۰ نفر

مسافران به هتل نمی‌روند!

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۴۴
کد خبر: 380875
مسافران به هتل نمی‌روند!

رقابت مخرب میان هتل‌های جدید و قدیمی در کنار سهم‌خواهی سوئیت‌ها و خانه‌های مسافر، کسب‌وکار صنعت هتل‌داری را کساد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، نزدیک به یک هفته تا پایان تعطیلات تابستانی مدارس باقی مانده و طبق سنت بخش عمده سفرهای تابستانی خانواده‌ها نیز در این مهلت یک هفته انجام می‌شود اما بنا به جبر وضعیت اقتصادی، کام هتل‌ها از این افزایش سفر چندان شیرین نمی‌شود. ورود خانه‌های مسافر به بحث اسکان و تمایل برخی خانواده‌ها به استفاده از چادر برای اقامت در طول سفر، باعث شده درصد اشغال هتل‌ها در اغلب مناطق کشور افت ملموسی را تجربه کند و کار به‌جایی برسد که حتی دخل‌وخرج برخی هتل‌ها با هم نخواند.

در شرایط فعلی که بسیاری از هتل‌ها با معضل کمبود مشتری مواجه هستند، وضع برخی از استان‌ها از نظر هتل‌داری بسیار خوب برآورد می‌شود و حتی درصد اشغال آنها در زمان اوج سفر از 100درصد هم عبور می‌کند. در استان‌هایی مانند آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و خراسان‌رضوی، هتل‌ها فصل تابستان شلوغی را شاهد هستند و فعلا هراسی از نبود مسافر ندارند هرچند در نیمه دوم سال، رفته‌رفته مشتری این هتل‌ها کمتر می‌شود و در عوض هتل‌های جنوب کشور وارد دوره اوج تقاضا می‌شوند. توصیه اهل‌فن این است که در روزهای باقیمانده از تابستان امسال، چنانچه قصد مسافرت به استان‌های یادشده شده را دارید، بهتر است از همین حالا به فکر جا و مکان اقامت باشید.

رودست رکود به هتل‌های تهرانی

داستان هتل‌های تهران با کل ماجرای صنعت هتلداری ایران فرق دارد و بیش از آنکه از تعطیلات و مسافرت مردم خوشحال باشند، در روزهای کاری و از برگزاری همایش و ورود توریست‌های خارجی کسب درآمد می‌کنند. محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتل و هتل‌آپارتمان می‌گوید: بخش عمده مسافران و مشتریان هتل‌های کشور از تهران هستند اما خود تهران شهری توریستی نیست و مسافر چندانی به‌عنوان توریست داخلی جذب نمی‌کند بلکه چرخ کسب‌وکار آنها در کنار افزایش سفرهای کاری، با برگزاری همایش، ورود توریست‌ها و هیأت‌های اقتصادی و سیاسی خارجی می‌چرخد. البته فرخ‌مهر به این نکته نیز اشاره می‌کند که در یکی، دو سال اخیر در سایه تحریم و رکود کسب‌وکارها و کاهش ورود گردشگر خارجی، هتل‌های تهران حال‌وروز خوبی ندارند و در بهترین حالت فقط می‌توانند هزینه‌های جاری خود را پوشش دهند.

رقابت هتل‌های خالی

فعلا وضعیت هتل‌ها در اغلب شهرهای کشور به‌گونه‌ای است که ضریب اشغال آنها به 100درصد نمی‌رسد؛ یعنی هتل‌ها به‌اندازه‌ای مشتری ندارند که همه اتاق‌های خود را پر کنند. یکی از دلایل این وضعیت، افتتاح غیرکارشناسی هتل‌های جدید در مناطق مختلف است که بدون درنظر گرفتن وضعیت سفر ساخته شده‌اند. در این وضعیت اغلب هتل‌ها برای جذب مشتری بیشتر، دست‌به‌کار تخفیف می‌شوند و گاه تا 40درصد از هزینه اقامت شبانه را از نرخ خود کم می‌کنند. البته ناگفته نماند که برخی هتل‌ها، در قبال این تخفیف چشمگیر، برخی خدمات مانند لوازم مصرفی اتاق یا حتی صبحانه را از سرویس مشتری حذف می‌کنند که در این صورت 10تا 20درصد مبلغ تخفیف جبران می‌شود. برخی هتل‌ها هم برای پر کردن اتاق‌های خود تلاش می‌کنند مشتریان هتل‌های رقیب را جذب کنند و در این کار، اول‌ از همه با تاکسی‌های فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال وارد مذاکره می‌شوند. رئیس اتحادیه هتل و هتل‌آپارتمان معتقد است: این اتفاق به‌واسطه فشار کسادی کسب‌وکار رخ می‌دهد و نتیجه آن چیزی جز کسادشدن کسب‌وکار مسافرخانه‌ها نیست؛ زیرا قیمت هتل‌های یک و دو ستاره با قیمت مسافرخانه‌ها یکی می‌شود و مسافری برای مسافرخانه نمی‌ماند.

جولان سوئیت‌های شخصی

افزایش سوئیت‌ها و خانه‌های کرایه‌ای در شهرهای مختلف که به‌واسطه آزادی بیشتر و هزینه پایین‌تر، بخش زیادی از مسافران را جذب می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین عوامل کسادی هتل‌هاست. البته در کنار این مسئله، تمایل خانواده‌ها به استفاده از چادر و حذف هزینه اقامت هم به‌عنوان یکی از دلایل ریزش مشتری هتل‌ها مطرح می‌شود اما بخش عمده این خانواده‌ها، از نظر اقتصادی، مشتری هتل‌ها محسوب نمی‌شوند، پس این عامل چندان اثرگذار نیست. محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتل و هتل آپارتمان معتقد است: دولت باید با مجوزدار کردن خانه‌های مسافر و سوئیت‌های شخصی، جلوی وقوع بحران در صنعت هتل‌داری را بگیرد یا آزادی عمل هتل‌ها را نیز به‌اندازه این واحدهای اجاره‌ای افزایش دهد تا رقابت این دو، شرایط برابری پیدا کند.

نبض بازار

توصیه اهل‌فن این است که در روزهای باقیمانده از تابستان امسال، چنانچه قصد مسافرت به آذربایجان یا خراسان را دارید، بهتر است از همین حالا به فکر جا و مکان اقامت باشید

تخفیف کاذب

اغلب هتل‌ها برای جذب مشتری بیشتر، دست‌به‌کار تخفیف می‌شوند و گاه تا 40درصد از هزینه اقامت شبانه را از نرخ خود کم می‌کنند. البته ناگفته نماند که برخی هتل‌ها، در قبال این تخفیف چشمگیر، برخی خدمات مانند لوازم مصرفی اتاق یا حتی صبحانه را از سرویس مشتری حذف می‌کنند که در این صورت 10تا 20درصد مبلغ تخفیف جبران می‌شود