۰ نفر

میهمانان ناخوانده با سوغات کرونا

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 423413
میهمانان ناخوانده با سوغات کرونا

«طبیب از دیدن بیمار می‌ترسد» این جمله شاید بتواند اندکی توصیف‌کننده وضعیت دشوار بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های استان‌هایی باشد که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند؛ متأسفانه هر روز نقشه رصد کرونا در ایران رنگ عوض می‌کند؛ دیگر وضعیت هیچ استانی سفید نیست و استان‌های زرد هم دارند قرمز می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، قرنطینه بموقع کانون‌های اولیه بحران این حسن را داشت که از فشار همزمان و سریع بر مراکز درمانی و بهداشتی سراسر کشور جلوگیری می‌شد. آن موقع یک استان می‌توانست به استان دیگر امداد‌رسانی کند، اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاده و هنوز هم مسئولان در انجام و الزام قرنطینه سخت گیرانه به اجماع نرسیده‌اند. در این میان از استان‌های شمالی و مرکزی خبر می‌رسد که مراکز درمانی دیگر ظرفیت ندارند، کادر درمانی خسته و فرسوده شده، قربانیان کرونا در بخش پزشکی رو به افزایش است، امکانات اولیه از قبیل ماسک و مواد ضد عفونی و پوشش‌های بیمارستانی یا نیست یا اندک است و...

اعتماد مردم مهم است

شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با گسترش ویروس کرونا در استان مازندران در حال حاضر ظرفیت پزشکی در استان به حد اشباع رسیده و حتی با کمبود پزشک، پرستار، بهیار و دیگر نیروی درمانی مواجه هستیم. کادر درمانی استان به‌عنوان پیشقراولان مبارزه با کرونا از جان مایه گذاشته و می‌گویند کمبود نیروی انسانی را می‌توانیم با عشق به مردم و کار بیشتر جبران کنیم اما در حال حاضر آنچه بیشتر کادر درمان استان مازندران را نگران کرده است کمبود دارو و تجهیزات و شاید ازهمه مهمتر کمبود لباس محافظ، ماسک و دستکش حتی برای پرسنل بیمارستان‌هاست این کمبودها در حالی هر روز پررنگ‌تر می‌شود که مسئولان هر روز از ضبط و کشف مقادیر زیادی دستکش، ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده خبر می‌دهند ولی واقعیت این است که کمبودی را که کادر درمانی و مردم در این زمینه لمس می‌کنند و با آن روبه‌رو هستند به هیچ وجه با آمار ارائه شده از سوی مسئولان همخوانی ندارد!

این نماینده مجلس می‌افزاید: «مردم می‌خواهند بدانند این اقلام کشف شده سرنوشت شان چیست؟ این روزها تهیه حتی یکی دو عدد ماسک و یک بطری ضد عفونی‌کننده به دغدغه مردم استان و از همه رنج آور‌تر به مطالبه این مردم ازنمایندگان خود در مجلس تبدیل شده است؛ باور دارم که اگر می‌خواهیم مردم به حرف مسئولان گوش بدهند و برای قطع زنجیره ویروس کرونا همدل شوند باید با صداقت به مردم آماری را بگوییم که آن را لمس می‌کنند.

ویلاداران حالا دردسر شده‌اند

مردم مازندران اکنون بیش از سایر استان‌ها از افراد غیربومی، گردشگران و ویلادارانی که برای تفریح به استان می‌آیند، دلگیرند. وضعیت کرونایی این استان تا هفته گذشته سفید بود و اکنون قرمز شده است. عامل آن هم طبق نظر مسئولان وزارت بهداشت، گردشگران هستند. در استان مازندران 300 هزار ویلا وجود دارد و یک و نیم میلیون نفر از جمعیت این استان هم خارج از استان زندگی می‌کنند ولی یک محل سکونت هم در داخل استان دارند. نزدیکی مازندران به تهران هم باعث شد بیش از سایر استان‌ها محل تردد غیربومی‌ها باشد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران و در واکنش به خبر لغو ممنوعیت ورود در جاده‌های مازندران گفت: ایستگاه‌های بازرسی سلامت به‌ قوت خود باقی است و عملیات تب سنجی و ارزیابی بیماری کرونا در محورهای ورودی استان انجام می‌شود.وی اظهار داشت: این مسأله به معنای عدم ارزیابی کرونایی نیست.

وی تأکید کرد: تمامی تیم‌های پزشکی، درمانی و انتظامی استان در جاده‌های ورودی مازندران مستقر بوده و به ارزیابی رانندگان و همراهان آنان می‌پردازند.

اولویت ما سلامت مردم استان بوده و نمی‌توان در این زمینه تدابیر پزشکی و بهداشتی را کاهش داد.

 وی با اشاره به اینکه مردم استان‌های دیگر و مسافران و گردشگران باید نسبت به وضعیت سلامت مازندران و خود مسئولیت پذیر باشند، گفت: لغو ممنوعیت به معنای اجازه ورود آزادانه و بدون نظارت به مازندران نیست.

 وی از مردم خواست تا در شرایط کنونی به استان مازندران سفر نکنند و با در خانه ماندن امنیت و سلامت خود و خانواده خود را تضمین کنند.

وی بار دیگر بر ارزیابی شرایط جسمی و فیزیکی سرنشینان خودروهای ورودی به استان اشاره کرد و گفت: در صورت مشاهده علائم مشکوک ویروس کرونا خودروی مذکور توقیف خواهد شد و فرد مذکور برای ۱۴ روز در قرنطینه قرار می‌گیرد.وی با بیان اینکه برای سلامت مردم مازندران نمی‌توان ریسک کرد، گفت: حتی موارد کمتر مشکوک نیز توسط تیم پزشکی مورد قرنطینه قرار خواهند گرفت.

هشدار به زردها

تجربه استان‌هایی که اکنون در وضعیت قرمز قرار دارند و به کانون کرونا تبدیل شده‌اند می‌تواند هشداری به استان‌هایی باشد که هنوز در وضعیت زرد به سر می‌برند. دکتر حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان  با اشاره به اینکه به‌دنبال شیوع ویروس کرونا تمام پروازهای داخلی و خارجی استان از چند هفته قبل تحت کنترل قرار گرفته؛ گفت: کنترل‌ها با شیوع این ویروس بیشتر شده، تمامی مسافرهای هوایی، ریلی و کشتی‌های باربری و لنج‌ها به‌همراه تمامی خدمه‌ها تحت غربالگری قرار می‌گیرند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با بیان اینکه 8 پایگاه سلامت در 8 قسمت ورودی استان مستقر کرده‌ایم، افزود: در این پایگاه‌ها مسافران غربالگری می‌شوند و در صورت مشکوک بودن به ویروس کرونا به مراکز درمانی فرستاده می‌شوند؛ در صورتی که تمایلی به درمان در مراکز درمانی شهر ما نداشته باشند به شهر خودشان برگردانده می‌شوند و نمی‌توانند وارد استان شوند.

دکتر فرشیدی درباره ممنوعیت ورود مسافر به استان هرمزگان نیز گفت: درخصوص این موضوع ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا تصمیم‌گیری می‌کند. در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما این است که هنوز شاهد ورود مسافر به استان هستیم. متأسفانه مردم هنوز این بیماری را جدی نگرفتند و کماکان از تعطیلات پیش آمده برای گردش و تفریح استفاده می‌کنند در حالی که تأکید براین است که همه در منزل خود بمانند و ترددهایشان را در شهر و خیابان‌ها کم کنند.

دکترعلی اکبری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان فارس  با اشاره به اینکه به استانداری اعلام کردیم که با توجه به شیوع بیماری کرونا به تمامی دستگاه‌های استان توصیه کنند تا به مسافران و گردشگران خدماتی ارائه ندهند، افزود: با هماهنگی‌هایی که با همکارانمان در اداره میراث فرهنگی استان داشتیم از آنها درخواست کردیم تا به هتل‌ها توصیه کنند مسافر قبول نکنند و جهت بازدید از نقاط دیدنی استان از ارائه خدمات به مسافران خودداری کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان فارس با تأکید بر اینکه از عموم مردم می‌خواهیم تا از سفر غیر ضروری به این استان بپرهیزند، ادامه داد: البته این بیماری در استان تحت کنترل است و خوشبختانه با همکاری مردم استان مشکل خاصی وجود ندارد. فقط تأکید می‌کنیم همه اقدامات بهداشتی را رعایت کنند زیرا تنها حلقه انتقال این بیماری رعایت نکردن نکات بهداشتی و ترددهای غیرضروری در خیابان‌ها و شهرهاست.دکتر اکبری روند این بیماری در استان را صعودی عنوان کرد اما این اطمینان را نیز داد که این بیماری تحت کنترل است و نیازی به بستن ورودی شهر و حتی غربالگری مسافران نمی‌باشد.

دکتر ابراهیم سلمانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد  با بیان اینکه شهر یزد هنوز قرنطینه نشده؛ افزود: ورودی و خروجی شهر بشدت کنترل می‌شود ودر صورتی که مسافری که قصد ورود به یزد را دارد مشکوک به بیماری کرونا باشد قرنطینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم مانع ورود مسافران به استان شویم، اظهار داشت: برخی از مسافران به خانه اقوام می‌آیند و برخی دیگر ممکن است خود منزلی در یزد داشته باشند، بنابراین نمی‌توانیم مانع ورودشان به استان شویم.دکتر سلمانی با اشاره به اقامت مسافران در هتل‌ها نیز گفت: تمامی هتل‌ها بسته شده و مسافر و گردشگری را قبول نمی‌کنند. از سوی دیگر اقامتگاه‌های غیررسمی هم تعطیل شدند و خدماتی به مسافران ارائه نخواهند داد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با تأکید براینکه ورودی شهر با کمک همکاران هلال احمر کنترل می‌شود، تصریح کرد: پایانه و راه‌آهن شهر هم تحت کنترل قرار دارد و به نوعی محدودیت تردد در شهر اعمال می‌شود.

در استان یزد نیز داروخانه‌های این استان همچنان با کمبود ماسک؛ ژل ضدعفونی‌کننده و دستکش یک بار مصرف مواجهند.