۰ نفر

ورود حدود ۵میلیون گردشگر خارجی به کشور در سال۹۸

۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۳
کد خبر: 386800
 ورود حدود ۵میلیون گردشگر خارجی به کشور در سال۹۸

علی‌اصغر مونسان گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور وارد شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در حاشیه همایش سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه شرق کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز همایش خوبی به اتفاق استاندار در مشهد با موضوع سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور برگزار و در این همایش تلاش شد تا مزیت‌های بخش گردشگری، پربازده بودن این بخش، روند بسیار خوب و سرعت بالای ایجاد اشتغال در بخش گردشگری برای سرمایه‌گذاران توضیح داده شود.
وی افزود: در این همایش تلاش شد تا ظرفیت‌های استان‌هایی که در شرق کشور واقع شده‌اند، برای سرمایه‌گذاران توضیح داده شود. به سرمایه‌گذاران بیان کردیم که هم اکنون ۲۴۵۱ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور در حال اجراست. چندی پیش سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد ایران رتبه دوم به لحاظ سرعت رشد گردشگر در جهان را دارد.
مونسان ادامه داد: این نوید برای آینده صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاران وجود دارد، در شرایطی که شاید بدترین مؤلفه‌های محدودکننده گردشگری در منطقه در حال روی دادن است، تنش‌های منطقه‌ای، فشار‌های آمریکایی و تحریم‌ها وجود دارد، ما در ۶ ماهه سال ۹۸ شاهد حضور ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی در کشور بودیم.

اگر این تحریم‌ها برداشته شود و تنش‌های منطقه‌ای کاهش پیدا کند، ظرفیت‌های گردشگری کشور می‌تواند بیش از این باشد، بنابراین آینده صنعت گردشگری کشور، آینده بسیار مطلوبی است و شک ندارم در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان اقتصاد اول و دوم کشور قرار خواهد گرفت، پس هرچه سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود، قابلیت جذب وجود داشته و بازده بسیار خوبی دارد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه هم اکنون سهم گردشگری از GDP کشور حدود ۲.۹ درصد است، عنوان کرد: برنامه‌ریزی ما این است که به سمت ۴.۵ درصد حرکت کنیم، یعنی نیاز به ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری داریم. در این همایش نیز ظرفیت‌های شرق کشور در ۲۴۰ پروژه بسته سرمایه‌گذاری آماده شده که به سرمایه‌گذاران ارائه خواهد شد.
امیدواریم این پروژه‌ها توسط سرمایه‌گذاران جذب شود و شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر گردشگری در شرق کشور باشیم.
وی در خصوص اولویت‌های گردشگری شرق کشور، گفت: ما محصولات گردشگری را متنوع کرده و از یکی، دو محصول گردشگران فرهنگی و تاریخی به سمت طبیعت‌گردی اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و گردشگری درمانی حرکت کردیم و خوشبختانه زمینه و مزیت‌های همه این اولویت‌ها در شرق کشور وجود دارد.
مونسان اضافه کرد: ما در شرق کشور بنا‌های متعدد تاریخی داریم، در خراسان نیز ظرفیت‌های اقامتی بی‌نظیری وجود دارد و یکی از قطب‌های گردشگری کشور، مشهد مقدس است.
در حوزه توریسم‌درمانی ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان‌های شرق کشور وجود دارد. بازار‌های پرحجم خوب منطقه‌ای نیز وجود دارند که همه این ظرفیت‌ها در گردشگری شرق کشور وجود داشته و می‌تواند به رونق گردشگری شرق کشور کمک کند.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ثبت‌های جهانی، تصریح کرد: تمام کشور‌ها در دنیا سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی دارند، بنابراین ایران که پر از تاریخ و تمدن است، بنا‌های متعددی در لیست انتظار خواهد داشت.
تلاش کردیم با یک کار ابتکاری به جای اینکه به صورت نقطه‌ای ثبت انجام دهیم، ثبت‌های زنجیره‌ای تاریخی انجام می‌دهیم. به عنوان مثال پرونده راه‌آهن شمال به جنوب کشور به عنوان ثبت جهانی بعدی در حال آماده شدن است، سال گذشته ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی شامل پنج استان به طول ۸۵۰ کیلومتر را انجام دادیم.
وی در خصوص گردشگری مذهبی و سلامت، عنوان کرد: گردشگری مذهبی یکی از مزیت‌های بزرگ کشور بوده و خوشحال‌کننده است که گردشگری مذهبی ما به گردشگری ترکیبی تبدیل شده، یعنی فرد با هدف زیارت آمده و بعد کار‌های درمانی و طبیعت‌گردی انجام می‌دهد، بنابراین نرخ هزینه‌کرد گردشگران مذهبی ما شاید ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.
مونسان خاطرنشان کرد: حضور دلالان در بخش گردشگری درمانی به واسطه اینکه فرابخشی بوده، هم وزارتخانه ما و هم وزارت بهداشت درگیرش هستند.
چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای را با وزیر بهداشت به امضا رساندیم تا با هماهنگی بیشتر دست دلالان را قطع کنیم، زیرا اگر دلالان تجاری باشند حرفی نیست، اما متاسفانه کار‌های نامناسبی انجام می‌دهند و به بخش گردشگری درمانی آسیب می‌زنند. تلاش می‌کنیم تا با هماهنگی وزارت بهداشت بتوانیم دست دلالان مضر را قطع کنیم.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص سنگ‌نگاره‌های کمرمقبولا، گفت: کشور ما کشور پهناوری است، در جای جای آن اثرات تاریخی وجود دارد و ما امکان اینکه برای همه نگهبان بگذاریم را نداریم.
اگر همه ملت ایران پای کار بیایند می‌توانیم از این بخش‌ها حفاظت کنیم. باید این کار را مردمی کنیم، قوانین نیز به شدت محکم است. در حال جلو بردن طرح میراث‌بانان افتخاری هستیم.