۰ نفر

خط قرمز کرونا روی مهمان‌نوازی یزدی‌ها

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۲۰
کد خبر: 421935
خط قرمز کرونا روی مهمان‌نوازی یزدی‌ها

شهر جهانی یزد هر سال از اوایل اسفندماه شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بود، گردشگرانی که خاطره‌ای خوش از مهمان‌نوازی مردم این دیار دارند اما امسال ویروس چینی عامل سنت‌شکنی شد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، یزد به واسطه اقلیم ویژه‌ای که دارد هر سال تقریباً یک ماه زودتر از سایر نقاط کشور به استقبال بهار می‌رود و دمای مطلوب، زیبایی‌های طبیعت، شهر خشتی و صدها جاذبه دیگر یزدی‌ها را زودتر از مردم سایر نقاط کشور به استقبال مهمانان و گردشگران بهار می‌فرستد.

حضور گردشگران در نخستین شهر خشتی جهان، یزدی‌ها را مردمانی مهمان‌نواز بار آورده و مردم‌داری و روی گشاده آنها همیشه خاطره‌ای خوش برای گردشگران به همراه داشته است.

رسانه‌های استان، هتل‌ها، فعالان حوزه گردشگری و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری هر سال از نیمه‌های بهمن کار معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یزد را آغاز می‌کردند و از دهه دوم اسفندماه تقریباً همه نقاط یزد مملو از گردشگرانی بود که هوای خوب اسفندماه را برای سفر به این دیار انتخاب کرده بودند.

به یزد سفر نکنید

امسال اما مهمان ناخوانده چینی سنت چندصد ساله یزدی‌ها را شکست و خطی قرمزی بر ادب مهمان‌نوازی آنها کشید، یزدی‌هایی که هر سال مردم را از سراسر جهان و ایران اسلامی به دیار خود فرا می‌خواندند امسال به واسطه حضور این مهمان ناخوانده می‌گویند؛ به یزد سفر نکنید.

ویروس کرونا که بی‌مهابا سلامتی مردم را نشانه گرفته، در کشور ما به سرعت و در زمانی کمتر از ۱۰ روز در سراسر کشور منتشر شد و عامل این انتشار سفر بود.

مردمانی که از کانون شیوع این بیماری به سایر نقاط کشور سفر کردند، ناخواسته و ندانسته این ویروس را به تمام نقاط کشور انتقال دادند و کرونا دور ایران را طی ۱۰ روز سفر کرد.

بر اساس آمارها و نمودارهای سازمان بهداشت جهانی، این ویروس تا نیمه تعطیلات نوروز به اوج خود می‌رسد و به تدریج از شدت آن کاسته می‌شود و امید می‌رود تا اوایل اردیبهشت بار سفر از ایران بربندد.

پیش‌بینی زمان اوج ویروس کرونا با پیک سفرهای یزد همزمان است

نکته نگران‌کننده در این نمودارها این است که دقیقاً زمان اوج ویروس کرونا، زمان پیک سفر به استان یزد است و به نظر می‌رسد عدم مدیریت این سفرها، خاطره‌ای ناخوشایند هم برای مردم یزد و هم برای مهمانان آن بر جای گذارد.

این نگرانی تا آنجا پیش رفته که هتل‌های یزد در اقدامی خودجوش اقدام به تعطیل کردند و پس از دو روز، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد، تعطیلی این واحدها را الزامی اعلام کرد.

رئیس جامعه هتل‌داران استان یزد در این زمینه  گفت: هتل‌های یزد به دلیل شیوع بیماری کرونا به طور خودجوش و خودخواسته و بدون دریافت هیچ دستورالعمل خاصی از سوی نهادها و ادارات دولتی، اقدام به تعطیلی کردند.

سید امیرناصر طباطبایی عنوان کرد: در این اقدام حتی واحدهای بوم گردی نیز تعطیل و از پذیرش مهمان خودداری کرده‌اند.

تعطیلی هتل‌های یزد و تصمیم‌گیری برای پذیرش مهمانان نوروزی

وی عنوان کرد: هتل‌ها فعلاً در یک بازه زمانی یک هفته‌ای تعطیل هستند و نسبت به تعطیلی یا دایری آنها بعد از یک هفته و در ایام نوروز نیز مجدداً تصمیم‌گیری خواهد شد.

طباطبایی بیان کرد: البته آمار مسافران به دلیل شیوع کرونا به شدت کاهش یافته اما رزروی‌ها این ایام نیز تنها با هدف حفظ سلامت مردم لغو شده است.

وی ادامه داد: در زمان تعطیلی هتل‌ها، کار ضدعفونی آنها با دقت انجام می‌شود و امیدواریم شرایط به نحوی تغییر کند که بتوانیم میزبان گردشگران از سایر نقاط کشور در استان یزد باشیم.

گرچه کاهش مسافران و لغو سفر بسیاری از گردشگران لطمات و آسیب‌های اقتصادی به استان یزد به ویژه برای فعالان حوزه گردشگری به دنبال دارد اما در شرایط ویژه کنونی، آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، حفظ سلامت مردم است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد نیز در این باره  گفت: در شرایط فعلی متأسفانه اشتیاقی به تشویق مردم برای سفر به استان یزد به ویژه شهر جهانی یزد نداریم.

امسال رغبتی به تشویق گردشگران برای سفر به یزد نداریم

حمیدرضا قمی بیان کرد: هر سال در ایام عید نوروز، رغبت برای سفر به یزد بسیار است اما اکنون در شرایط موجود، حفظ سلامت مردم برای ما اهمیت بیشتری دارد زیرا شرایط به نحوی است که آسیب‌پذیری مردم بالاست.

وی با بیان اینکه می‌دانیم این روال، بحران اقتصادی در حوزه گردشگری یزد ایجاد می‌کند اما سلامت مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

قمی تاکید کرد: تقویت صنعت گردشگری همواره از اولویت‌های ما بوده اما به هر ترتیب اکنون شرایط متفاوت است و ما نیز امیدواریم به سرعت شاهد تغییر وضعیت فعلی باشیم.

البته این ویروس چینی در ابتدا از سوی مردم جدی گرفته نشد و سفرهای بسیاری به یزد صورت گرفت تا جایی که منشأ چند مورد ابتلاء به کرونا در یزد حاصل مهمان‌داری یزدی‌ها بود اما با افزایش روند ابتلاء به کرونا، مسئولان خود دست به کار شدند و تدابیری اندیشیدند تا از این رهگذر بتوانند بخشی از این سفرها را مدیریت کنند.

یکی از این اقدامات، ایجاد ایستگاه‌های تست تب در راه آهن و پایانه حمل بار و مسافر یزد بود که البته این اقدام چندان جدی گرفته نشد زیرا الزامی برای مراجعه مسافران به نیروهای مستقر هلال احمر برای تست تب وجود ندارد و مسافران در صورت تمایل می‌توانند مراجعه کنند.

قرنطینه ۱۴ روزه مسافران مشکوک به کرونا

اما به نظر می‌رسد راه‌اندازی ایستگاه‌های قرنطینه و بازرسی در ورودی‌های استان به شکل جدی‌تری ورود مسافران را بررسی کرده و مانع ورود مسافران مشکوک می‌شود.

به دستور ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، ایستگاه‌های قرنطینه در ورودی‌های استان راه‌اندازی شده و در صورت مشاهده مورد مشکوک، فرد ۱۴ روز قرنطینه می‌شود.

این ستاد همچنین هم به مردم یزد و هم به مردمی که قصد سفر به استان یزد را دارند توصیه کرده تا از سفر در این شرایط خودداری کنند تا شرایط برای مقابله با کرونا فراهم شود.