۰ نفر

فیروز کوه؛ قله گردشگری ایران

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۵
کد خبر: 372512
فیروز کوه؛ قله گردشگری ایران

شهرستان فیروزکوه در فاصله 140 کیلومتری تهران قرار دارد. این شهرستان مصداق واقعی ضرب المثل هر چه خوبان همه دارند تو یک جا داری است. در این منطقه کوهستانی و ییلاقی انواع جاذبه‌های طبیعی مانند تنگه های پر آب، رودخانه های خروشان، دشت های وسیع و سرسبز، آبشارها و چشمه های آب معدنی وجود دارد، که با درآمیختن با هوای معتدل کوهستانی این روزها بسیاری را به سمت خود می کشاند.

 اما همه جاذبه های فیروزکوه به جاذبه‌های طبیعی اش ختم نمی شود. این منطقه به دلیل راه های صعب العبورش سالیان دراز به عنوان مامن فرار یان از دولت شناخته می شده است و همین موضوع باعت احداث برج و بارو ها و قلعه های متعددی در این شهرستان شده است که قدمت بیشتر آن ها به دوران سلجوقی برمی گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در این روزهای گرم مشهد، فیروزکوه با دمای 31 درجه در روز و 20 درجه در شب آدم را برای رفتن به آن جا ترغیب می کند. علت این خنکی مرتفع بودن این شهرستان و نزدیکی اش به دریای خزر است.

  تنگه واشی

شهرستان واشی دارای جاذبه های فراوانی است که بیان و توصیف آن ها در این مجال کوتاه امکان ندارد. بنابراین ما فقط به بیان گل سر سبدهای گردشگری این خطه می پردازیم. تنگه واشی از آن جاهاست که به رفتنش می ارزد. در واقع معروف‌ترین و پربازدیدترین جای دیدنی فیروزکوه است. این تنگ در ۱۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. از جذاب ترین قسمت‌های سفر به این تنگه، راه رفتن در رودخانه ای است که در بین یک کوه سنگی‌ جاری است. تنگه واشی گردی در واقع از کنار رودخانه ای زلال با آب سرد آغاز می شود. ابتدای مسیر از پایان روستای جلیزجند آغاز می شود و در دشتی وسیع امتداد می‌یابد تا به کوه ها برسد. بقیه راه در دل دره کوهی سنگی دنبال می شود. مسیر تنگه جذاب ترین بخش این سفر است. بیشتر مسافران مجبور هستند برای پیمودن این راه عرض رودخانه را چندین بار بپمایند، البته هستند کسانی که از همان ابتدای تنگه دل به رودخانه می زنند و در داخل رودخانه که گاهی عمقش به 70 سانت هم می رسد، راه می روند.  مسیر دسترسی به تنگه واشی در جاده فیروزکوه تهران است، به این صورت که ۲ کیلومتری جاده فیروزکوه-تهران، بعد از ورود به یک جاده فرعی و طی حدود ۹ کیلومتر به روستای جلیزجند می‌رسید. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغ‌های مختلف قرار دارد. بعد از گذشتن از روستا و حدود ۴ کیلومتر در جاده‌ای که بین دشت و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده‌روی تنگه ساوشی شروع می‌شود. بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد. در دل این تنگه یکی از سه تا کتیبه دوران قاجاری نیز قرار دارد. کتیبه حجاری شده فتحعلی شاه قاجار، در داخل تنگه واشی و روی دیواره صخره کوه، نقش برجسته زیبایی کنده کاری شده است که برای هر بیننده ای شگفت آفرین و جذاب است. این نقوش که در سال ۱۲۳۳ هجری قمری حکاکی شده است،شاهزادگان، و همراهان فتحعلی شاه را در حالی که شاه مشغول شکار گوزن توسط نیزه است، نشان می دهد. قلعه پشت تندیر نیز از آثار تاریخی به جا مانده از دوران ایلخانی است. اعجاب این قلعه در این است که بخش اعظم معماری آن در زیر خاک و تنها در قسمت جنوب غربی آن بقایای یک برج مشاهده می شود.

  منطقه روستای لزور

رسیدن به روستای لزور در فیروزکوه به معنای یک تیر و دو نشان است. در این منطقه شما ابتدا با روستای خوش آب و هوایی برخورد می کنید. این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده و یکی از بکرترین و قشنگ‌ترین جاهای شهرستان محسوب می‌شود. در تابستان رودخانه‌های این روستا همچنان پرآب و دشت‌ها و مراتع هم همچنان سرسبز است .برای رفتن به لزور می توان به امام‌زاده خوشنام بروید که آب چشمه‌اش بسیار گواراست.  اگر امام‌زاده را به سمت بالا بروید به آبشاری می‌رسید که استراحت گاه خوبی دارد. اما یکی از بهترین دریاچه های اطراف تهران که حاصل احداث سد روی رودخانه است در نزدیکی  روستای لزور قرار دارد که به معجز چشمه معروف است.عمق این دریاچه مثلثی 15 متر است. برای رفتن به این روستا باید وارد جاده فرعی که در 10 کیلومتری جاده تهران – فیروزکوه قرار دارد، شوید.  بعد از حدود 30 کیلومتر در جاده آسفالته و بعد از عبور از روستاهای شادمهن و اهنز به روستای لزور می رسید.

  تنگه میشینه مرگ

 رسیدن به روستای لزور یعنی نزدیکی طبیعتی مانند چهار محال و بختیاری است. وجود کوه های صخره ای و در بعضی از جاها سخت عبور در همسایگی رودخانه جاری و در بعضی جاها خروشان، میشینه مرگ را بیشتر از هر جای دیگر به کوهستان های چهار محال شبیه کرده است. مسیر پیاده روی میشینه مرگ تا حد زیادی دشوار است و برای افراد جوان و حرفه ای مناسب است. هر چند نیازی به تجهیزات مانند طناب و... ندارد. میشینه نوردی هم مانند واشی گردی به معنای گذر از رودخانه ای است که از میان دره ای می گذرد. رسیدن به روستای لزور به این معنی ا‌ست که شما با جاذبه‌های زیاد فاصله چندانی ندارید. نیم ساعت شروع مسیر از روستای لزور چندان سخت نیست. به تنگه‌ای کوهستانی با سنگ‌های بزرگ و همچنین رودخانۀ فرح رود که برسید، مسیر کمی سخت می‌شود. گذشتن از سنگ‌ها نیاز به کمی دقت دارد و در ادامه هر چه تنگه، تنگ‌تر می‌شود تعداد دفعاتی عبور شما از عرض رودخانه هم بیشتر می‌شود. آبشارهای متعدد کوتاهی در این مسیر قرار دارد اما برای عبور از یکی دو تای آن ها احتیاج به کمی دست به سنگ شدن دارید. در برخی قسمت‌ها باید تا بالای زانو داخل آب شوید. انتهای تنگه یک آبشارقشنگ وجود دارد که باید از آن بالا بروید. حدود ۳-۴ ساعت (از ابتدای تنگه) به دشت دیگری می‌رسید که چشمه بسیار پر آبی در این دشت به نام معجزچشمه ( همان دریاچه سد لزور) قرار دارد که بیشتر آب رودخانه را تامین می‌کند.

  اقامت در فیروز کوه

ویلا سازی در مناطق خوش و آب هوای فیروزکوه مانند تیغ دو لبه عمل کرده است. از یک طرف محیط زیست را تغییر می دهد و دوم این که امکان اقامت بسیاری را فراهم کرده است. اجاره منازل شخصی و آپارتمان ها در شهر فیروز کوه شبی 200 تا 250 هزار تومان است. اما قیمت اجاره ویلای در بست در روستاهای اطراف چیزی حدود 500 هزار تومان در می آید. این در حالی است که دو سوم اقامت نیز در قالب اقامتگاه های بوم گردی در این منطقه وجود دارد. اقامتگاه های بوم گردی در روستای لزور و جلیزجند برای یک شب چیزی حدود 300 هزار تا 450 هزار تومان در می آید.

  مسیرهای دسترسی

شهرستان فیروزکوه در فاصله 140 کیلومتری با تهران قرار دارد. این نزدیکی به این معناست که راه های دسترسی سهل الوصولی دارد و مانند جاذبه های شهرهای غربی که راهی سر راست تر از سفر جاده ای در پیش مسافران نمی گذاشت، نیست. دست مسافر برای انتخاب راه های دسترسی باز است.