۰ نفر

مقاصد؛ آلوده ، هتل‌ها؛ خالی و مسافران در راه

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲
کد خبر: 419789
مقاصد؛ آلوده ، هتل‌ها؛ خالی و مسافران در راه

وزارت بهداشت با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری مسئول تدبیراندیشی و اطلاع‌رسانی در ماجرای مقابله با کرونا‌ست. تمامی دستگاه‌های کشور نیز ملزم به رعایت تمهیداتی هستند که از سوی آن وزارتخانه به آنها اعلام می‌شود و در این میان، سفر تنها مقوله‌ای است که شخص وزیر بهداشت در مورد آن تنها یک جمله گفته است؛ «مردم درصورت امکان سفر نکنند».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این اظهارنظر در شرایطی صورت گرفته ‌که اکنون هزاران شرکت خدمات مسافرتی در کشور سرگردان مانده‌اند که بسته‌های گردشگری مربوط به کدام نقطه از کشور را به‌دلیل شیوع کرونا نباید به مسافران و گردشگران عرضه کنند. آنها می‌گویند وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید از وزارت بهداشت بخواهد که اعلام کند  سفر به کدام‌یک از شهرهای ایران به‌دلیل فراگیری کرونا در آنها ممنوع است. تا لحظه تنظیم این گزارش حتی پیگیری‌ها برای یافتن شهرهای ممنوعه ایران برای سفر بی‌نتیجه مانده ‌و از آنجا که سفر به‌عنوان مهم‌ترین عامل شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا حتی از سوی فعالان صنعت گردشگری ایران شناخته می‌شود، لازم است تا وزارت بهداشت فهرست شهرهای ممنوعه برای سفر را بدون ملاحظه در اختیار مردم قرار دهد تا ایرانی‌ها بدانند چرا نباید در شرایطی که کرونا به شهرهای کشور رسیده است، سفر کنند و مهم‌تر اینکه به کدام شهر‌ها نباید سفر کنند. اعلام فهرست شهرهای ممنوعه برای سفر البته باید همراه با اعلام شهرهای آلوده‌ای باشد که شهروندانشان نیز نباید به نقاط دیگر سفر کنند تا در برنامه مقابله با ویروس کرونا مردم بدانند درصورت سفر از شهرهای آلوده به دیگر نقاط کشور، احتمال انتقال و شیوع کرونا به شهرهای مصون‌مانده از ویروس افزایش می‌یابد.

دولت همین هفته و پس از شیوع کرونا در کشور اعلام کرد که مدارس، همایش‌ها، سالن‌های سینما و تجمعات با هدف مقابله با شیوع بیشتر کرونا تعطیل هستند. اما این تعطیلی بهانه‌ای برای شهروندان ایرانی فراهم کرده است تا به هر دلیل ازجمله تفریح یا حتی فرار از بیماری کرونا عزم سفر کنند و جاده‌های شمالی کشور از مبدأ شهرهای درگیر بیماری کرونا، مملو از مسافر و گردشگر شود. مهم‌ترین خطری که این وضعیت ایجاد می‌کند، احتمال انتقال بیماری از مبادی درگیر با کرونا به شهرهایی است که ابتلا به کرونا در آنها مشاهده نشده یا گستردگی این بیماری در آن مقاصد محدود است. از شمال کشور خبر می‌رسد که همزمان با تعطیل‌شدن مدارس، سیل مسافران به شهرهای شمالی به راه افتاده ؛ به طوری که کرونا حتی به برخی ‌شهرهای شمالی در گیلان و مازندران نیز رسیده است. شرایط اصفهان، شیراز و مشهد نیز علاوه بر شهرهای شمالی در ماجرای شیوع کرونا چندان مطلوب نیست و بدین‌ترتیب بهترین راه مقابله با شیوع گسترده‌تر کرونا در ایران به‌زعم برخی فعالان صنعت گردشگری کشور که مسئولیت اجتماعی را بر منافع مالی ناشی از فروش تورهای گردشگری و سفر ترجیح داده‌اند، در خانه ماندن و تعطیل سفر تا پایان بحران کرونا در کشور است.  کرونا یکی از مهم‌ترین چالش‌های جدی کشور است و به همین دلیل است که به گفته مدیران برخی شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور اعلام شهرهای ممنوعه برای خودداری از سفر از سوی وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت ضروری است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ماجرای اعلام شهرهای ممنوعه، توپ را به زمین وزارت بهداشت انداخته است و ولی تیموری، معاون گردشگری کشور همین دیروز به خبرگزاری مهر گفته ‌است که وزارت بهداشت تنها متولی اعلام اطلاعیه‌های مرتبط با موضوع کرونا‌ست. او همچنین از فعالان و مدیران تاسیسات گردشگری کشور خواسته است تا اطلاعیه‌های وزارت بهداشت را مبنای سفر قرار دهند.

براساس خبرهای منتشر‌شده در روزهای اخیر، استان‌های مازندران، قم، قزوین، همدان، گلستان، تهران و کرمانشاه و همچنین استان‌های گیلان، مرکزی، زنجان، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، همدان و اراک به نوعی با کرونا دست و پنجه نرم کرده‌اند.در این شرایط بهتر است ایرانی‌ها از سفر به این استان‌ها و سفر از استان‌های درگیر به شهرها و دیگر استان‌های کشور خودداری کنند تا شرایط برای مقابله با شیوع کرونا مساعد و این ویروس هر چه سریع‌تر کنترل شود. براساس آماری که عصر دیروز حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در اختیار گذاشته است، شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز با لغو سفرها بیشترین ضربه را به‌دلیل انتشار ویروس کرونا در کشور متحمل شده و می‌شوند. شیراز، مشهد و اصفهان 3 مقصد مهم گردشگری سیاحتی و زیارتی ایران هستند که سفر به آنها به‌دلیل شیوع کرونا در کشور تاکنون متوقف شده و حتی براساس آمار دیگری که شرکت‌های خدمات گردشگری در اختیار قرار داده‌اند، مهم‌ترین هتل شهر قم تا دیروز تنها میزبان یک مسافر بوده و از میان انبوه هتل‌های شهر مشهد نیز 90درصد آنها خالی از مسافر و گردشگر شده‌اند. هتل عباسی اصفهان به‌عنوان یکی از مشهورترین هتل‌های ایران نیز با حجم بالای اتاق‌های خالی مواجه شده است. در این شرایط اما فعالان صنعت گردشگری براساس مسئولیت اجتماعی خود همچنان از وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت خواسته‌اند نام شهرهای ممنوعه برای سفر را اعلام کنند تا تکلیف آنها با مسافران این مقاصد روشن شود و مردم بدانند که به کدام شهرهای کشور نمی‌توانند در شرایط بحران کرونا در کشور سفر کنند.

سفر نکنید

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  از مردم و گردشگران خواسته است از حضور در اماکن و مقاصد گردشگری و زیارتی و هر نقطه‌ای که اجتماعات زیاد در آنها شکل می‌گیرد، خودداری کنند تا با این اقدام از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور جلوگیری شود. تاکنون 60درصد از تورهای سفر در کشور کنسل شده، پروازهای مسافرتی کاهش یافته و حتی حرکت برخی قطارها نیز به‌دلیل هراس از شیوع بیشتر کرونا در کشور و همکاری در مقابله با گسترش این ویروس در ایران متوقف شده است. مشکل اصلی حالا با سرنشینان خودروهایی است که همراه با خانواده شرایط بحرانی کرونا در کشور را نادیده گرفته و با استفاده از تعطیلات، عزم سفر به نقاط مختلف کشور کرده‌اند. غافل از آنکه ممکن است خود ناقل بیماری به مقاصد سفر باشند و حتی سلامت‌شان با سفر به شهرهایی که احتمال شیوع ابتلا به کرونا در آنها بالا‌ست، به خطر بیفتد. کارشناسان سفر و فعالان گردشگری در کشور تنها راه چاره برای علاقه‌مندان به سفر را در بحران سلامت ایجاد شده با انتشار کرونا در کشور «ماندن در خانه» اعلام کرده‌اند.