۰ نفر

تأثیر بیماری کرونا بر صنعت توریسم جهان

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۴
کد خبر: 421033
تأثیر بیماری کرونا بر صنعت توریسم جهان

در نوامبر 2002 یک بیماری ویروسی بنام سارس از چین شیوع پیدا کرد و طی مدت کوتاهی اغلب کشورهای جهان نیز با این ویروس آلوده شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، در آن زمان، همه کشورها محدودیت های سختی برای سفر به چین و ورود مسافر از چین، هنگ کنگ، تایوان و ویتنام اعمال کردند تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود. به همین دلیل صنعت توریسم برای مدتی دچار اختلال و افول شد. اما بعد از گذشت کمتر از یک سال و با ریشه کن شدن این بیماری، سفرهای متعدد از سراسر دنیا مجددا" از سر گرفته شد و رونق به صنعت توریسم بازگشت.

ویروس سارس در جولای 2003 با اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی ریشه کن شد. این بیماری بیش از 700 نفر را کشت و بیش از 8 هزار نفر را در 29 کشور دنیا آلوده کرد. اما شیوع آن به حدی نبود که بتواند پرواز ها یا رزرو هتل را در کشورهای مختلف توسط مسافرین کنسل کند.

در نتیجه ی شیوع بیماری سارس تعداد مسافران در سطح جهان حدود 9­­­­.4 میلیون کاهش پیدا کرد و در نتیجه باعث افت ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری در صنعت گردشگری شد. به‌گفته سخنگوی شورای جهانی سفر و گردشگری، بعد از ریشه کن شدن بیماری سارس حدود ۱۶ ماه طول کشید تا صنعت گردشگری چین به سطح قبل از بحران بازگردد.

نوعی دیگر از بیماری ویروسی با نام کرونا که در دسامبر 2019 از ووهان چین شیوع پیدا کرده، اکنون به دغدغه بزرگی برای کل مردم دنیا تبدیل شده است. این بیماری تا کنون و طی کمتر از سه ماه بیش از 70هزار نفر را آلوده کرده و حدود 2هزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده اند. ویروس کرونا نسبت به سارس قابلیت شیوع سریعتری دارد. از علائم اصلی این بیماری، تب بالا، سرفه و تنگی نفس شدید است. چین در حال انجام تحقیقات گسترده برای شناخت بهتر و درمان کرونا است ولی تا کنون واکسن، دارو و درمان خاصی برای این بیماری پیش بینی نشده است.

گرچه برای محاسبه خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری هنوز زود است، اما بهبود صنعت گردشگری به مدت زمان لازم برای مهار این ویروس بستگی دارد.

اخیرا" نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به آسیب‌های مختلف اقتصادی ویروس کرونا نوشته است: مادامی‌که پزشکان و دانشمندان مشغول مطالعه و بررسی هستند، اقتصاددانان نباید بیش از حد نگران باشند. واقعیت این است که نه آنفلوانزای مرغی در سال ۲۰۰۶ و نه آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ چشم‌انداز اقتصاد جهان را کاهش نداد.

اگرچه در حال حاضر شیوع این بیماری، در اغلب کشورهای دنیا باعث کاهش تعداد گردشگر و کنسل شدن تعدادی از پروازهایشان شد، باید در نظر داشت که قیمت پرواز و هتل نیز تا حدودی کاهش یافته و هنوز هم می توان با در نظر گرفتن تمام جوانب و اثرات کرونا، به راحتی به هر جای دنیا سفر کرد، حتی به کشورهایی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. اما بهتر است در هر حال و در هر جا که هستید تمام جوانب احتیاط را برای حفظ سلامتی تان رعایت نمایید.

همچنین در این شرایط و با توجه به اینکه فصل بهار و تعطیلات نوروز در راه است و خیلی از گردشگران از قبل اقدام به رزرو تور کرده اند، تا زمانی که آن تور از طرف کشور مقصد کنسل نشده باشد، می توان بدون هیچ مشکلی برنامه سفر را پیش گرفت. اگر هنوز تصمیم دارید که نوروز 99 سفری به نقطه جدیدی از ایران یا جهان داشته باشید می توانید برای رزرو تور، خرید بلیط هواپیما و یا رزرو هتل به سایتwww.trip.ir  مراجعه نمایید.