۰ نفر

چگونه در فصول سرد سال برای سفرهای خارجی حداقل هزینه‌ها را داشته باشیم؟

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 394029
چگونه در فصول سرد سال برای سفرهای خارجی حداقل هزینه‌ها را داشته باشیم؟

سفر در پاییز و زمستان طرفداران خاص خودش را دارد. اهل سفر که باشی در هر فصل و آب‌و‌هوایی بهترین مقصد را پیدا می‌کنی و به دل جاده می‌زنی. در فصل‌های سرد سال معمولا مناطق گرم بیشتر به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌شوند.

 آنها که مسافرت داخلی را ترجیح می‌دهند بیشترشان سر از کیش،قشم و چابهار در‌می‌آورند، خارج‌روها هم اغلب  دبی، مالزی و تایلند و پولدارترها هم بالی می‌روند؛  البته استانبول مثل همیشه در این فصل‌ها هم پرطرفدار است. گشتی در آژانس‌های مسافرتی زده‌ایم تا ببینیم هزینه‌ این سفرها چقدر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آژانس‌های مسافرتی، مناطق جنوبی کشور را به‌دلیل آب‌و‌هوای مناسب و خنک، پرطرفدارترین مقاصد سفرهای پاییزی و زمستانی معرفی می‌کنند؛ مناطقی از قبیل کیش، قشم و چابهار که در نیمه دوم سال بیشترین تعداد گردشگر را دارند و در «های‌سیزن» یا اوج سفر هستند. تورهای مختلفی در این فصل سال برای سفر به این مناطق ارائه می‌شود که قیمت آنها بسته به خدمات تور، محل اقامت و مدت سفر متفاوت است، اما علاوه بر این موارد، عوامل دیگری هم در هزینه‌های شما تأثیرگذار است. شیدایی، مدیر داخلی یکی از آژانس‌های مسافرتی تهران، اینکه کدام روز از هفته را برای سفر انتخاب کنید را هم با اقتصادی‌تر شدن هزینه‌ها مرتبط می‌داند و می‌گوید: بسته به اینکه سفر اول هفته باشد یا آخر هفته و در زمان تعطیلات باشد یا روزهای غیرتعطیل، هزینه‌ها متفاوت است. سفر در روزهای اول هفته دست‌کم 200هزار تومان برای هر نفر، هزینه شما را کاهش می‌دهد اما روزهای آخر هفته و همچنین تعطیلات، تورها گران‌ترند.

ایرانگردی با سفر به جزایر

با محاسبه همه عوامل تأثیرگذار، یک سفر سه‌روزه به کیش برای هر نفر یک میلیون تومان هزینه دارد. تعداد و تنوع پروازهای قشم و چابهار از کیش کمتر است و به همین دلیل هم بلیت‌ پروازهایشان گران‌تر؛ در نتیجه برخلاف چیزی که به‌نظر می‌رسد، هزینه سفر هوایی به قشم و چابهار از هزینه سفر به کیش بیشتر می‌شود، مگر اینکه قصد خریدکردن از پاساژهای کیش را داشته باشید و به این شکل خودتان هزینه‌هایتان را بالا ببرید وگرنه سفر به کیش ارزان‌تر در‌می‌آید. شروع قیمت‌ها برای یک سفر سه‌روزه به قشم در اوایل هفته برای هر نفر حدود یک‌میلیون‌و300هزارتومان است. اگر در تعطیلات بهمن‌ماه به کیش سفر کنید می‌توانید از تخفیفات جشنواره هم استفاده کنید اما طبیعتا تورتان گران‌تر می شود. اگر جشنواره‌باز هستید در پاییز و زمستان، کیش فقط همین جشنواره را دارد و دیگر خبری نیست تا اواخر اسفند و جشنواره بهاری.

مهار هزینه‌های سفرهای داخلی

از پارسال تا امسال هزینه سفر حول‌و‌حوش 20تا 30درصد افزایش داشته اما هنوز هم راه‌هایی هست که بتوان تا حدودی خرج سفر را کاهش داد. نخستین پیشنهاد آن است که از سفر به جزایر صرف‌نظر و سایر مناطق جنوبی کشور را امتحان کنید؛ شهرهایی مثل شوش، شوشتر و دزفول جذابیت‌های تاریخی و دیلم و گناوه و البته بندرعباس سواحلی بسیار زیبا دارند. آب‌و‌هوایشان هم در پاییز و زمستان عالی و البته سفر به آنها بسیار ارزان‌تر است. تورهای خوزستان‌گردی اغلب بین 700تا 800هزار‌تومان وگاهی هم کمتر قیمت دارند. طبیعت‌گرد هم که باشید می‌توانید تورهای دوروزه برای کویرهای زیبای کشورمان در این فصل را که مناسب‌ترین وقت کویرنوردی است با قیمت‌های بسیار مناسب و کمتر از 300هزار‌تومان در همه سایت‌های گردشگری پیدا کنید. این روزها کویر مرنجاب، کویر مصر و دیگر کویرها میزبان گردشگران زیادی هستند. راهکار دیگر آن است که خارج از فصل سفر کنید و دنبال تورهای ارزان باشید. تورهای ارزان در زمان‌هایی ارائه می‌شود که به‌دلیل تغییر شرایط فصلی و آب‌و‌هوایی گردشگران کمتری از سفر استقبال می‌کنند و در نتیجه هتل‌ها و پروازها قیمت‌های بسیار پایین‌تری دارند. چرا نباید جایی مثل اردبیل و مخصوصا سرعین مقصد سفر شما باشد؟ در فصل تابستان که اوج سفر به مناطق سردسیر است، چشمه‌های آبگرم سرعین جای سوزن انداختن ندارند اما در نیمه دوم سال شما می‌توانید با هزینه‌ای پایین هم از طبیعت مسحورکننده پاییزی حیران و اردبیل بهره ببرید و هم گرمای لذتبخش آبگرم‌های سرعین را تجربه کنید که در این فصل از سال خلوت هستند و تخفیف‌ هم دارند. درصورتی که در این فصل از سال، جزایر مقصد اول و آخرتان است و پولتان هم زیاد نیست، حتما از تورهای لحظه‌آخری استفاده کنید. تورهای لحظه آخری انتخاب‌های بسیار اقتصادی‌ای هستند و شما می‌توانید با جست‌وجوی این تورها و مراجعه به سایت‌هایی که تخفیف دارند، هزینه‌های سفرتان را حتی تا نصف مبلغ اصلی کاهش دهید. هزینه یک‌میلیون به بالای سفر به کیش و قشم که خاطرتان هست؛ تور لحظه آخری کیش گاهی می‌شود 570 تا 600هزار تومان و تور قشم 700تا 800هزار تومان! تردید نکنید، بروید و از یک سفر به‌صرفه لذت ببرید. زمینی سفر کردن راهکار دیگری برای کاهش هزینه‌های مسافرت شماست.عمده هزینه تورهای پروازی مربوط به بلیت هواپیماست اما در سفرهای داخلی می‌توانید این هزینه را حذف و زمینی سفر کنید. اما در این صورت باید زمان بیشتری صرف کنید. مثلا برای سفر به قشم باید تا بندر لافت رانندگی کنید و از آنجا با لنج به قشم بروید.

بالا و پایین هزینه خارج‌گردی

دبی، مالزی، تایلند، بالی و هند کشورهایی هستند که در فصل سرما بیشترین متقاضی سفر را دارند و نرخ‌ها برای هرکدام از کشورها متفاوت است؛ مثلا برای یک اقامت هفت‌روزه در دبی باید از 5/2میلیون، مالزی از 6میلیون‌تومان، تایلند از 7میلیون، هند از 8میلیون و برای جزیره بالی(در کشور اندونزی) از 10میلیون تومان به بالا برای هر نفر هزینه کنید. این نرخ‌ها، شروع و کف قیمت‌ سفرهای خارجی است و این هزینه برای هر کدام از کشورها بسته به نوع ایرلاین، هتل محل اقامت، مدت اقامت و تنوع خدمات تور، بسیار بیشتر از اینها خواهد بود.

کاهش خرج مسافرت خارجی

آژانس‌های مسافرتی انواع تورها را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهند و شما می‌توانید تا نفری 80میلیون تومان هم برای یک تور هزینه کنید و مثلا 20شب در یک هتل فوق‌لاکچری بمانید. اما درصورتی که نمی‌خواهید از این پول‌ها بدهید و باز هم  در فکر سفر خارجی هستید، در اینترنت تورهای ارزان و البته لحظه‌آخری را جست‌و‌جو کنید که در هتل‌های ارزان‌تر اقامت کرده یا مدت اقامت کمتری دارند. این تورها هزینه سفر شما را بیش از 4-3میلیون تومان و حتی بیشتر کاهش می‌دهند. از آگهی‌هایی که به شکل اس‌ام‌اس به تلفن‌های همراهتان می‌آید هم غافل نشوید، اما قبل از آن، از تکمیل بودن مدارک سفرتان مطمئن شوید و ویزا را هم گرفته باشید. قیمت تورها، به‌ویژه خارجی‌ها به‌شدت به نرخ ارز وابسته است. در این زمینه مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی می‌گوید: در بخش تورهای خارجی تنها عاملی که از پارسال تا امسال تغییر داشته، نرخ دلار بوده و به همین دلیل با وجود ثابت بودن نرخ هتل‌های خارجی، هزینه آن برای مسافران ایرانی گران تمام می‌شود. قیمت تورها به‌روز است و با کوچک‌ترین تغییری در زمینه نرخ ارز، نرخ تورها هم تغییر می‌کند؛ پس گوش به زنگ تغییرات بازار ارز هم باشید که می‌تواند سفر شما را اقتصادی‌تر کند. کشورهای اروپایی و البته کانادا هم در فصل‌های سرد سال طبیعت بسیار زیبایی دارند اما سفر به این کشورها صرف‌نظر از مشکلات دریافت ویزا، اقتصادی محسوب نمی‌شود و باید به همین آسیای جنوب شرقی اکتفا ‌کنیم.

نبض بازار

 درصورتی که در این فصل از سال، جزایر مقصد اول و آخر سفر شماست و پولتان هم زیاد نیست، حتما با جست‌وجو در فضای مجازی از تورهای لحظه آخری استفاده کنید که انتخاب‌های بسیار اقتصادی‌ای هستند و هزینه‌های سفرتان را حتی تا نصف مبلغ اصلی کاهش می‌دهد

سفر خارجی ارزان

برای مسافرت با تور‌های خارجی می‌توانید تا نفری 80میلیون تومان با 20شب اقامت در یک هتل فوق‌لاکچری هزینه کنید، اما بهتر است تورهای ارزان و البته لحظه آخری را جست‌و‌جو کنید که هتل‌های ارزان‌تر و با مدت زمان اقامت کمتری دارند، این تورها هزینه سفر شما را بیش از 3تا 4میلیون‌تومان کاهش می‌دهد