۰ نفر

سرانجام روابط توریستی ایران و صربستان چه شد؟

۱ آبان ۱۳۹۸، ۲:۲۸
کد خبر: 389550
سرانجام روابط توریستی ایران و صربستان چه شد؟

سفیر جمهوری صربستان در ایران گفت: روابط توریستی ایران و صربستان متوقف نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اواخر تابستان سال ۱۳۹۶ دولت صربستان اعلام کرد: به انگیزه تقویت صنعت گردشگری در این کشور و توسعه بازار غیر اروپایی، شهروندان ایرانی را از دریافت ویزا معاف می‌کند. صربستان نخستین کشور اروپایی بود که دروازه‌های خود را به روی ایرانی‌هایی که همواره برای سفر به اروپا با چالش ویزا روبه‌رو بوده‌اند، گشود. اما یک سال بعد، نبوشا استفانویچ، وزیر کشور صربستان در مجلس این کشور گزارش کرد که تعدادی از ایرانی‌ها از شرایط معافیت از ویزا «سوء استفاده می‌کنند». بعد از آن دولت صربستان رسما اعلام کرد که معافیت ویزا را برای شهروندان ایرانی، لغو کرده و دوباره قانون ویزا را برقرار می‌کند.

ایرانی‌ها تا آن موقع می‌توانستند ۳۰ روز در صربستان بدون ویزا، مشروط به داشتن رزرو هتل، بلیت بازگشت و پول کافی، سفر کنند. وزیر گردشگری صربستان که در سیاست‌گذاری رژیم لغو ویزا با ایران نقش اثرگذاری داشت، گفته بود: در هفت ماه اول سال ۲۰۱۸ (همزمان با آغاز سیاست لغو ویزا) حدود ۱۵ هزار و ۸۵۵ ایرانی به صربستان سفر کرده‌ بودند که بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد در صربستان درخواست پناهندگی داده‌اند.

صربستان دلیل بازگرداندن ویزا را سفر بی‌بازگشت مسافران ایرانی و استفاده از گذرنامه‌های جعلی اعلام کرده بود. وزیر گردشگری صربستان گفته بود: از ما به دلیل لغو روادید انتقاد می‌کنند، چون بعضی‌ها از لغو ویزا سوء استفاده کرده‌اند. البته که ایرانی‌ها مهمانان خوبی هستند و خیلی خوب هم پول خرج می‌کنند.

دراگان تودوروویچ، سفیر جمهوری صربستان در ایران  با گذشت یک سال از بازگشت شرط ویزا برای سفر به این کشور، درباره روابط توریستی ایران و صربستان گفت: ویزا مساله مهمی است اما لغو معافیت آن برای شهروندان ایرانی، باعث نشد روابط توریستی دو کشور متوقف شود. حتی به تازگی گروه بزرگی از صربستان به ایران سفر کرده‌ و پرواز مستقیم همچنان بین دو کشور برقرار است.

او حتی نگرش‌های حاکم، تحریم‌های سیاسی و فشارهای آمریکا را مانعی برای تدوام دوستی دو کشور ندانست و تصریح کرد: هیچ مشکلی بین ایران و صربستان وجود ندارد، ما دو کشور دوست هستیم و این خیلی مهم است.

وی به سفر هیاتی از بخش گردشگری این کشور برای شرکت در سمینار گردشگری سلامت ایران اشاره کرد و با بیان این‌که ایران برای صربستان مهم است، ‌ اظهار کرد: ما همچنان به راه‌های جذب و افزایش شمار توریست‌های ایرانی به ویژه در حوزه گردشگری سلامت فکر می‌کنیم.

تودوروویچ، آمار دقیقی از سفر صرب‌ها و یا ایرانی‌ها در یک سال گذشته و پس از لغو معافیت ویزا ندارد، اما گفت: وقتی بین دو کشور ویزا لغو شد، سفر ایرانی‌ها بیشتر شده بود اما حالا کمتر شده و این طبیعی است. ایرانی‌ها بیشتر به گرجستان و ترکیه می‌روند، چون برای سفر به این کشورها ویزا نیاز ندارند.

سفیر صربستان در ایران، بهترین روش برای سفر به این کشور را اقدام از طریق آژانس‌های توریستی معتبر در ایران که با آژانسی در صربستان تعامل و همکاری دارد، دانست و افزود: این، مطمئن‌ترین و سریع‌ترین روش برای گرفتن ویزا و جواز سفر به صربستان است و مشکلی هم پیش نخواهد آمد.

وی درباره درخواست‌های رد شده برای سفر به صربستان، توضیح داد: اگر برای سفر از طریق آژانس معتبر اقدام شود ویزا ریجکت نخواهد شد و مشکلی هم پیش نخواهد آمد، ولی اگر سفر شخصی انجام شود و مدارک کامل نباشد احتمال ریجکت شدن ویزا و درخواست وجود دارد.

تودوروویچ درباره وضعیت سفر اتباع کشورش به ایران نیز گفت: می‌دانم گروه‌های گردشگری از صربستان به ایران سفر می‌کنند، همین اواخر هم گروه بزرگی آمده بود که آمار دقیق این سفرها  در اختیار سفارت ایران در صربستان است.