنایی از گچ و بلوک سیمانی داشته باشند.

اما برخی از اهالی روستا و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری وقتی متوجه این موضوع شدند، پی بردند که این مسجد در عین زیبایی دارای قدمت است، قدمتی که به گفته اهالی روستای گزانی به بیش از ۲۵۰ سال پیش می‌رسد. مسئولان مربوطه نیز پیگیر این ماجرا نشده بودند، بنابراین دوستداران میراث فرهنگی با انتشار تصاویر مسجد گزانی در شبکه‌های اجتماعی قدمی برای جلوگیری از تخریب بنای مسجد برداشتند. آنها تلاش کردند تا مردم روستا را از این تصمیم منصرف کنند حالا قرار است با همکاری همان روستاییان و مسئولان استان این مسجد تاریخی مرمت و پرونده ثبتی آن نیز تهیه شود.

پیش‌نویس ضوابط درجه‌بندی اقامتگاه‌های سنتی بررسی شد

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در جلسه کارگروه تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی اقامتگاه‌های سنتی که با حضور اعضای کارگروه برگزار شد، گفت: در صحبت‌های مرتبط باکیفیت خدمات گردشگری موضوعی با عنوان تهیه ضوابط و استانداردهای فنی و کیفیت داریم تا واحدهای گردشگری بتوانند بر اساس آن خودشان را درجه‌بندی کنند.

او افزود: تدوین این ضوابط موجب می‌شود مردم بدانند اگر در هتل سه یا چهار ستاره اقامت دارند، باید منتظر دریافت چه خدماتی باشند. همچنین زمانی که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درجه آن‌ها را تأیید کرده، مردم به اعتماد این وزارتخانه در آن مراکز اقامت می‌کنند. درجه‌بندی واحدها چون مبنای نرخ‌گذاری قرار می‌گیرد از این حیث نیز برای گردشگران مهم است، در این راستا ارتقای کیفیت خدمات گردشگری یکی از اولویت‌های معاونت گردشگری بوده، پس برای انجام این کار باید تعدادی شاخص آماده کنیم، این شاخص‌ها متأسفانه در طول سال‌های گذشته تعریف و تدوین نشده بود و خلأ وجود داشت.

درگذشت مدیر اسبق موزه ملی

این هفته خبر رسید که احمد تهرانی‌مقدم هفدهمین رئیس‌کل موزه ملی ایران و برادر ارشد شهیدان تهرانی‌مقدم درگذشت. تهرانی مقدم، متولد ۱۳۳۰ و دانش‌آموخته رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تهران بود که بعد از کاوش در محوطه عصر آهن پیشوای ورامین به عنوان سرپرست کاوش، مدیر موزه ملی ایران شد. وی در فاصله سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۵ به عنوان هفدهمین رئیس موزه ملی ایران، موزه دوران اسلامی را افتتاح و جشن پنجاه سالگی موزه ایران باستان را برگزار کرد.