۰ نفر

چه کسی جریمه لغو سفرها را پس از تاریخ‌های اعلام شده بدهد؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۰۷
کد خبر: 421018
چه کسی جریمه لغو سفرها را پس از تاریخ‌های اعلام شده بدهد؟

یک فعال گردشگری گفت: پرداخت کامل جریمه کنسلی پروازها تنها تا زمانی است که ایرلاین خارجی اعلام کرده ولی گردشگر سفرش را برای بعد از آن تاریخ لغو می‌کند و درخواست برگشت کامل پولش را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آزاد احمدی مدیرعامل یکی از دفاتر خدمات مسافرتی که در حوزه ورودی و خروجی فعالیت می‌کند گفت: مشکلی که با ایرلاین‌ها داریم این است که هر کدام از آنها زمانی را برای لغو پروازها تعیین کرده‌اند که تنها در آن زمان بابت کنسلی جریمه ای دریافت نمی‌کنند. به عنوان مثال امارات تا ۱۴ اسفند جریمه نمی‌گیرد و یا ترکیش یا قطر که تا ۱۰ مارچ فرصت داده‌اند ولی اعلام کرده‌اند که برای بعد از آن تاریخ تصمیم گیری و در نهایت اعلام خواهد شد اما مسافر الان می‌خواهد برای ۲۱ مارچ پرواز و تورش را کنسل کند. با ایرلاین که صحبت می‌کنیم می‌گویند که زمان را مشخص کرده‌ایم اگر برای بعد از این تاریخ کنسلی انجام شود باید جریمه اش را بپردازید. مسافر هم بخش نامه‌ های وزارت راه و میراث فرهنگی را به ما نشان می‌دهد که گفته شده باید جریمه کنسلی از مسافر گرفته نشود.

احمدی بیان کرد: ما هم معتقدیم که باید به همدیگر در این شرایط کمک کنیم اما به یکباره اطلاع داده‌اند که باید جریمه ای از مردم گرفته نشود ولی نگفتند که ما از کجا هزینه کنسلی را که به مردم می‌دهیم؛ جبران کنیم. آیا مسئولان ایران قدرت دارند که به ایرلاین و یا هتل خارجی بگویند پیش پرداختی که ما مدتها قبل به آنها داده‌ایم را برگردانند؟

این فعال گردشگری گفت: ما باید طبق جریمه ای که در قراردادهاست هزینه لغو تور و پرواز را از مسافر بگیریم چون ایرلاین جریمه کنسلی تا یک تاریخ مشخصی از مسافر نمی‌گیرد برای بعد از آنکه تکلیفی مشخص نکرده است. ما از وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه می‌خواهیم تا کمک کنند نه به ما فشار بیاید و نه به مردم. بخشی از این جریمه کنسلی را هم مسافر بپردازد بخشی از این هزینه‌ها از عهده ما خارج است. مانند هزینه ویزا که دیگر برنمی گردد. برای مسافری از رم به بارسلون پرواز گرفته‌ایم اگر الان کنسل کنیم برای آن ایرلاین توجیهی ندارد چون می‌گوید ما مشکلی نداریم مسافر بیاید و از پرواز استفاده کند. پس باید جریمه کنسلی را پرداخت کنیم اما مسافر حاضر نیست این جریمه را بپردازد.

وی افزود: حاضریم برای همکاری را ملت ایران بخشی از هزینه‌ها را نگیریم ولی الان همه بار به دوش بخش خصوصی و آژانس داران افتاده است. شاید بهتر باشد که یا جریمه‌های کنسلی را کمتر کنند و یا اینکه اعلام کنند از این تورها برای زمان دیگری استفاده شود تا بتوانیم بخشی از این خسارت‌ها را جبران کنیم.

احمدی بیان کرد: از ماه آبان تورهای ورودی نیز لغو شده‌اند حتی تورهای گردشگری ورودی که تا اپریل ۲۰۲۱ رزرو کرده بودند نیز سفرشان را به ایران لغو کردند و یا در تعلیق نگه داشته‌اند.