۰ نفر

سفر پر خطر

۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۳۴
کد خبر: 422756
سفر پر خطر

کشور به یک قرنطینه خودجوش و خودبه‌خودی در حوزه سفر تبدیل شده است. اگرچه وزارت میراث‌فرهنگی و مشخصا معاونت گردشگری آن وزارتخانه، مدیریت مقابله با بیماری کرونا در بخش گردشگری و ورزش را عهده‌دار شده، هنوز یک بخشنامه در موضوع توقف سفر و حتی ملغی‌شدن آن تا رسیدن به شرایط پایدار و کاهش شیب ابتلا به کرونا در کشور منتشر نکرده است، اما شدت شیوع کرونا در کشور به اندازه‌ای است که مدیران استانی کشور، فعالان صنعت گردشگری، شرکت‌های خدمات مسافرتی و هتل‌ها را در استان‌های مختلف کشور ناگزیر به مسدودکردن مسیر سفر برای جلوگیری از جابه‌جایی بیشتر ویروس کرونا در کشور کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، همین دیروز کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور از جدی نگرفتن شیوع کرونا در کشور توسط بخشی از مردم که همچنان و با وجود اخطارهای مداوم در ارتباط با توقف سفر، راهی جاده‌ها و استان‌های مختلف کشور می‌شوند به شدت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مخاطره‌آمیزبودن سفرها برای بخشی از مردم هنوز جا نیفتاده و آنها با استفاده از تعطیلی مدارس اقدام به سفر می‌کنند.

سفر نکنید

جدی گرفته‌نشدن ممنوعیت سفر از سوی برخی شهروندان و خانوارهای ایرانی، درست  در شرایطی که مهم‌ترین عامل انتشار کرونا در کشور، سفر به شهرهای مختلف است، سرانجام پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی را ناچار به اعمال محدودیت تردد در جاده‌های شمالی کرد و رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا به ایسنا گفت که محدودیت تردد برای برخی خودروها در محورهای ورودی به استان گیلان و مازندران اعمال شده است.

سرهنگ نادر رحمانی اعلام کرد: برابر تصمیمات اتخاذ شده و با هماهنگی استانداری، محدودیت تردد در محورهای ورودی 2 استان گیلان و مازندران اعمال شده و براین اساس، تنها خودروهای دارای پلاک همان استان اجازه ورود به شهر را دارند.

به گفته او، تا اطلاع ثانوی از ورود خودروهای با پلاک شهرهای دیگر به2 استان گیلان و مازندران جلوگیری می‌شود.

پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز از شهروندان خواست که از انجام سفر و ترددهای غیرضروری در سراسر کشور خودداری کنند و تعطیلات را فرصتی برای سفر تلقی نکنند. درحالی‌که تمامی بخش‌های مقابله با کرونا در کشور از مردم می‌خواهند سفر را تا اطلاع ثانوی از برنامه زندگی خود حذف و به جای آن خانه را به‌عنوان امن‌ترین نقطه تا پایان شیوع کرونا در کشور جایگزین سفر کنند، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که مسئول تصمیم‌گیری در ستاد ملی مقابله با کرونا در حوزه گردشگری و ورزش شده است، در جلسه‌ روز پنجشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا، حتی با تعطیل‌شدن هتل‌ها نیز مخالفت کرده و هتل‌ها را فرصتی برای طی‌کردن دوران نقاهت بیماران کرونا اعلام کرده است. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه با پیشنهاد تعطیل‌شدن هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور مخالفت کرده و تنها پذیرفته است که مراکز اقامتی بدون مجوز در روند مقابله با کرونا تعطیل شوند. مونسان در این جلسه با پیشنهاد تعطیل‌شدن مراکز اقامتی و هتل‌ها با هدف جلوگیری از سفر مردم در پی تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و دورکاری کارمندان گفته است: هتل‌ها می‌توانند به مرکزی برای سپری کردن دوران نقاهت بیماران کرونا تبدیل شوند و به جای آنها باید مراکز اقامتی غیرمجاز، زائرسراها، مهمانسراها و اماکنی که وزارت میراث فرهنگی نظارتی بر آنها ندارد تعطیل شوند.

قرنطینه خودجوش

در سایه کم کاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اعلام نکردن ممنوعیت مطلق سفر در کشور، استان‌های ایران خود دست به‌کار شدند و وضعیت قرنطینه گردشگری را به اجرا درآوردند.

در نخستین تصمیم‌گیری، مسیرهای ورودی به استان مازندران مسدود شد و شورای اطلاع‌رسانی استان مازندران از مسافران و گردشگران خواست فعلا به مازندران سفر نکنند.

براساس اعلام این شورا، هم‌اکنون نیز نیروهای انتظامی و سپاه در ورودی‌های جاده کندوان، هراز و فیروزکوه مستقر شده‌اند تا از ورود مسافران به این استان جلوگیری کنند. تنها خودروهایی که قادر به عبور از مرز قرنطینه استان مازندران هستند، خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی است.

رصد دوربین‌های جاده‌ای استان‌های مازندران و گیلان  نیز مشخص کرد که تمامی جاده‌های این دو استان تا ساعت 15روز گذشته خالی از تردد و کاملا پاک بودند. با وجود این در مسیر استان مازندران، برخی مسافران تعطیلات را بهانه خوبی برای سفر در شرایط قرمز کرونایی کشور دانسته‌اند با نادیده گرفتن از ممنوعیت تردد در مسیر مازندران راهی سفر به شمال شده‌اند. همین عامل باعث شد که حجم زیادی از خودروها در مسیر جاده هراز در ورودی امامزاده قاسم متوقف شوند و ترافیک شدیدی در‌این محور ایجاد شود. پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است که این خودروها امکان ورود به استان مازندران را ندارند و باید به خانه بازگردند.

کرونا حتی کیش را هم به این نتیجه رساند که شرایط فورس‌ماژور در گردشگری اعلام و هتل‌ها را ناگزیر از نپذیرفتن مسافران و گردشگران کند.

در هرمزگان نیز سعید ناجی، رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان به ایرنا اعلام کرد، حتی ثبت‌نام و پذیرش مهمانان نوروزی برای اسکان در مدارس این استان لغو شده است.

هم‌اکنون علاوه بر استان‌های شمالی واقع در نوار سبز، یعنی گیلان و مازندران و گلستان، استان‌های شیراز، اصفهان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، ایلام، همدان و خراسان‌رضوی نیز به گفته مقامات مسئول استانی آنها در مقابله با کرونا، استان‌های سفر ممنوع شده‌اند و مسافران این مقاصد باید بدانند که هیچ خدماتی به آنها در استان‌های ممنوعه برای سفر ارائه نخواهد شد. این استان‌ها همچنین درهای خود را به روی گردشگران و مسافران نوروزی تا پایان شیوع کرونا در کشور بسته‌اند و به رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که پذیرای هیچ‌یک از مسافران نوروزی نخواهند بود و علاقه‌مندان به سفر باید تا پایان اپیدمی کرونا در خانه‌هایشان بمانند.

سفر، مهم‌ترین عامل انتشار وسیع کرونا در کشور بود و به همین دلیل مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور درخواست کرده‌اند به‌منظور تلاش برای پایان‌دادن به اپیدمی کرونا در کشور سفر از برنامه‌ریزی‌های خانواده‌های ایرانی حذف شود تا ویروس کرونا سوار بر عامل سفر نتواند کشور را به تسخیر درآورد و تمامی ایران را تبدیل به نقطه قرمز در نقشه جهانی کرونا کند.