۰ نفر

طرح تعطیلات زمستانی اجرا می‌شود؟

۹ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷
کد خبر: 405813
طرح تعطیلات زمستانی اجرا می‌شود؟

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در استان خراسان جنوبی به سر می‌برد، گفت: پس از بازگشت از این سفر، موضوع اختصاص سهمیه بنزین سفرهای نوروزی را به دولت ارائه خواهم داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی‌اصغر مونسان روز دوشنبه در حاشیه بازدید از باغ و عمارت اکبریه بیرجند در جمع خبرنگاران گفت: ایام نوروز مردم نیاز به سفر دارند و باید سهمیه ویژه در نظر گرفته شود که بعد از این سفر از دولت درخواست سهمیه ویژه بنزین می‌شود و امیدواریم اتفاق بیافتد.

مونسان همچنین بحث تعطیلات زمستانی را یادآور شد و افزود: با توجه به اتفاقات کلان شهرها، آلودگی هوا و تعطیلات پراکنده‌ای که اعمال شد، این وزارتخانه موضوع تعطیلات زمستانی را پیشنهاد داده است.

وی افزود: مطرح کردیم که پنج روز نیمه دوم دی ماه تعطیلات مدارس را داشته باشیم از این رو ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری کشور فعال می‌شود.

مونسان  ادامه داد: پیشنهاد دادیم تعطیلات پراکنده و دیرهنگام سازماندهی شود تا علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا، رونق اقتصادی در قالب گردشگری را هم ایجاد کنیم.

به بیان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزیر آموزش و پرورش موافقت خود را اعلام کرده و امید است برای سال آینده، تعطیلات ناشی از آلودگی هوا تبدیل به مزیت اقتصادی برای کشور شود.

وی  با بیان این که  افزایش قیمت بنزین روی گردشگر خارجی اثر کمتری دارد و بیشتر روی سفرهای داخلی تاثیر داشته است، تاکید کرد که با این حال، بعد از مدتی به شرایط نرمال بر می‌گردد و به نظر می‌رسد بازار گردشگری توان تحمل اثرات منفی را دارد.

خراسان جنوبی و ظرفیت اکوتوریسم

مونسان همچنین گفت: خراسان جنوبی ظرفیت‌های مهمی در حوزه گردشگری به ویژه در بخش فرهنگی و تاریخی دارد و با توجه به تنوع آب و هوایی این منطقه، اکوتوریسم یکی از موضوعات مهم می‌تواند باشد و در کنار آن توجه به صنایع دستی فاخر هم اهمیت دارد.

وی با بیان این که استان خراسان جنوبی ظرفیت جذب بالاتر گردشگر را دارد، خاطرنشان کرد: اگرچه روی معرفی ظرفیت‌های استان باید بیشتر کار شود و آمارها حاکی از افزایش گردشگران خارجی در خراسان جنوبی است اما این آمارها کفایت نمی کند به ویژه باید تلاش شود گردشگران داخلی بیشتری جذب این استان شوند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: نبود هتل‌هایی با ستاره‌های بالاتر در خراسان جنوبی احساس می‌شود و از چند وقت پیش ترم جدید بوتیک هتل‌ها را شروع کردیم که چند مورد در تهران افتتاح شده است.

وی افزود: بناهای تاریخی که تبدیل به بوتیک هتل و به نحوی تجهیز شدند، مورد اقبال گردشگران خارجی و داخلی است.

مونسان گفت: یک راه میانبر، تقویت بوتیک هتل در خراسان جنوبی است تا این موضوع  در استان به عنوان پایلوت کشوری سرعت بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: برای صنایع دستی هم مبلغ ویژه‌ای به منظور پشتیبانی وام‌های ارزان قیمت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

اهمیت تجاری سازی صنایع دستی 

وی با تاکید بر اهمیت تجاری سازی صنایع دستی گفت: تولید صنایع دستی در استان خوب است اما در بازاریابی مشکل دارد که باید از فله فروشی به سمت برند فروشی با ایجاد ارزش افزوده  حرکت کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و بسته بندی باید تقویت شود.

وی همچنین گفت: در کنار استاندار که اهمیت زیادی به گردشگری می‌دهند، تلاش می‌کنیم از اعتبارات ملی استفاده شود و از رسانه ملی نیز درخواست می‌شود بیشتر به معرفی ظرفیت‌های استان پرداخته شود و در فصای مجازی موضوع تبلیغات ارزان دنبال خواهد شد.

مونسان با اشاره به حضور معاون گردشگری کشور در این سفر گفت: تلاش می‌شود تورها را به سمت خراسان جنوبی هدایت کنیم تا آمار گردشگری استان افزایش یابد.

وی اظهار داشت: یارانه خاصی برای تورهای گردشگری نداریم و با همان حمایت‌های همیشگی امیدواریم شاهد رونق تورهای گردشگری باشیم.

وی افزود: راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع دستی در کشور شروع اما همزمان با کاهش درآمد دولت همراه شد بنابراین در طرح داریم که برای هر شهر یک بازارچه صنایع دستی داشته باشیم و تمامی سایت‌های تاریخی در اختیار وزارتخانه آمادگی دارد به صورت رایگان در اختیار استان‌ها باشد و در قالب نمایشگاه‌های موقت در این سایت‌ها مستقر شوند.

مونسان گفت: فضای ثابت به خصوص در شهرهایی مثل تهران نداریم اما پروژه‌های زیادی در حال اجرا داریم که به طور موقت کاخ موزه نیاوران، گلستان و سعدآباد به صورت رایگان در خدمت هنرمندان است و به صورت دوره‌ای نمایشگاه برگزار کنند.

وی با اشاره به نیاز کاروانسرای قدیمی شهر بیرجند برای بازارچه دائمی افزود: اگر در زمینه تکمیل نیاز به اعتبار باشد حتما کمک می‌کنیم.

وی اظهار داشت: بناهای تاریخی زیاد و بودجه محدود است که مرمت و بازسازی با اولویت انجام می‌شود و در این سفر هم اعتباری برای مرمت می‌گذاریم.  

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که صبح امروز (دوشنبه) وارد بیرجند شد، همچینن از خانه شریف و ارگ کلاه فرنگی بیرجند بازدید و بر حمایت از بخش خصوصی در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی تاکید کرد.

مونسان به همراه استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در راهپیمایی ۹ دی شهر بیرجند نیز حضور یافت.

گشایش همزمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بازدید از قنات جهانی بلده فردوس، باغ گلشن طبس، بافت تاریخی اصفهک و کاروانسرای جوخواه از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خراسان‌ جنوبی است.

خراسان جنوبی بیش از ۹۰۰ اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی دارد که شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس و حوله بافی روستای خراشاد است.​