۰ نفر

راهنمای گردشگری و هزینه های سفر به طبس؛

زردگاه، سرسبزترین کویر ایران

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲
کد خبر: 395652
زردگاه، سرسبزترین کویر ایران

اگر دوست دارید روزهای تابستان را تجدید خاطرات کنید باید در انتخاب مقصد گردشگری تان خیلی وسواس به خرج دهید چرا که مقصد و انتظاری که از آن دارید مانند شنا خلاف جهت رودخانه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، پیدا کردن مناطق گردشگری پاییزی در این فصل سال که سختی ندارد اما این که بتوانید جایی را پیدا کنید که سوز سرما هنوز به آن جا یورش نبرده است کمی مشکل به نظر می آید. به ویژه این که اگر بخواهید مقصدی را پیدا کنید که خیلی دور از مشهد نباشد. هر چه باشد بیشتر خواننده های ما درگیر و دار بچه محصل ها هستند و غیبت چند روزه آن ها دردساز می شود. با توجه به شرایط بالا امروز برای تان یک پیشنهاد ویژه داریم، پس با ما همراه باشید.

کویرنوردی گشت و گذار ویژه پاییزی

اقلیم کویر در فصل های گرم سال، بسیار خشن تر از این حرفاست و حتی متاسفانه تا به حال جان بعضی از مسافران را به خطر انداخته است. روی خوش اقلیم کویر روزهای کوتاه و شب های بلند پاییزی و زمستانی است. بیشتر گردشگران ترجیح می دهند در این ایام به سکوت و بی آلایشی صحرا پناه ببرند و شب با چشم دوختن به آسمانی که هر جایش نقره کوب شده، خوابشان ببرد. البته شب های زمستانی کویر، از نظر سرما چیزی کمتر از بقیه مناطق ایران ندارد. پس اگر می خواهید زیر سقف آسمان کویر  شب مانی کنید باید دست بجنبانید که دارد دیر می شود.

شهرستان طبس زمرد کویری ایران

شاید یکی از عجایب اقلیمی ایران وجود شهر سر سبز و ییلاقی طبس در حاشیه بزرگ ترین منطقه کویری باشد. شهری با قدمت زیاد که در اعصار تاریخی چه از زمان زرتشتیان که آن جا را محل تربیت کوروش کبیر می دانند و چه بعد از اسلام که شور اسماعیلیه طبس را درنوردید، همواره داستانی برای تعریف کردن دارد.بیشتر مسافران طبس را تنها به باغ طبقاتی گلشن و پلیکان های پیرش می شناسند و متاسفانه بی خبر از این که چه مقاصد جذاب گردشگری را رد می کنند از طبس تنها به عنوان یک مقصد بین راهی یاد می کنند.

جاهای دیدنی طبس

یکی از عواملی که در رونق گردشگری طبس کمک شایانی کرده است، بقعه مبارکه امام زاده حسین بن موسی بن کاظم (ع) است. اتاق های اطراف این امام زاده فرصت اقامتی خوبی را برای مسافران به وجود آورده است. کال جنی ، سد عباسی، غار حلوان، برج های هادرباش، قلعه اسماعیلیان، کاروانسرای خان، سد کریت و قلعه طبس از جمله جاهای دیدنی طبس است که اگر در سفر به این شهر به آن ها سری نزنید باید گفت که چیزی از طبس ندیده اید.

روستای زردگاه

روستای زردگاه تقریبا آخرین آبادی و چسبیده به کویر زردگاه است. نکته جالب این روستا معماری پلکانی آن است. معماری پلکانی روستاها در مناطق کوهستانی مانند آن چه در غرب ایران وجود دارد، چیز منحصر به فردی نیست اما وجود روستایی پلکانی درست در حاشیه کویر تا حد زیادی اعجاب برانگیز است. این روستا که متاسفانه چند سالی می شود به خاطر خشکسالی های پی در پی از تب و تاب زندگی افتاده، تقریبا خالی از سکنه است با آن که هنوز خانه هایی بر جا مانده دارد.زردگاه از توابع بخش دیهوک طبس و حدود 180 کیلومتری جنوب شرقی آن قرار دارد. زردگاه تقریبا چسبیده به منطقه حفاظت شده نایبند است پس اگر کمی خوش شانس باشید شاید بتوانید گله‌های کل و بز را آن طرف فنس های منطقه حفاظت شده ببینید.معماری روستا بسیار زیبا و جالب است. فارغ از معماری پلکانی که بر کوهپایه کوه نایبند استوار شده است، خانه های این روستای قدیمی، بکر ولی قابل سکونت است. خانه های روستا دارای اتاق های تو در تو و پنجره های کوچک است. مصالح به کار رفته در روستا خشت و گل است و همین موضوع باعث استحکام خوب و مناسب خانه ها شده است. روستای خالی از سکنه شاید کمی رعب آور باشد اما آسمان بی نظیر شبش تمام هراس ها را می پوشاند. برای همین یک سالی می شود که شرکت های مسافرتی با کشف این ظرفیت درصدد ایجاد یا بهینه سازی خانه ها برای اقامتگاه برآمده اند. یکی دیگر از مشخصه های بناهای این روستا، استفاده گسترده از کنگره های مثلثی شکل در نماها و جداره های ساختمان ها برای استفاده بهینه از وزش باد است. این کنگره ها که در واقع نوعی بادگیر محسوب می شود در سمت شرقی و جنوبی خانه ها دیده می شوند.  چرا که بادهایی که از این  دو سمت به روستا می وزیده، از نوع بادهای مطلوب و خنک بوده است. اما در ضلع های غربی خانه ها هیچ خبری از روزنه های مثلثی شکل نیست چرا که این ضلع ها مشرف به کویر است و اگر بادی از آن طرف بوزد جز شن و خاک چیزی با خود ندارد. البته این به آن معنا نیست که بادهای شرقی و جنوبی عاری از هر گونه خاک و شن است اما چگونگی شکل روزنه ها نوعی خاصیت فیلتری به روزنه ها بخشیده است. استفاده ازدیوارهای ضخیم خشتی با آن که ساکنان را از نور طبیعی خورشید محروم می کرده اما باعث کاهش تبادل حرارتی ساختمان ها و در نتیجه نوعی همسازی با اقلیم می شود. در اطراف روستا برج و باروهایی دیده می شود که نشان از حفاظت روستا در برابر راهزنان دارد. اما آن چه این روستا را به تکه ای از بهشت تبدیل کرده است، وجود نخلستان سر سبزی در مجاروت روستاست. از دیگر جاذبه های روستا همچنین وجود چشمه آب گرم معدنی و خزینه ای برای آب تنی است.

کویر زردگاه

یکی از منظره های زیبایی که بر فراز کوه نایبند می توان دید، پهنه وسیع و زرین کویر زردگاه است. در کویر زردگاه که به سرسبزترین  کویر ایران معروف است، تفریحات سافاری و شتر سواری رو به راه است. بعد از کمپ کویری متین در حاشیه کویر مرکزی ایران، کویر زردگاه از نظر راحتی در کویرنوردی قرار دارد. همان طور که گفتیم این راحتی با امکان اقامت در خانه های خالی از سکنه روستا بیشتر فراهم آمده است. علاوه بر آن که وجود چشمه های آب گرم و خزینه هایی برای آبتنی تجربه جدیدی از بیابان گردی را می تواند برای شما به ارمغان بیاورد.

 اقامت برای کویر گردی

فاصله نزدیک این کویر با طبس امکان اقامت در این شهر برای گشت و گذار کویری را فراهم آورده است. هزینه اقامت هتلی در طبس برای چهار نفر 185 هزار تا 262 هزار است. پای اقامتگاه های بوم گردی به طبس هم باز شده است. هزینه میزبانی از مسافران در این مکان ها بین 320 هزار تا 340 هزار تومان است. روی اجاره اتاق های شبستان مرقد امام زاده حسین بن موسی بن کاظم نیز می توانید حساب باز کنید. قیمت این اتاق ها در زمان هایی که بازار گردشگری منطقه کساد است شبی 50 تا 70 هزار تومان است. اگر سر نترسی دارید می توانید در روستای خالی از سکنه هم کمپ بزنید و این گزینه در کنار کمپ در خود کویر برای شما رایگان است.