۰ نفر

۲۳گام تا طلوع دوباره توریسم

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۴۵
کد خبر: 433402
۲۳گام تا طلوع دوباره توریسم

سازمان جهانی گردشگری با انتشار مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای بازار گردشگری خواستار حمایت فوری و جدی برای کمک به بخش گردشگری جهان شده است که براساس آن این بازار علاوه بر اینکه از چالش بی‌سابقه کووید- ۱۹ عبور کند به «رشد و پیشرفت» نیز دست یابد.

 این توصیه‌ها اولین نتایج به‌دست آمده از کمیته جهانی بحران گردشگری است که توسط سازمان جهانی گردشگری و نمایندگان سطح بالای سراسر بخش‌های گردشگری و سیستم گسترده سازمان ملل متحد تاسیس شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ کمیته بین‌المللی بحران گردشگری به منظور هدایت بخش گردشگری و ایجاد تقویت پایه‌های این حوزه و آینده پایدار در پاسخ به بحران کووید-۱۹ تشکیل شده است. این کمیته متشکل از نمایندگانی از کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری، اعضای وابسته، نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی، سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشورها و سازمان بین‌المللی دریایی است. همچنین حضور بخش‌های خصوصی مربوط به حوزه گردشگری همچون شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها، انجمن بین‌المللی خطوط هوایی، انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی و شورای مسافرت و جهانگردی منجر به ایجاد راهکارهای هماهنگ و موثر و اطمینان‌بخش اعضا شده است.

مهم‌ترین هدف کمیته جهانی بحران گردشگری پشتیبانی از بازار گردشگری و آمادگی برای قدرتمندتر و پایدارتر شدن این صنعت در جهان است. با توجه به اینکه هنوز تاثیر همه‌گیری کووید- 19 بر بازار گردشگری جهان مشخص نیست، فعالان عرصه بازار گردشگری جهان به‌منظور بازیابی رونق گردشگری، مشاغل و رشد اقتصادی به ارائه برنامه‌ها و طرح‌های کاربردی قابل اجرا اقدام کردند.

سازمان جهانی گردشگری از اوایل سال 2020 با پیام «با ماندن در خانه، می‌توانیم فردا سفر کنیم» و هشتگ  #T ravelTomorrow گردشگران و بخش توریسم سراسر جهان را دعوت به مقابله و مهار ویروس همه‌گیر کرونا کرده است. سازمان جهانی گردشگری ستون‌های اصلی این برنامه را با تعیین ارزش‌های اصلی گردشگری همچون شناخت فرهنگ‌های مختلف، تمرین همبستگی و احترام، حفاظت از محیط زیست، ادامه روند یادگیری، تقویت کار مناسب، توسعه و پایداری و ایجاد فرصت‌های جدید برای همه بنا نهاده است.

پیام فردا سفر کنیم که اکنون به یکی از موضوعات متداول جامعه جهانی در واکنش به بحران جاری تبدیل شده است تاثیر گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و مورد پذیرش بسیاری از کشورها، مقاصد گردشگری و شرکت‌های مرتبط با توریسم، شهرها، رسانه‌ها و افراد مختلف در سراسر جهان قرار گرفته است. کشورهایی همچون آلمان، مراکش، مغولستان، عمان و اروگوئه و همچنین شهرهایی همچون بوگوتا یا وین با تایید این پیام و تقویت صدای گردشگران در مقابل این چالش بی‌سابقه جهانی متحد شده‌اند. این سازمان همچنین با ایجاد یک پلت‌فرم دیجیتالی امکان پیوستن افراد، مشاغل و سازمان‌ها را به این ابتکار فراهم کرده است که در آن افراد با قرار دادن این پیام در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود، امضاهای الکترونیکی یا انتشار محتوای صوتی و تصویری مربوط به گردشگری و کووید-19 به پیشبرد اهداف این کمپین در جهت مهار کرونا اقدام می‌کنند. 

صنعت گردشگری که در طول تاریخ به‌عنوان عامل اصلی بهبود روابط بین‌الملل و برقراری صلح به اثبات رسیده است اکنون که در این مقطع رکود بی‌سابقه قرار گرفته است باید در ابتدا مراحل آماده‌سازی ساختن پایه‌های تاب‌آوری گردشگری در آینده را فراهم کند. کمیته جهانی بحران گردشگری به ریاست سازمان جهانی گردشگری در جهت حمایت از بازار گردشگری اقدام به ابتکار عمل در چارچوب توصیه‌هایی به‌منظور رفع این بحران با شعار «پاسخ ما باید سریع، منسجم و متحد باشد تا همه ما بتوانیم به زودی دوباره سفر کنیم و این عمل را با روشی ایمن، پایدار، بااحترام انجام دهیم و از شرایط بحران فعلی درس بگیریم»؛ ارائه کرده است. این کمیته توصیه‌هایی برای حمایت مالی و سیاسی بخش گردشگری به‌منظور بهبود و تقویت این بخش، کاهش تاثیر کرونا بر اشتغال و آسیب‌پذیرترین بخش‌های جامعه با هماهنگی سازمان‌های بین‌المللی ارائه کرده است.

همه‌گیری ویروس کرونا آسیب‌های جدی به تمامی بخش‌های اقتصادی جهان وارد کرده است و صنعت گردشگری و حمل‌و‌نقل سخت‌ترین و بیشترین ضربه و آسیب را دیده‌‌اند. توصیه‌های مطرح شده از سوی کمیته بین‌المللی بحران گردشگری به‌منظور حمایت از دولت‌ها، بخش خصوصی و جامعه بین‌المللی در جهت هدایت اضطراری اجتماعی و اقتصادی این بخش‌ها در برابر ویروس کووید- 19 انجام گرفته است. این توصیه‌ها به کشورها امکان اقدامات احتمالی و عملیاتی کردن برنامه‌ها در راستای بهبود بخش گردشگری، حفظ مشاغل و حمایت از شرکت‌های در معرض خطر می‌دهد. اصلی‌ترین اولویت کمیته بحران گردشگری، کاهش تاثیر کووید-19 در اشتغال و نقدینگی، محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد این صنعت و آمادگی برای بهبود و رشد پایدار دوباره بازار گردشگری در جهان است. این توصیه‌ها و سندهای ارائه شده با توجه به شناخت و بررسی موقعیت‌های متنوع کشورها و همچنین ماهیت در حال تحول بحران ناشی از کرونا احتمال تغییر و به‌روزرسانی دارد. دولت‌ها و بازیگران بخش خصوصی در حوزه گردشگری به‌منظور دستیابی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود در حوزه توریسم و کمک به کلیه کشورهای جهان برای رهایی از بحران کرونا، با عملی کردن توصیه‌های 23‌گانه کمیته بحران گردشگری می‌توانند اقدامات بهبودبخشی برای اکنون و ماه‌های چالش‌برانگیز پیش رو انجام دهند.

این توصیه 23 گانه به سه بخش اصلی «مدیریت بحران و کاهش اثرات»، «فراهم کردن ابزار محرک و تسریع‌کننده در جهت بهبود گردشگری» و «آماده‌سازی برای فردا» تقسیم می‌شود. باتوجه ‌به در معرض خطر بودن میلیون‌ها شغل به‌ویژه مشاغل زنان و جوانان و گروه‌های حاشیه‌ای گردشگری در بخش مدیریت بحران و کاهش اثرات آن باید از توصیه‌های کلیدی همچون حفظ شغل، حمایت از کارگران مستقل، تضمین نقدینگی، ارتقا و پیشرفت مهارت‌ها و بررسی مالیات‌ها، هزینه‌ها و مقررات مربوط به سفر و گردشگری بهره جست؛ زیرا این توصیه‌ها امکان کاهش رکود اقتصادی جهان را فراهم می‌کند. پس از مدیریت بحران و کاهش اثرات آن باید اقدامات محرک و تسریع‌دهنده بهبودی بازار گردشگری فراهم شود که این امر با تحقق توصیه‌هایی همچون ارائه محرک‌های مالی از جمله سیاست‌های مالیاتی مطلوب، برداشته شدن محدودیت‌های سفر بعد از پایان وضعیت اضطراری بهداشتی، ارتقای تسهیل ویزا، تقویت بازاریابی و اطمینان‌بخشی به مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر است.  علاوه بر این توصیه‌ها لازم است گردشگری در مرکز سیاست‌های بازیابی ملی و برنامه‌های عملیاتی قرار گیرد. با تاکید بر پتانسیل و توانایی خاص بازار گردشگری در جهت پیشبرد رشد محلی و ملی و توجه به تجربه‌های حاصل از بحران کنونی و منعطف بودن این بازار با استفاده از این توصیه‌ها می‌توان به آماده‌سازی برای رسیدن مجدد به توسعه پایدار در آینده دست یافت. این توصیه‌ها از دولت‌ها و بخش خصوصی می‌خواهد با ارائه برنامه‌های توسعه‌ای مناسب در حوزه گردشگری به مرحله آماده‌سازی رونق گردشگری برسند و از این فرصت‌ برای انتقال به اقتصاد مدور استفاده کنند.

 

19