۰ نفر

زیبایی‌های سحرانگیز تاریک‌دره همدان +عکس

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۴۹
کد خبر: 418356
زیبایی‌های سحرانگیز تاریک‌دره همدان +عکس

پیست «تاریک‌دره» همدان پس از پیست‌های شمشک و دیزین منحصربه‌فردترین پیست اسکی کشور است که این روزها مسیر منتهی به آن بازگشایی‌شده و حضور گردشگران زمستانی را انتظار می‌کشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، استان همدان به لحاظ بهره‌مندی از پتانسیل‌های گردشگری و توریستی حرف زیادی برای گفتن دارد، چراکه با داشتن بیش از یک هزار و ۸۰۰ جاذبه تاریخی و فرهنگی به‌عنوان یکی از ۵ استان گردشگری کشور شناخته‌شده و برگزاری برنامه‌های متعدد بین‌المللی در زمینه گردشگری نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد.

طبیعت منحصربه‌فرد و آب‌وهوای مطبوع همدان به‌گونه‌ای است که در نیمه اول سال حتی اگر تبلیغ چندانی هم برای جذب گردشگر به این استان صورت نگیرد، شاهد حضور گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی در همدان هستیم و نشاط حاصل از تردد گردشگران در خیابان‌های همدان قابل حس است.

ناشناخته ماندن ظرفیت‌های گردشگری زمستانی

سال که وارد نیمه دوم و فصل پاییز و زمستان می‌شود به دلایل متعدد که شاید یکی از آن‌ها را بتوان ناشناخته ماندن ظرفیت‌های گردشگری زمستانی به‌خصوص گردشگری ورزشی همدان عنوان کرد، به‌مراتب شمار گردشگران در همدان کاهش می‌یابد درحالی‌که همدان به همان اندازه که در نیمه اول سال برای هر مسافر و گردشگری جذابیت دارد در نیمه دوم سال نیز مملو از ظرفیت‌های گردشگرپذیر است.

1885073

راه دوری نمی‌رویم و تنها در یک محور گردشگری و آن‌هم کوچه‌باغ‌های عباس‌آباد و منطقه توریستی گنج‌نامه که به پیست اسکی تاریک دره منتهی می‌شود به این تأیید می‌رسیم که اگر ظرفیت‌های گردشگری همدان شناسانده شوند شاید بتوان همدان را قطب گردشگری زمستانی کرد.

گردشگری ورزشی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم است که روز به روز بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود

کارشناس گردشگری استان همدان در همین خصوص بابیان اینکه امروزه صنعت گردشگری در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش است، گفت: در این میان گردشگری ورزشی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم است که روزبه‌روز بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود.

لیلا غفاری با بیان اینکه گردشگری ورزشی فرصتی برای رونق اقتصادی کشور است کما اینکه در بسیاری از کشورهای جهان درآمدهای آن‌چنانی از این منظر کسب می‌شود، گفت: کشورهای مختلف دنیا سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای گسترش صنعت توریسم ورزشی انجام می‌دهند که البته ایران نیز در این خصوص قدم‌هایی برداشته است.

غفاری با تأکید بر اینکه ایران با داشتن طبیعت زمستانی و توجه به ظرفیت‌های متعدد در استان‌های مختلف می‌تواند خود را به یکی از قطب‌های گردشگری ورزشی در منطقه تبدیل کند، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور که در فصل زمستان اکثر شهرهای غربی کشور با ریزش برف همراه هستند می‌توان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را جذب زیبایی‌های زمستان و ورزش‌های زمستانی کرد.

این کارشناس گردشگری استان همدان به ظرفیت‌های دیار هگمتانه در فصل زمستان نیز اشاره کرد و ادامه داد: استان همدان نیز با آب و هوایی کوهستانی و بهره‌مندی از کوهستان الوند و پیست بین‌المللی تاریک دره یکی از ظرفیت‌های مهم برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در فصل زمستان است که باید از این ظرفیت عظیم برای جذب گردشگر بهره ببرد.

فاصله ۱۰ کیلومتری پیست تاریک دره با شهر همدان

در راستای معرفی بیشتر این ظرفیت گردشگری زمستانی همدان باید عنوان کرد که یکی از پتانسیل‌های بی‌نظیر شهر همدان در فصل زمستان پیست تاریک دره است؛ این پیست در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه در شهر همدان و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرارگرفته و سومین پیست مطرح کشور و پس از پیست‌های شمشک و دیزین به‌عنوان منحصربه‌فردترین پیست اسکی در تمام کشور مطرح است.

3237048

این پیست با یک‌هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله سیژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و یک هزار و ۶۰۰ متر طول خط، فعال‌شده و با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به ۵۰ هکتار رسیده است.

در کنار این پیست ساختمان دوطبقه شامل آشیانه برف‌کوب این مجموعه با زیربنای ۳۰۰ متر و سرویس بهداشتی، دفتر هیئت، سالن اجتماعات، انبار، وسایل اسکی و موتورخانه و اتاق کنترل خط دستگاه‌ها تله سیژ قرار دارد و با توجه به وجود این امکانات و تجهیزات پیشرفته به‌عنوان یکی از پیست‌های منحصربه‌فرد کشور محسوب می‌شود.

طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا همدان به قطب گردشگری زمستانی تبدیل شود، اما گاهی تدابیر به نتیجه مثبت ختم نشده و گاهی نیز شاهد موفقیت‌هایی در این خصوص بوده‌ایم.

بازگشایی پیست «تاریک دره» همدان

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به بازگشایی پیست «تاریک دره» همدان اظهار کرد: در راستای معرفی پیست تاریک دره همدان تلاش‌هایی انجام‌شده و امسال با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و انعقاد قرارداد؛ ۲ دستگاه لودر و گریدر به‌طور کامل اجاره شد و در طول مسیر قرار گرفت تا مسیر دسترسی به پیست باز باشد.

محسن جهانشیر افزود: در حال حاضر با تلاش‌های انجام‌شده پیست تاریک دره بازگشایی‌شده و امیدواریم تا پایان فروردین ۹۹ پیست بسته نشود و بتوانیم از ظرفیت این پیست استفاده کنیم.

2390869

وی بابیان اینکه ادارات و دستگاه‌های بسیاری برای آماده‌سازی پیست و پذیرش گردشگران زمستانی همکاری داشته‌اند، گفت: مدیران امور برق، امور آب منطقه‌ای و حوزه معاونت امور عمرانی استاندار برای آماده‌سازی و بازگشایی مسیر پیست رایزنی و مذاکره داشته‌اند که خوشبختانه به نتیجه رسید و پیست تارک دره مهیای پذیرش گردشگران است.

پیست «تاریک دره» همدان از ظرفیت‌های مهم گردشگری ورزشی محسوب می‌شود و باید تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت این پیست به کار گیریم

جهانشیر با تأکید بر اینکه پیست «تاریک دره» همدان از ظرفیت‌های مهم گردشگری ورزشی محسوب می‌شود و باید تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت این پیست به‌کارگیریم به واگذاری این پیست به بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی وارد عمل شده و مجموعه پیست تاریک دره همدان از ابتدای پیست برای بازسازی، نوسازی و تجهیز به بخش خصوصی واگذارشده تا شرایطی فراهم شود که گردشگران در زمان استفاده از امکانات آن راضی باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان عنوان کرد: در مرحله اول بهره‌بردار موظف است هتل و رستوران مجموعه را تکمیل کند و سپس به بازسازی و نوسازی کل مجموعه پیست تاریک دره همدان بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه برای فعال شدن گردشگری ورزشی باید تمام مدیران استان پای‌کار بیایند، گفت: فعال کردن گردشگری زمستانی از عهده یک مجموعه به‌تنهایی خارج است و باید مجموعه‌های استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اداره ورزش و جوانان و سایر نهاد و ارگان‌ها و بخش خصوصی و حتی جامعه هتلداران استان نیز پای‌کار باشند تا بتوانیم قدمی مثبت در این زمینه برداریم.

وی بابیان اینکه کوهستان الوند برای همدان یک نعمت بزرگ است که در بسیاری از استان‌های کشور خبری از این ظرفیت نیست، گفت: برای اینکه بتوانیم صنعت گردشگری زمستانی را در استان فعال کنیم کوهستان الوند از ظرفیت‌های مهم و تأثیرگذار به شمار می‌رود، چراکه در بین گردشگران و توریست‌ها عده‌ای طبیعت کوهستانی را می‌پسندند.

به هرروی امید می‌رود شاهد رونق رشته اسکی و سایر ورزش‌های زمستانی در شهر همدان باشیم تا بتوانیم گردشگران ورزشی را در این فصل نیز در استان همدان جذب کنیم.